loader-img
loader-img-2
کتابانه
کتابانه
  1. خانه
  2. محصولات
  3. کتاب مثنوی معنوی
جدیدترینپرفروش ترینپربازدید ترینگران ترینارزان ترین
17 کالا

معرفی کتاب مثنوی معنوی

مثنوی معنوی یکی از گنجینه‌های ارزشمند زبان و ادب فارسی اثر مولانا جلال‌الدین بلخی، عارف و شاعر مسلمان قرن هفتم هجری قمری است که با هدف رساندن پیام عشق و وحدت الهی، در قالب حکایات سرگرم‌کننده و موعظه‌های نافذ در شش دفتر به رشته تحریر در آمده است. مثنوی مولانا بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین منظومه‌ی صوفیانه‌ زبان فارسی شناخته می‌شود که توسط مجله گاردین به عنوان یکی از 100 کتاب برتر تاریخ انتخاب شد. با ما همراه باشید تا با مثنوی معنوی و نحوه‌ی خرید اینترنتی کتاب مثنوی معنوی آشنا شویم. خرید کتاب مثنوی معنوی

مثنوی معنوی جامع‌ترین منظومه ادبیات عرفان و تعلیمی

ادبیات عرفانی بخشی از ادبیات دارای مضامین عرفانی است که در قالب شعر یا نثر تبلور می‌یابد. این بخش از ادبیات در قرن هفتم هجری در اشعار مولانا و دیگر عارفان آن زمان به اوج شکوه رسید. مثنوی معنوی با داشتن بیش از 400 داستان تمثیلی در مدح پروردگار، بیان راه‌های رسیدن به خدا و ارائه مسائلی چون معرفت نفس و اشتیاق روح به اتحاد با حق، جامع‌ترین اثر منظوم ادبیات عرفانی و شعر تعلیمی جهان بشمار می‌رود. خلاقیت ادبی و معنای دقیق الفاظ این اثر بدیع را از سایر آثار منثور متمایز می‌سازد، به‌طوری که عبدالرحمن جامی از آن به‌عنوان قرآن پارسی نام می‌برد.

حکایات راهی برای بیان مضامین عرفانی

مثنوی معنوی نمونه‌ای بارز از ادبیات عرفانی است که همچون اغلب مثنوی‌های عرفانی از تمثیل و حکایات تعلیمی به‌عنوان ابزاری برای انتقال آموزه‌ها و اعتقادات دینی و مضامین اخلاقی عرفانی به مخاطبان استفاده می‌کند. با اعتقاد مولانا، حکایات بهترین ابزار انتقال احساسات و مفاهیم به دیگران  هستند و به همین دلیل در تالیف مثنوی معنوی از حکایات قدیمی با موضوعات و شخصیت‌های مختلف بهره می‌گرفت. یکی از ویژگی‌های مولانا توجه ویژه او به انتقال مفاهیم اخلاقی به جای توجه صرف به شکل ظاهری و سبک شعر است.

تعلیم و اندرز در مثنوی معنوی

مولانا از شاخص‌ترین افراد در ارائه‌ی اندرز به شیوه‌ی غیرمستقیم است. مثنوی معنوی مملو از آموزه‌ها، حکمت‌ها و  اندرزهای اخلاقی اجتماعی است که می‌تواند راهگشای افراد در رسیدن به درجاتی از کمال باشد. درون‌مایه این اثر ارزنده غالبا تعلیم و اندرز است. تعالیم مثنوی چنان عمیق و گیرا است که هر خواننده‌ با هر بینشی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

سایه‌ی قرآن بر مثنوی معنوی

مولانا از پیروان مذهب حنفی بود. او فراگیری قرآن و علوم اسلامی را از همان کودکی نزد پدرش بهاء‌الدین ولد آغاز کرد و بعدها این علوم را نزد دیگر استادان کامل نمود. از این رو آشنایی فراوانی با قرآن و علوم دینی داشت. او در نوشتن مثنوی از بیش از 1200 آیه و اصطلاح قرانی استفاده کرده است. کمتر بخشی از مثنوی هست که از نور و تجلی قران بی‌بهره باشد. ساختار و محتوای بسیاری از بخش‌های کتاب مثنوی معنوی چه به‌طور مستقیم و چه به‌صورت اشاره و تمثیل، اشاره به آیات و حکایات قرآن دارد.

مضامین سیاسی اجتماعی در مثنوی معنوی

مولوی در دورانی می‌زیست که اخلاق اجتماعی و پایه‌های فرهنگی مردم به سبب حکومت مغولان رو به انحطاط بود و این مسئله موجب افزایش روحیه‌ی تسلیم‌پذیری عوام شده بود. در این دوران مولانا و دیگر اندیشمندان و شاعران فارسی زبان به‌منظور هدایت عوام، در آثار خود به ارج نهادن به ارزش‌های اخلاقی و نکوهش و نقد رذایل اخلاقی و اوضاع نابسامان اجتماعی سیاسی جامعه می‌پرداختند. این مضامین در بخشی از اشعار مثنوی نیز نمود یافته است. مولانا در بخش‌هایی از این اثر به نقد افراد مختلف جامعه از صاحب‌منصبان گرفته تا مردم عادی پرداخته است. خرید کتاب مثنوی نفیس

نی نامه چکیده‌ای از شش دفتر مثنوی

بشنو از نی چون شکایت می‌کند / از جدایی‌ها حکایت می‌کند کز نیستان تا مرا ببریده‌اند / در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند... هجده بیت ابتدایی مثنوی معنوی به نی نامه شهرت دارد. این بخش هنگام گشودن مثنوی، خواننده را چنان به خود جذب می‌کند که دیگر قادر به بستن کتاب نخواهد بود. به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، نی نامه چکیده‌ای مفهومی از 26 هزار بیت شش دفتر مثنوی است. با خرید کتاب مثنوی معنوی و مطالعه‌ی این اثر ادبی عرفانی، از مضامین عرفانی اخلاقی نهفته در اشعار مولانا بهره‌مند شوید.

طبقه بندی مثنوی از نظر فهم و دانش خوانندگان (عام، خاص، اخص)

در تعالیم صوفیانه، هر انسانی متناسب با توان، تلاش و نیت خود می‌تواند از سیر و سلوک عارفانه به سوی معبود بهره‌مند گردد. مثنوی معنوی یک اثر همه‌جانبه و مناسب برای تمامی افراد است. این کتاب از نظر سبک گفتار و میزان درک خوانندگان به سه گروه عام، خاص و اخص تقسیم می‌شود. بیشتر حکایات و تمثیلات مثنوی متعلق به گروه عام است که هر انسانی توان بهره‌مندی از آن را دارد. بخش دیگری از حکایات مثنوی یاران، دوستان و نزدیکان مولانا و افرادی را مخاطب قرار می‌دهد که درک بالایی از جهان هستی دارند، این بخش در گروه خاص جای می‌گیرد. در نهایت حکایات اخص شامل محتوایی است که درک آن دشوار و مبهم و مختص افرادی است که درکی فراتر از دو گروه دیگر دارند و مراتب معرفتی را به‌طور کامل طی نموده‌اند.

ناتمام ماندن دفتر ششم مثنوی مولانا

همانطور که اشاره شد، مثنوی دارای شش دفتر می‌باشد. ابیات دفتر ششم مثنوی از آخرین سروده‌های مولانا است که در‌نهایت به‌صورت ناتمام باقی مانده است. گفته می‌شود که بهاء‌الدین، فرزند مولانا علت این کار را از پدرش جویا می‌شود و مولانا چنین پاسخ می دهد: «دیگر اشتر نطقم بخت و پس از من کسی دیگر ناگفته‌ها را خواهد گفت». پسر مولانا مثنوی 50 بیتی زیبایی را در گلایه از پدر برای ناتمام گذاشتن دفتر ششم سروده است.

قالب شعری مثنوی

مثنوی همانطور که از نامش پیداست در قالب شعری مثنوی (دوتایی) سروده شده است. یعنی هر بیت قافیه‌ای مجزا دارد. مثنوی جز قالب‌های شعری آسان محسوب می‌شود که به سبب نداشتن محدودیت قافیه‌ای، کاربرد گسترده‌ای در داستان‌سرایی و بیان مطالب طولانی دارد. شاعرانی چون عطار، فردوسی، جامی و بسیاری از شاعران نام‌آشنای دیگر، از این قالب شعری در سرودن اشعار خود بهره برده‌اند.

شرح‌ها و تفسیرهای معروف مثنوی معنوی

مثنوی کتابی معروف در بین فارسی‌زبانان و غیر فارسی‌زبانان است و از زمان تالیف آن افراد بسیاری در جای جای جهان سعی در فهم و درک بهتر آن داشته‌اند. ماحصل این تلاش‌ها بیش از 70 شرح و تفسیر به زبان‌های مختلف فارسی، انگلیسی، ترکی، هندی و... است که در زیر به برخی از معروف‌ترین این شرح‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • شرح مثنوی از حکیم ملا هادی سبزواری
  • شرح بخشی از دفتر اول مثنوی از بدیع‌الزمان فروزانفر که در سه جلد منتشر شده است و نثری نسبتا پیچیده دارد.
  • شرح مثنوی از سید جعفر شهیدی در ادامه شرح بدیع‌الزمان فروزانفر که در 7 جلد منتشر شده است.
  • شرح مثنوی اثر کریم زمانی که در هفت جلد منتشر شده است. این شرح بسیار ساده و سرراست و مناسب افرادی است که علاقه‌ای به تفسیرهای پیچیده و طولانی ندارند.
  • شرح مثنوی اثر محمدتقی جعفری تبریزی در 15 جلد
  • شرح مثنوی اثر محمد سودی، نویسنده ترک زبان معاصر به زبان ترکی
  • شرح مثنوی اثر اسماعیل آنقروی به زبان ترکی در 15 جلد

قیمت مثنوی مولوی

بهترین نسخه ها و تصحیح‌های مثنوی معنوی

متون ادبی کهن فارسی از غنی‌ترین و برجسته‌ترین متون ادبی هستند که بعضا به سبب در دسترس نبودن برخی از پیش‌نویس‌ها و نسخه‌های اصلی، تفاوت‌هایی در نسخ موجود نسبت به نسخه اصلی وجود دارد. مثنوی معنوی مولانا نیز از این دسته آثار است که تلاش‌های بسیاری برای بازنویسی و تصحیح حکایات آن صورت گرفته است: اولین تصحیح مثنوی در سال 1925  توسط رینولد نیکسون، شرق‌شناس انگلیسی صورت گرفت. یکی دیگر از تصحیح‌های مهم مثنوی معنوی، تصحیح مثنوی اثر دکتر عبدالکریم سروش در سال 1375 است که بر اساس نسخه قدیمی قونیه صورت گرفته است. در نهایت بهترین و معروف‌ترین تصحیح معتبر مثنوی معنوی را می‌توان به تصحیح استاد محمدعلی موحد، مولوی‌پژوه مشهور معاصر ایرانی در سال 1396 نسبت داد که در دوجلد توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده است. محمدعلی موحد نزدیک به سه دهه از عمر خود را صرف تصحیح مثنوی بر اساس قدیمی‌ترین نسخ موجود همچون نسخ قدیمی قونیه نمود.

خرید اینترنتی کتاب مثنوی معنوی از کتابانه

فروشگاه اینترنتی کتابانه یکی از فروشگاه‌های اینترنتی باسابقه کشور در حوزه فروش سریع و آسان برترین و باکیفیت‌ترین گنجینه‌های ادب فارسی با بهترین هزینه برای تمامی علاقه‌مندان ادب و فرهنگ فارسی در سراسر کشور است. با خرید کتاب مثنوی معنوی، کتابخانه خود را مزین به یکی از برترین متون ادبی کهن فارسی نمایید. برای مشاهده و خرید اینترنتی کتاب مثنوی معنوی می‌توناید به سایت کتابانه مراجعه نمایید و کتاب موردنظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن در هر مکان دلخواه تحویل بگیرید.

قیمت مثنوی معنوی

با مشاهده قیمت کتاب های مثنوی معنوی  در فروشگاه اینترنتی کتاب کتابانه به‌عنوان یکی از مراکز معتبر فروش انواع کتاب و مقایسه قیمت این کتاب‌ها با سایر فروشگاه‌ها، متوجه قیمت‌های مناسب و باصرفه‌ این کتاب‌ها در کتابانه خواهید شد. با خرید اینترنتی کتاب مثنوی معنوی از کتابانه، لذت آسان‌ترین و سریع‌ترین خرید اینترنتی کتاب را تجربه نمایید.

۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل