loader-img
loader-img-2
کتابانه
کتابانه
جدیدترینپرفروش ترینپربازدید ترینگران ترینارزان ترین
220 کالا

پایان لیست محصولات

مشکلی در لود محصولات به وجود آمده

درباره کتاب های شعر کهن

 ایرانیان از دیرباز توجه ویژه‌ای بر شعر و شاعری داشته‌اند. نخستین اشعار به‌دست‌آمده از ایرانیان به دوران زرتشت و قدمت اشعار موزون فارسی به‌صورت کنونی به بیش از 1000 سال قبل باز می‌گردد. شاعران برجسته‌ای همچون «فردوسی»، «حافظ»، «عطار»، «مولانا»، «سعدی»، «نظامی»، «رودکی» و... قرن‌ها پیش در این خاک پرورش یافته‌اند، کتاب های شعر کهن برجای‌مانده از آن‌ها به شهرت جهانی دست یافته و بر ادبیات بسیاری از کشورها تأثیر گذاشته‌اند. کتاب هایی همچون شاهنامه فردسی، دیوان اشعار حافظ، بوستان سعدی، لیلی و مجنون نظامی، دیوان شمس مولانا و بسیاری دیگر از کتاب های شعر کهن فارسی هستند. در ادامه به بررسی شعر کهن فارسی و نحوه‌ی خرید کتاب های شعر کهن فارسی از کتابانه خواهیم پرداخت. خرید کتاب های شعر کهن ایرانی

اهمیت شعر کهن ایرانی

شعر کهن فارسی نشان‌دهنده‌ی هویت و فرهنگ ایرانی است. کتاب های شعر کهن ارزشمندترین گنجینه‌های زبان و ادب فارسی و پاسدار و امانت‌دار زبان شیرین فارسی و تمدن باستانی ایران هستند. تاریخ گواه تلاش و همت و نقش شاعران کهن ایرانی همچون فردوسی برای حفظ و زنده نگه‌داشتن زبان، فرهنگ و تاریخ کهن ایرانی و اعتلای زبان و ادبیات فارسی است. آشنایی با کتاب های شعر کهن فارسی از آموزش‌های ضروری هر ایرانی است.

برجسته‌ترین شاعران کلاسیک ایرانی

شاعران بیان‌کننده احساسات افراد در قالب شعر هستند. ایران مهد پرورش شاعران بزرگ و برجسته‌ای است که آوازه و شهرت آن‌ها نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان پیچیده و موجب بالندگی و درخشش ادبیات غنی فارسی شده است. از برجسته‌ترین شاعران کهن ایرانی می‌توان به فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی گنجوی، عمر خیام، مولوی، نظامی گنجوی، رودکی، دقیقی، سنایی غزنوی، عطار و شاعران معاصر همچون «نیما یوشیج»، «سهراب سپهری»، «فروغ فرخزاد»، «پروین اعتصامی» اشاره کرد.

سبک های شعر کلاسیک فارسی

مفهوم سبک شعری شامل نحوه‌ی ترکیب لغات و کلمات از لحاظ دستوری و نوع بیان احساس و تخیلات توسط شاعر است. سبک‌های شعری در کتاب های شعر کهن به چهار سبک هندی، عراقی، خراسانی و سبک بازگشت ادبی دسته‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی پایه علمی معتبری ندارد و صرفا جنبه مکانی آن اشعار مدنظر قرار گرفته شده است. در ادامه به شرح مختصری از هر سبک خواهیم پرداخت.

سبک خراسانی:

آغاز این سبک به اوایل قرن چهارم بازمی‌گردد. این سبک دارای تشبیهات حسی، فاقد ترکیبات پیچیده و متکی بر سنت‌های لفظی و صراحت لهجه است. مضمون اشعار این سبک غالبا وصف طبیعت، فتوحات شاهان و مدیحه‌سرایی می‌باشد. از شاعران معروف این سبک می‌توان به فردوسی، رودکی و فرخی اشاره کرد.

سبک هندی:

شروع این سبک به قرن نهم هجری و به زمانی بازمی‌گردد که شاعران فارسی به سبب بی‌توجهی دربار صفوی به شاعران فارسی و استقبال پادشاهان هندی ازشعر فارسی، به هند سفر کردند و در آنجا به شاعری پرداختند. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به استفاده از استعاره و تشبیه، خیال‌پردازی و بیان احساسات اشاره کرد. شاعرانی همچون «صائب تبریزی»، «بیدل دهلوی» به این سبک شعر گفته‌اند.

سبک عراقی:

سبک عراقی از اواخر قرن ششم در ایران رواج یافت. سبک عراقی تقریبا همان سبک خراسانی است و تنها لغات عربی بیشتری در آن به‌کار رفته است. اشعار این سبک بیشتر در قالب قصیده و حاوی کنایه و تشبیه کمتری است. از شاعران معروف این سبک می‌توان به حافظ، سعدی اشاره کرد.

سبک بازگشت ادبی:

آغاز این سبک به اواخر قرن نهم و زمانی برمی‌گردد که شاعران به پیروی از شعرای قدیمی پرداخته و تحولی نو در شعر پارسی ایجاد کردند. از شاعران این سبک می‌توان از «هاتف اصفهانی» و «مشتاق اصفهانی» نام برد.

گونه‌های شعر کهن فارسی

گونه شعری، مضمون‌های مشخصی از اشعار را شامل می‌شود. از گونه‌های شعر کهن ایرانی می‌توان از انواع حماسه، شعرعرفانی، تغزل و شعر معنایی نام برد. شعر حماسی نظیر بخش عمده کتاب شاهنامه فردوسی، به توصیف منش‌های پهلوانی و افتخارات قومی یا فردی می‌پردازد. اشعار عرفانی دارای مضامین عرفانی هستند که از این گونه می‌توان به اشعار «خواجه عبدالله انصاری» اشاره کرد. تغزل گونه‌ای از شعر کهن فارسی است که موضوع آن بیشتر بیان عواطف و احساسات، شکوه از روزگار و ذکر زیبایی معشوق است مانند غزلیات حافظ. شعر معنایی یا معناگرا، گونه شعری است که در آن عناصر معنایی بر عناصر لفظی غلبه دارند.

قالب های شعر کهن

قالب شعر، شامل شکل آرایش مصرع‌ها و قافیه‌آرایی آن در قالب‌های مشخص است. برخی از این قالب‌های شعری به‌مرور به رسمیت شناخته شده و شاعران کتاب های شعر کهن کمتر از محدوده‌ی آن خارج شده‌اند. قالب‌های اشعار کهن فارسی، اغلب دارای مصرع‌های هموزن و تابع قواعد مشخصی هستند. از مهم‌ترین قالب‌های شعر کهن می‌توان به قصیده، غزل، مثنوی، قطعه، رباعی، ترجیع بند، ترکیب بند، دوبیتی، مسمط، مستزاد، تصنیف، چهارپاره، مفرد و تضمین اشاره کرد. برای نمونه کتاب های شعر کهن معروفی چون شاهنامه فردوسی، بوستان سعدی و مثنوی مولانا در قالب مثنوی و دیوان حافظ در قالب غزل سروده شده‌اند.

خرید اینترنتی کتاب های شعر کهن از کتابانه

امروزه گسترش روش‌های خرید آنلاین، موجب سهولت خرید ملزومات و به‌خصوص کتاب و محصولات فرهنگی گردیده است. کتابانه نیز به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح و مورداعتماد در‌زمینه فروش انواع کتاب و محصولات فرهنگی کوشیده است تا امکان دسترسی سریع و آسان تمامی علاقه‌مندان ادبیات و فرهنگ ایرانی در سراسر کشور را به انواع کتاب ‌های شعر کهن فراهم نماید. برای خرید اینترنتی کتاب های شعر کهن فارسی  به سایت کتابانه مراجعه نمایید، کتاب‌های موردنظرتان را به‌صورت غیرحضوری سفارش دهید و در محل تحویل بگیرید.

لیست قیمت کتاب های شعر کهن فارسی

برای مشاهده لیست قیمت کتاب های شعر کهن فارسی به فروشگاه اینترنتی کتاب کتابانه مراجعه نمایید. با مشاهده قیمت این کتاب‌ها در فروشگاه ما، متوجه قیمت‌‌های مناسب و خدمات منحصربه‌فرد ما خواهید شد، همچنین با خرید شعر کلاسیک ایرانی از کتابانه می‌توانید از مزایای استفاده از تخفیفات این فروشگاه بهره‌مند شوید.

اینجا

۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل