بهترین نویسندگان فرانسه

بهترین نویسندگان فرانسه؛ پادشاهان ادبیات جهان را بشناسید!

«میزان» در انتخاب بهترین نویسنده های فرانسوی در این مقاله

پرداختن به ادبیات فرانسه، در یک مقاله کوتاه ممکن نیست؛ چرا که بسیاری از غول های ادبیات جهان در این کشور، پروریده و پا به عرصه نویسندگی نهاده اند. چنین موضوعی سبب شده تا ما از نام بردنِ برخی از نویسندگان مهم این کشور، صرف نظر کنیم و به معرفی گلچینی از آنها که آثارشان تحسین‌شده‌تر و تاثیرشان در ادبیات جهان عمیق‌تر بوده است، بسنده نماییم. برای آشنایی با بهترین نویسندگان فرانسه، با کتابانه همراه باشید.

فهرست بهترین نویسندگان فرانسه

به راستی نویسنده های فرانسوی پادشاهان داستان نویسی جهانند؛ فهرست این هنرمندان عبارتند از:

ویکتور هوگو

1. ویکتور هوگو (Victor Marie Hugo)

«ویکتور هوگو» شاعر و نویسنده معروف فرانسوی است. هوگو در فرانسه، اغلب به‌واسطه مجموعه اشعارش شناخته می‌شود. حال آن‌که رمان‌های او از شهرت جهانی و فوق‌العاده ای برخوردار است.

حمایت از اقشار ضعیف، بخش اعظم کتاب های ویکتور هوگو را تشکیل می‌دهد. همین موضوع در سبک نگارش آثار ویکتور هوگو نقش بسزایی ایفا نموده است. مکتب رمانتیسم که سرشار از احساس و اتفاقات دراماتیک است، سبک اصلی نگارش آثار هوگو است. از آثار وی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:


سبک ادبی ویکتور هوگو

 

زندگینامه و خرید کتاب های ویکتور هوگو


ژول ورن

2. ژول ورن (Jules Gabriel Verne)

«ژول گابریل ورن»، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس فرانسوی است که بیشتر به سبب نوشتن داستان‌های ماجراجویانه و علمی- تخیلی شهرت یافت.

ژول ورن پایه‌گذار سبک نگارش داستان‌های علمی – تخیلی در جهان است. او می‌دانست، چطور عناصر خارق‌العاده را به شیوه‌ای هوشمند و خوش‌ترکیب با دانش و تکنولوژی تلفیق کند و توجه هر خواننده‌ای را به آثار خود جلب کند. داستان‌های او پر از ماجراها، اختراعات خارق‌العاده و شخصیت‌های خاصی است که دارای دیدگاه‌های مترقی و انسانی هستند.

او صدها شخصیت به‌یادماندنی را به ذهن فرا می‌خواند و نوآوری‌های بی‌شماری ازجمله زیردریایی، سفر به فضا، پرواز زمینی و اکتشاف در اعماق دریاها را سال‌ها قبل از زمان آن‌ها در ذهن مجسم می‌کند. سبک نگارشی دقیق و روان و نکته‌پردازی و افسانه‌سرایی‌های تخیلی او کهنگی ناپذیرند.

بهترین متاب های ژول ورن


آشنایی با ژول ورن

 

زندگینامه و خرید کتاب های ژول ورن


اونوره دو بالزاک

3. بالزاک (Honoré de Balzac)

«اونوره دو بالزاک»  در بیستم ماه می 1799 میلادی در شهر «تور» فرانسه متولد شد. وی  یکی از برترین نویسندگان و رمان‌نویسان فرانسوی است که به‌واسطه داستان‌های کوتاهش، شهرت فراوانی کسب نموده‌است.
رئالیسم یا همان واقع‌گرایی سبک اصلی نگارش آثار دو بالزاک است. همچنین مسائل اجتماعی و موضوعات مربوط به حوزه اجتماع نیز از اهمیت ویژه‌ای در رمان‌ها و داستان‌های او برخوردار بود. این سبک نگارش در ظرافت و دقت تمام صورت گرفت. به‌طوری که بسیاری او را پیشوای مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند.

مهم ترین کتاب های بالزاک:


زندگی‌نامه اونوره دو بالزاک

 

زندگینامه و خرید کتاب های بالزاک


الکساندر دوما

4. الکساندر دوما (Alexandre Dumas)

«الکساندر دوما»، نویسنده رمانها و نمایشنامه های مشهور و یکی از محبوب ترین مشاهیر تاریخ فرانسه است که بیشتر به سبب نوشتن داستان‌های ماجراجویانه تاریخی‌ شهرت داشت. آثار او به نزدیک به 100 زبان ترجمه و بیش از 200 فیلم از آن‌ها اقتباس شده است، حقیقتی که او را به یکی از محبوب‌ترین و پرکارترین نویسندگان قرن نوزدهم تبدیل کرد.

سبک رمانتیک او، اغلب با سبک رقیب او، ویکتور هوگو مقایسه می‌شود. دوما در سال 1840 با یک زن  هنرپیشه به نام ایدا فریه ازدواج کرد اما از زنی به نام ماری لور کاترین لابای صاحب یک پسر غیرقانونی شد که آن را الکساندر نامیدند. پسرش راه ادبی او را دنبال کرد و نویسنده‌ای مشهور شد.

بهترین کتاب های الکساندر دوما


بیوگرافی الکساندر دوما

 

زندگینامه و خرید کتاب های الکساندر دوما


امیل زولا کیست

5. امیل زولا (Émile Édouard Charles Antoine Zola)

امیل ادوارد شارل آنتوان زولا روزنامه‌نگار، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و از پایه‌گذاران مکتب ناتورالیست در فرانسه است. او بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۰۲ می‌زیست.

امیل زولا، نویسنده سبک ناتورالیست و از آخرین نویسندگان کلاسیک قرن نوزدهم بود. مطالعه آثار امیل زولا، خوانندگان طبقه مرفه را خیلی واضح و صریح با زندگی آشفته و رقت‌بار طبقه کارگر آشنا می‌کرد، هرچند که در مقابل، طبقه کارگر نیز با زندگی آشفته هم‌صنفان خود بیشتر رو‌به‌رو می‌شد. به همین علت بود که زولا در مقابل انتقادات زیادی درمورد مکتب ناتورالیسم قرار گرفت، کم‌کم از اصول خود فاصله گرفت و به ادبیات کلاسیک ناتورالیستی روی آورد.

بهترین کتاب های امیل زولا


قیمت کتاب‌های امیل زولا

 

زندگینامه و خرید کتاب های امیل زولا


آندره ژید

6. آندره ژید (Paul Guillaume André Gide)

«آندره ژید» نویسنده، بشردوست و فیلسوف فرانسوی است که در سال 1947 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد. دیدگاه‌های او در مورد سیاست، مذهب و اخلاق از آثار ادبی او شناخته شده‌تر هستند و به عنوان شخصیتی بحث برانگیز شناخته می‌شود. ژید با هنجارها و سنت‌های معمول اجتماع که اخلاقیات را زیر سوال می‌برد در ستیز است.

کارهای او اغلب بر روی یک شخصیت متمرکز است، شخصیت‌هایی که تا حدودی به خود ژید شباهت دارند. بیشتر آثار آندره ژید عدالت اجتماعی را به تصویر می‌کشند. زندگی انسان و افکار و اندیشه‌های او و آزادی ازجمله موضوعاتی است که ژید به آنها پرداخته.

بهترین کتاب های آندره ژید


سبک ادبی آندره ژید

 

زندگینامه و خرید کتاب های آندره ژید


ژان پل سارتر

7. ژان پل سارتر (Jean-Paul Charles Aymard Sartre)

ژان پل سارتر، فیلسوف، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی، به‌عنوان نماینده‌ی برجسته اگزیستانسیالیسم در قرن ۲۰ مشهور است. وی در سال ۱۹۶۴ جایزه نوبل ادبیات را برای آثارش که با ایده‌های غنی و پر از روح آزادی و تلاش برای حقیقت، تأثیر گسترده‌ای بر عصر ما داشته است به او اعطا شده بود، رد کرد.

اکثر نمایشنامه های وی معمولاً کوتاه، اما غنی از شخصیت‌های قوی، توصیفات زنده و گفتگوهای بُرّنده و کنایه‌دار بین شخصیت‌ها هستند. سارتر در کارهای خود از سبک نوشتاری بسیار مستقیم و کوتاه استفاده می‌کند که به نمایشنامه‌های او برندگی و ریتمی سریع می‌بخشد و تضاد بین شخصیت‌های متفاوت داستان را افزایش می‌دهد.

بهترین کتاب های سارتر

  • کتاب تهوع
  • کتاب دوزخ
  • کتاب مگس ها
  • کتاب سن عقل
  • کتاب هستی و نیستی

معرفی ژان پل سارتر

 

زندگینامه و خرید کتاب های ژان پل سارتر


سیمون دوبوار

8. سیمون دوبووار (Simone de Beauvoir)

«سیمون دوبوار»، نویسنده و فیلسوف فمینیست تاثیرگذار قرن 20اُم است. آثار وی عموما حول محور زنان وحوق آنها در جامعه هستند. وی معشوقه‌ی معروف ژان پل سارتر و یکی از جنبش ساز ترین زنان تاریخ فرانسه بود.

دوبوار در هشتم آپریل سال 1986، در سن 78 سالگی، در شهر پاریس درگذشت. در مراسم خاکسپاری او، 5000 نفر حضور داشتند. روزنامه‌ها در آن روز، برای پوشش خبر درگذشت وی، تیتر جالبی را انتخاب کرده بودند:

«خانم‌ها، شما همه چیز را به او مدیون هستید!»

بهترین کتاب های سیمون دوبوار

  • کتاب جنس دوم
  • کتاب ماندارن
  • کتاب مرگی بسیار آرام
  • کتاب همه می‌میرند

زندگی نامه سیمون دوبوار

 

زندگینامه و خرید کتاب های سیمون دوبوار


آنتوان دو سنت اگزوپری کیست؟

9. آنتوان دوسنت اگزوپری (Antoine de Saint-Exupéry)

«آنتوان دو سنت اگزوپری» به عنوان یک بزرگسال که غرق در خیالات و تصورات خود زندگی کرد، شناخته می‌شود. وی در 29 ژوئن سال 1900 میلادی متولد شد.

اگزوپری همیشه وجه‌ی ادبی را مورد توجه قرار می‌داد و هرلحظه دیدگاه جدیدی از زندگی را ثبت و بیان می‌کرد. آثار او ماجراهای خطرناکی که در طی مسیر شغلی انسان‌ها رخ می‌دهد و ممکن است  به قیمت زندگی و جان افراد تمام شود، ارج می‌نهند. او یک نویسنده و یک خلبان شناخته شده بود و سر انجام در ژانویه 1944 در اثر سقوط هواپیمایی که هدایتش را بر عهده داشت، در گذشت.

بهترین کتاب های آنتوان دوسنت اگزوپری


شرح زندگی اگزوپری

 

زندگینامه و خرید کتاب های اگزوپری


زندگی‌نامه امانوئل اشمیت

10. اریک ایمانوئل اشمیت (Éric-Emmanuel Schmitt)

«اریک امانوئل اشمیت»، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی در 28 مارس 1960 در «لیون» فرانسه دیده به جهان گشود و طی یک دهه، به یکی از پرطرفدارترین نویسندگان فرانسوی‌زبان معاصر جهان تبدیل شد.

نوشته‌های امانوئل اشمیت غالباً کوتاه و معنوی و تا حدودی منعکس‌کنندۀ شخصیت خودش است. وی هدف نویسندگی خود را روایت داستان‌هایی می‌داند که خوانندگان را به تفکر وا‌می‌دارد. بسیاری از منتقدان ادبی او را روشنفکری ادیب و مثبت اندیش می‌دانند که با طرح سؤالات انگیزشی در آثارش، انسان را به مسیری تازه سوق می‌دهد. سبک ادبی کلاسیک او روان و حاوی مفاهیم اجتماعی، فلسفی، عرفانی و دربردارندۀ موضوعاتی همچون مرگ و زندگی، عشق و نفرت، امید و ناامیدی و … است.

بهترین کتاب های ایمانوئل اشمیت


شرح حال امانوئل اشمیت

 

زندگینامه و خرید کتاب های ایمانوئل اشمیت


آلبر کامو

11. آلبر کامو (Albert Camus)

«آلبر کامو» رمان نویس، نمایشنامه نویس، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی که از نویسندگان توانای ادبیات فرانسه محسوب می‌گردد که توانست یک بار جایزه نوبل ادبی را تصاحب کند. کامو کسی است که در بیشتر دنیا وی را پیرو مکتب اگزیستانسیال می‌انگارند این در حالی است که وی خود این موضوع را تکذیب می‌کرد.

درون مایه و محتوای آثار کامو را پوچی و نهیلیسم تشکیل می‌دهد و او در کتاب‌های خود، هر بار، پوچی را از زوایای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و در این حین افکار مخاطب خود را به چالش می‌کشد.

به اعتقاد کامو زندگی فارغ از هرگونه معنا و مفهوم و امری کاملا بیهوده است اما زمانی که به این باور می‌رسیم می‌بایست برخوردی مناسب با آن را نشان دهیم و این برخورد درست، شاد بودن است! چرا که شاد بودن و شاد زیستن ارزشش را دارد حتی اگر باور داشته باشیم که زندگی پوچ و بی‌معناست.

بهترین کتاب های آلبر کامو


عقاید آلبر کامو

 

زندگینامه و خرید کتاب های آلبر کامو


گوستاو فلوبر

12. گوستاو فلوبر (Gustave Flaubert)

«گوستاو فلوبر» از نویسندگان فرانسوی مروج مکتب رئالیسم در قرن نوزدهم است که نخستین رمان‌های مدرن خود را به این سبک نوشت. ریزبینی و دقت خاصی در انتخاب کلمات دارد! همچنین علاقه این نویسنده صاحب‌سبک به آرایه‌های ادبی برگ برنده او است.

سبک نگارش گوستاو فلوبر تفاوت‌های قابل‌توجهی با رمان‌نویسان دیگر دارد اما، مهم‌ترین نگارشِ او داشتن نگاهی روان‌کاوانه به مسائل اجتماعی و ساده عبور نکردن از دردهای بشر است.

فلوبر یک جامعه‌شناس تمام عیار است و دوست دارد به واسطه کلماتش مسائلی را به تصویر بکشد که ورای دید همگان هستند؛ چیزهایی فراتراز آن‌چه که نویسندگان دیروز و فردا به تصویر می‌کشند!

بهترین کتاب های گوستاو فلوبر


سبک ادبی گوستاو فلوبر

 

زندگینامه و خرید کتاب های گوستاو فلوبر


رومن رولان

13. رومن رولان (Romain Rolland)

رومن رولان، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، تاریخ‌دان، رمان‌نویس، موسیقی‌شناس روشنفکر قرن نوزدهم و بیستم فرانسه است که او را به‌واسطه رمان‌های چندجلدی‌اش می‌شناسند. او از اولین کسانی بود که این‌گونه رمان‌ها را به رشته تحریر درآورد.

رولان در میان مردم فرانسه جایگاهی رفیع دارد و به صلح‌جویی و لطافت کارهایش شناخته می‌شود. برای وی، چیزی جز صلح، ارزش و اهمیتی نداشت و همین تفکر نیز باعث شهرت پایدار او شد.

بهترین کتاب های رومن رولان


بیوگرافی رومن رولان

 

زندگینامه و خرید کتاب های رومن رولان


آنا گاوالدا

14. آنا گاوالدا (Ana Gavalda)

«آنا گاوالدا» نویسنده و معلم فرانسوی است. بیشتر آثار او از پرفروش‌ترین کتاب‌های سراسر اروپا هستند. رمان‌ها و داستان‌های کوتاه گاوالدا به بیش از ۴۰ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند.

در آثار این نویسنده، عشق جایگاه مهمی دارد. از نظر او عشق درعین‌حال که می‌تواند باعث رشد فرد شود، می‌تواند به او آسیب هم بزند. نوشته های او به زندگی امروزی آدم‌ها بسیار نزدیک است و شاید به همین دلیل است که خواننده با شخصیت‌ها و ماجراهای کتاب‌های او ارتباط عمیقی برقرار می‌کند و آنها را باور می‌کند. کتاب‌های او یک برش از زندگی واقعی آدم‌های مختلف است. او اغلب در آثارش به افراد سرخورده، سرکیسه شده و افرادی که خود را شکست‌خورده می‌پندارند، می‌پردازد.

بهترین کتاب های آنا گاوالدا


زندگی‌نامه آنا گاوالدا

 

زندگینامه و خرید کتاب های آنا گاوالدا


کریستین بوبن

15. کریستین بوبن (Christian Bobin)

«کریستین بوبن» نویسنده آثار فاخر و ارزشمند با محوریت فلسفه و معنویت، متولدِ کشور فرانسه در ۲۴ آوریل ۱۹۵۱ است. در زندگی‌نامه کریستین بوبن ذکر شده است که دانش‌آموخته رشته فلسفه و استادِ بی‌چون و چرای تبیینِ نگرش فلسفی در آثارِ خودش هست.

بیشترِ آثارِ او در تحسین معصومیت، عشق و رابطه‌ای براساس ایمان و امیدواری با دنیای درونِ انسان‌ها نوشته شده‌اند که باعث می‌شود خواننده در حین خوانشِ آن‌ها احساس آرامش و سبک‌بالی داشته باشد. قهرمان‌های او از جنس آدم‌های معمولی هستند که معمولا جستجوگرانه به دنبال رفع پرسش‌های درونی و یافتن معنای حقیقیِ زندگی‌اند.

بهترین کتاب های کریستین بوبن


زندگی نامه کریستین بوبن

 

زندگینامه و خرید کتاب های کریستین بوبن


میلان کوندرا کیست؟

16. میلان کوندرا (milan kundera)

شاید بتوان گفت که «میلان کوندرا» نویسنده‌ای است که به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن، جهان هستی را کاوشگری می‌کند. علی‌رغم نگاه به سیاست در آثار اولیه‌، میلان کوندرا در آثار بعدی خود از تفسیر سیاسی اجتناب کرد و قلمش را بر بُعد فلسفی آثار متمرکز نمود.

سبک ادبی او به شدت از داستان‌های «رابرت موزیل»، فلسفه  فریدریش نیچه و آثار فرانتس کافکا الهام گرفته بود. پس از نوشتن چند اثر سیاسی بحث‌برانگیز، کوندرا در کتاب “بار هستی” و بعداز آن در “جاودانگی” به فلسفه‌ای ماندگار روی آورد.

او به‌جای دنبال کردن داستان خطی یک شخصیت یا مجموعه‌ای از شخصیت‌ها، داستان‌هایی که گاهی به ظاهر غیرقابل ارتباط هستند را از طریق مضامین مرتبط و موقعیت‌های وجودی‌شان به هم متصل می‌کند که در نوع خود جالب‌توجه است.

بهترین کتاب های میلان کوندرا


معرفی میلان کوندرا

 

زندگینامه و خرید کتاب های میلان کوندرا


رومن گاری

17. رومن گاری (Romain Gary)

«رومن گاری» با نام اصلی رومن کاتسف یکی از نویسندگان، فیم‌نامه‌نویسان و دیپلمات‌های معروف فرانسوی است. اولین اثر او با نام تربیت اروپایی در سال 1945 برنده جایزه منتقدان را از آن خود کرد. وی به نوشتن رمان با نام‌های مستعار مختلف شهرت داشت و تنها نویسنده‌ای است که دو بار جایزه گنکور را دریافت کرده است.

او با رمان‌ها و مقالات بسیار تحسین‌برانگیز خود، به یک داستان‌سرای عالی و یکی از محبوب‌ترین نویسندگان فرانسه مبدل شد. وی در طول ۳۵ سال فعالیت ادبی‌اش، بیش از ۳۰ رمان، مقاله و خاطرات به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی با چهار نام مستعار نوشته است.

بهترین کتاب های رومن گاری


بیوگرافی رومن گاری

 

زندگینامه و خرید کتاب های رومن گاری


بهترین نویسندگان فرانسه؛ پادشاهان ادبیات جهان را بشناسید!

18. لویی فردینان سلین (Louis Ferdinand Céline)

«لویی فردینان سلین» با نام مستعار «سلین»، نویسنده و پزشک فرانسوی است. شهرت او جدا از استعدادش در نویسندگی، بیشتر به سبب دیدگاه‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی چون یهودستیزی و مردم‌گریزی است. اولین رمان او با نام سفر به انتهای شب در سال 1932 منتشر شد و توجه جامعه‌ی ادبی را به خود جلب کرد.

آثار لویی فردینان سلین منعکس‌کننده‌ی دیدگاه بدبینانه‌ی او از وضعیت انسان و اجتناب‌ناپذیری رنج انسان است. از مرگ گریزی نیست و امید به پیشرفت و خوشبختی، توهمی بیش نیست. او جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن نظام اخلاقی وجود ندارد و ثروتمندان و قدرتمندان همیشه بر فقرا و ضعیفان ظلم می‌کنند. زبان بی‌پرده و صریح او ترکیبی منحصربه‌فرد از زبان عامیانه فرانسوی، فحاشی و گفتارهای خیابانی است.

بهترین کتاب های سلین

  • کتاب سفر به انتهای شب
  • کتاب دسته دلقک ها
  • کتاب مرگ قسطی

سرگذشت لویی فردینان سلین

 

زندگینامه و خرید کتاب های لویی فردینان سلین


مارسل پروست

19. مارسل پروست (Marcel Proust)

«مارسل پروست»، روشنفکر، منتقد و رمان‌نویس فرانسوی بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم است. بهتریرین کتاب مارسل پروست، رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته است که طولانی‌ترین رمان جهان نیز می‌باشد.

.پروست در جسورانه‌ترین حالت ممکن درباره از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی مانند معصومیت، عشق، دوستی و همچنین بیهودگی تلاش‌های انسانی می‌نویسد. سبک مارسل پروست یکی از اصیل‌ترین سبک‌ها در تمام ادبیات است و در بحث نمادگرایی کم نظیر می‌باشد!

بهترین کتاب های مارسل پروست

  • کتاب در جستجوی زمان از دست رفته
  • کتاب حسادت
  • کتاب ضد سنت بوو

زندگینامه مارسل پروست

 

زندگینامه و خرید کتاب های مارسل پروست


پاتریک مودیانو

20. پاتریک مودیانو (Patrick Modiano)

«پاتریک مودیانو» نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و یکی از چهره‌های مهم ادبی فرانسه است که در سال 2014 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات گردید. آثار پاتریک مودیانو حول موضوعاتی مانند حافظه، فراموشی، هویت فردی و جمعی و احساس گناه است.

شهر پاریس نقش اصلی را در نوشته‌های او ایفا می‌کند و داستان های او اغلب بر اساس وقایعی است که در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان در طول جنگ جهانی دوم رخ داده است.

بهترین کتاب های پاتریک مودیانو

  • کتاب سیرکی که می‌گذرد
  • کتاب تصادف شبانه

سبک ادبی پاتریک مودیانو

 

زندگینامه و خرید کتاب های پاتریک مودیانو


کلام آخر

در این مقاله سعی نمودیم تا برترین و مشهورترین نویسندگان فرانسه را به شما دوستان معرفی کنیم. اگر فکر می‌کنید جای نویسنده برتر دیگری در این لیست خالی است، نام آن را در بخش نظرات برای ما و دیگر همراهان کتابانه بنویسید. مشتاق خواندن نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. (+)


مطلب مرتبط: بهترین رمان های فرانسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت