بهترین رمان های فرانسه

بهترین رمان های فرانسه کدامند؟

اهمیت شناخت بهترین رمان های فرانسه

فرانسه سرزمین هنر و ادبیات و جوایز هنری رنگارنگ است که همواره مورد توجه جهان بوده است. باید بدانید که تعداد نویسندگانی که کتاب های خود را به زبان فرانسه نوشته و منتشر کرده‌اند و سپس موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شده‌اند، از دیگر کشورهای جهان بیشتر است.

 در این مقاله، به معرفی بهترین رمان های فرانسه و بزرگ ترین نویسندگان این کشور پرداخته‌ایم.


فهرست بهترین رمان های فرانسوی

لیست رمان های شاخص فرانسوی عبارت است از:

خرید کتاب بینوایان

کتاب بینوایان

بدون شک کتاب بینوایان اثر ویکتور هوگو، از مهم‌ترین آثار ادبیات جهان است. این کتاب تا حدود زیادی متأثر از وقایع و رخدادهای تاریخ معاصر هوگو نوشته شده است. در واقع بینوایان به نوعی نشان‌دهنده چهره‌ی فرانسه در قرن نوزدهم می‌باشد.

«ژان والژان» شخصیت اصلی داستان بینوایان در کنار «تناردیه» از جمله شناخته شده‌ترین شخصیت‌‌های ادبیات نمایشی دنیا هستند. بینوایان را می‌توان میراثی ماندگار از هوگو به شمار آورد.

 با اینکه بیشتر از 150 سال از انتشار این رمان جذاب می‌گذرد، اما همچنان تجدید چاپ می‌شود و نشان می‌دهد، کتاب خوب تاریخ مصرف ندارد!


خرید کتاب دور دنیا در هشتاد روز 

کتاب دور دنیا در هشتاد روز 

کتاب دور دنیا در هشتاد روز از بهترین و تحسین‌شده‌ترین اثر ژول ورن است.

ورن تحت تأثیر و جذابیت تکنولوژی‌های آن عصر، در سال 1872 دور دنیا در هشتاد روز را نوشت. این سفر هیجان‌انگیز و پرماجرا از ساعت 8:45 بعدازظهر 2 اکتبر، از سوئز، بمبئی، هنگ‌کنگ، یوکوهاما، سانفرانسیسکو، نیویورک به دنیا شروع و در همان مکان و در همان زمان، در 21 دسامبر به پایان می‌رسد.

«فاگ» با رفتن از کشتی‌های بخار به قطارها و حتی فیل، ثابت می‌کند که وقتی فکری به ذهن کسی خطور می‌کند، با تلاش و برنامه‌ریزی درست و دقیق تقریباً همه‌چیز امکان‌پذیر است.


خرید کتاب بابا گوریو

کتاب بابا گوریو

کتاب بابا گوریو یکی از بهترین کتاب های ادبیات فرانسه است که به قلم بالزاک نوشته شده؛  او در این کتاب به شکلی خاص به مفهوم محبت پدرانه و روابط بین فرزند و پدر به شیوه‌ای تحسین‌برانگیز پرداخته است. جالب است بدانید، بالزاک این کتاب را درست سه ماه پس از پدر شدنش نوشته است.

توصیفات، تشریح موقعیت‌ها و شرایط در کنار لحظه‌های احساسی و پایان‌بندی تأثیرگذار از ویژگی‌های برجسته باباگوریو است.


خرید کتاب کنت مونت کریستو

کتاب کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو به قلم الکساندر دوما، داستان دریا نوردی جوان به نام «ادموند دانتس» است که در پایان دوره سلطنت ” ناپلئون ” زندگی می‌کند.

 او در روز ازدواجش به اتهام دروغین حمایت و طرفداری از ناپلئون به زندان می‌افتد و پس از گذران چندین سال از محکومیتش در سیاهچال متوجه حضور زندانی دیگری به نام «فاریا» دانشمند و کشیش ایتالیایی می‌شود که نقشه گنجی را به همراه دارد و دنبال راه فراری از زندان می‌باشد.

 دانتس با او همراه می‌شود اما درست قبل از عملی شدن نقشه فرار فاریا می میرد! حال او باید به تنهایی این کار را انجام دهد…


خرید کتاب ژرمینال امیل زولا

کتاب ژرمینال

مجموعه کتاب روگن ماکار اثر امیل زولا، از بهترین کتاب های فرانسوی و تصویری از فرانسه، طی دوران امپراتوری دوم است. نویسنده در این مجموعه آثار تاریخی، جامعه را رو به انحطاط می‌یابد، اما در همین حین، نوید امید به آینده را نیز می‌دهد.

در ایران، سیزدهمین کتاب از مجموعه روگن ماکار، یعنی کتاب ژرمینال، محبوبیت ویژه‌ای دارد. روحیه عصیانگری و از پای ننشستن شخصیت اصلی این داستان، آن را بسیار جذاب و خواندنی کرده‌است.


خرید کتاب مائده های زمینی

کتاب مائده های زمینی

کتاب مائده‌های زمینی اثر آندره ژید، با تاثیر از کتاب چنین گفت نوشته شده و یکی از بهترین رمان های فرانسه است. ژید در آن به ستایش شور و عشق و عدم وابستگی و تعلق خاطر به مادیات می‌پردازد.

این کتاب در هشت فصل و یک پایان با عنوان «سرودی به جای پایان» تألیف شده است. سه شخصیت دارد: خود نویسنده که همیشه در حسرت است، رندی به نام «منالیک» که رهنمون اوست و بالأخره «ناتانائیل» که این نوشته خطاب به اوست.


خرید کتاب تهوع

کتاب تهوع

کتاب تهوع، روایتگر داستان زندگی مردی جوان و نخستین رمان فلسفی ژان پل سارتر به‌شمار می‌آید.

شخصیت اصلی قصه «آنتوان روکانتن» نام دارد. وی مردی سی ساله، مجرد و با روحتیاتی بسیار سرد وخشک که مسبب تنهایی و انزوای او در زندگی شده است.

او به مطالعه‌ی زندگی گذشتگان و تاریخ‌نگاری علاقه‌ی فراوانی دارد؛ به طوری که بیشتر اوقات خود صرف همین کار می‌کند. وی در حین تحقیق درباره یکی از شخصیت‌های تاریخی به هنگام گشت‌زنی در کنار ساحل دریا، با حس و حالی تازه اما زننده مواجه می‌شود؛ حسی که تمام روح و ذهن او را اسیر خود می‌سازد و مسیر زندگی‌اش ار به کلی تغییر می‌دهد…


خرید کتاب  ماندارن اثر سیمون دوبوار

کتاب ماندارن ها

معروف ترین رمان سیمون دوبوار، رمان ماندارن است. او در این کتاب با دیدگاهی واقع‌بینانه به توصیف و بررسی اندیشمندان و بزرگان فرانسه، که در زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کردند، پرداخته است. برخی از این اندیشمندان عبارت اند از: سارتر، کاکو، کستلر و…

این رمان روایتی داستانی دارد و جریان‌ها و وقایع احساسی و فلسفی آن دوران را برای مخاطب توصیف می‌کند.


خرید کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو، به قلم آنتوان دوسنت اگزوپری، داستان ساده‌ی یک کودک را روایت می‌کند که با شناختن خود، به جهان سفر می‌کند.

 داستان این کتاب از جایی شروع می‌شود که خلبانی بی‌نام، پس از فرود در کویر با کودکی آشنا می‌شود که خود را شازده کوچولو معرفی می‌کند و به خلبان می‌گوید که در یک سیارک زندگی می‌کرده اما روزی تصمیم می‌گیرد برای کشف سیاره‌های دیگر محل زندگی‌اش را ترک کند.

شازده کوچولو با دیدگاه کودکانه اش، سوالات فلسفیِ بسیاری در مورد آدم ها و کارهای شان از خلبان می پرسد و ضمن تعریف ماجراهایی که در راه این اکتشاف برایش پیش آمده، فلسفه خود از دوست داشتن و عشق را بیان می کند که بسیار خواندنی و قابل تأمل است.


نقد کتاب بیگانه آلبر کامو

کتاب بیگانه

رمان بیگانه داستان مردی سرد و ظاهرا بی‌تفاوت به نام مورسو است که تصور می‌کند در میان مردم دهکده‌ی خود غریبه و تنهاست؛ این حس از افکار و عقاید خاص مورسو نشات می‌گیرد.

 مخاطب در ابتدا با خواندن کتاب گمان می‌کند شخصیت اصلی داستان مردی به شدت خشک و بی‌تفاوت است اما رفته رفته با تعمق در داستان متوجه می‌شود که او بی‌تفاوت نیست، بلکه بی نهایت منطقی است و سعی بر این دارد تا جهان را هرآنگونه که هست بپذیرد؛

آلبر کامو، نویسنده این اثر، در رابطه با مورسو می‌گوید:

«مورسو نمی‌خواهد زندگی را ساده کند، بلکه او فقط هرچه هست را می‌گوید و در نتیجه‌ی این کارش، جامعه برای پیشرفت خود به سرعت احساس خطر و تهدید می‌کند و او را از خود می‌راند».


موضوع کتاب مادام بواری

کتاب مادام بوواری 

مادام بوواری به قلم گوستاو فلوبر رمانی در ژانر عاشقانه است که به واسطه خلق شخصیت‌هایش، در دنیای رمان نویسی به نوعی سنت شکنی محسوب می‌شود.‌

این کتاب داستان زنی به‌ نام «اما روتو» را روایت می‌کند که به زندگی روستایی و آرام خود راضی نیست! این دختر سرکش و ماجراجو درنهایت با یک دستیار پزشک ازدواج می‌کند و با فرار خود از روستا، سرنوشت دیگری را رقم می‌زند.

شخصیت مادام بواری به عقیده منتقدین و مخاطبان یکی از جذاب‌ترین شخصیت های زن در تاریخ رمان‌نویسی جهان است.


موضوع کتاب جان شیفته

کتاب جان شیفته

کتاب جان شیفته اثر رومن رولان در مورد دختری از طبقه ی مرفه به نام” آنت” است که فرزندی به دنیا آورده و قصد دارد به تنهایی او را بزرگ کند.

اولین نکته ی حائز اهمیت در خصوص داستان، این است که ماجرا، در مورد استقامت یک زن در جامعه‌ای است که مردان خواهان سقوط او هستند؛ زنی که برای استقلال و هویت خویش ناگزیر به مبارزه و طی کردن فراز و نشیب هایی است که با روحیه‌ی لطیف او سازگار نیستند؛ ولی چاره‌ای جز قدم گذاشتن در این مسیر ندارد.

این رمان، یکی از بهترین رمان های فرانسه می‌باشد که بارها مورد تحسین قرار گرفته است.


موضوع کتاب دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد

کتاب دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد 

مجموعه داستان دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد بررسی می‌کند که چگونه فقط در یک لحظه‌ی سرنوشت‌ساز زندگی به شکل غیرقابل‌بازگشتی قابل تغییر است. در لحظات مهم و سرنوشت‌ساز داستان‌ها، گاوالدا مهارت تقریباً جادویی خود را در انتقال عشق، هوس، آرزو و تنهایی را نشان می‌دهد.

این کتاب یک مجموعه جذاب داستان کوتاه است که بر فراز و نشیب‌های زندگی روزمره در فرانسه تمرکز دارد. سبک نوشتن و نشاط آنا گاوالدا در روایت داستان‌ها، هر داستان و شخصیت‌های آن را زنده و ملموس می‌کند و جرقه‌های احساسی و داستان‌های عاشقانه‌ی پراکنده در این مجموعه مطمئناً هر طرف‌دار داستان عاشقانه را به وجد می‌آورد.


موضوع کتاب دیوانه بازی کریستین بوبن

کتاب دیوانه بازی

کریستین بوبن، نویسنده کتاب دیوانه بازی، در این اثر تلاش می‌کند تا دخترکی نترس و مستقل را به تصویر بکشد که همین جسارتِ کمتر دیده شده باعث می‌شود داستان به شدت جذاب باشد.

همچنین در روند داستان نشان می‌دهد همیشه شادی و احساسات دیگر در پیِ حرکت کردن همراه با طیف وسیعی از جامعه نیست، بلکه بعضی مواقع نیاز است برای رسیدن به موفقیت و نشاط از قالبی که به‌وسیله استانداردهای جامعه تعریف می‌شود بیرون بزنیم و خوشحالی را با تمام وجود کشف کنیم.

زبان و لحن بیانی که نویسنده در این اثر انتخاب کرده است، بدون شک زنانه و سرشار از لطافت است؛ به‌گونه‌ای که خواننده گمان می‌کند نویسنده کتاب قطعا زن است!


موضوع کتاب زندگی در پیش رو رومن گاری

کتاب زندگی در پیش رو

زندگی در پیش رو، اثر رومن گاری، روایت زندگی مومو، پسر بچه یتیم مسلمانی در طبقه هفتم یک آپارتمان در یکی از محلات فقیرنشین پاریس است که تحت مراقبت پیرزنی یهودی به نام مادام روزا زندگی می‌کند.

 مادر مومو او را نزد مادام رزا که در اصل پرستار بچه‌های فاحشه بود، رها کرد. مومو از زمانی که به یاد می‌آورد یکی از بچه‌های پانسیون مادام رزا بوده است. اما زمانی‌که دیگر هزینه نگهداری‌اش نمی‌رسد و مادام رزا بیمار می‌شود، تصمیم می‌گیرد هر طور که می‌تواند از او حمایت کند…


موضوع کتاب سفر به انتهای شب

کتاب سفر به انتهای شب

کتاب سفر به انتهای شب، یکی از اثرگذارترین رمان های فرانسوی است که در رتبه 51 فهرست 100 رمان برتر تمام دوران گاردین و در سال 1999 و در رتبه ششم 100 رمان قرن بیستم روزنامه لوموند نیز قرار گرفت.

انزجار و خشم لویی فردینان سلین از آنچه او حماقت و ریاکاری جامعه می‌دانست تقریباً در هر صفحه این رمان پدیدار است. این کتاب مملو از کلمات عامیانه، فحاشی، سمفونی ادبی خشونت، ظلم و نیهیلیسم زشت است.

شخصیت اصلی داستان، «باردامو» نماد انسانی صریح است که ترسی از ابزار وجود ندارد و تمام افکار و احساساتش را بدون ترس و واهمه ابراز می کند.


موضوع کتاب در جستجوی زمان از دست رفته

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته، به قلم مارسل پروست، طولانی‌ترین رمان تاریخ ادبیات به‌شمار می‌رود. این کتاب از دل داستان‌های قرن بیستم خلق شده که شامل بیش از سه هزار صفحه است و در هفت جلد طی 14 سال منتشر شده است.

جالب است بدانید که این رمان بیش از دو هزار شخصیت دارد و تقابل زمان، حافظه و قدرت هنر در برابر نیروهای مخرب را یادآور می‌شود؛ این رمان واقع‌گرا، از برترین آثار ادبی جهان به شمار می‌آید.


خرید کتاب سیرکی که می گذرد

کتاب سیرکی که می گذرد

این اثر به شدت به زندگی واقعی خود نویسنده نیز پیوند خورده و در واقع به نوعی بازآفرینی خاطرات خودش است؛ با ماجرای پسری نوجوان همراه هستیم که عاشق نویسندگی است. پدر و مادرش او را ترک کرده اند و او باید به زندگی اش ادامه بدهد.

نکته ی جالب این جا است که حتی جایی که قهرمان داستان ما زندگی می کند، ساختمانی است که پاتریک مودیانو زمانی زندگی می کرده است. برای همین این اثر را به شدت می توان اثری شخصی به حساب آورد. زندگی پدر نوجوان و اشارات اندک به مادرش در این کتاب برای مودیانو به معنای بازآفرینی گذشته ی خود او هستند.

اتفاقات، محله و اسامی مثل آپارتمان شماره ی پانزده اسکله ی کنتی در پاریس، همگی واقعی بوده و همین عوامل اثر را رئال می کنند. او دارای نثری شیوا است و خواننده را با بیانی ساده به پیچیدگی های فلسفی زندگی دعوت می کند. خواندن این کتاب، علاوه بر ارزش ادبی آن، موجب آشنایی بیشتر خواننده با مودیانو نیز می شود.


کلام آخر

کلام آخردر این مطلب تلاش کردیم تا محبوب ترین و بهترین رمان های نویسندگان فرانسه را برای شما برشماریم. اگر رمان دیگری می‌شناسید که جای آن در این لیست خالی است، نام آن را در بخش نظرات، برای ما، کامنت کنید. ما در فروشگاه اینترنتی کتابانه، همواره منتظر شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. (+)


مطلب مرتبط: بهترین نویسندگان فرانسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت