loader-img
loader-img-2
کتابانه

کتاب کوه آتشفشان در اعماق اقیانوس (سفرهای علمی)

5 / -
موجود شد خبرم کن

کتاب کوه آتشفشان در اعماق اقیانوس، جلد چهارم از مجموعه ی سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه اثر گیل هرمن و ترجمه ی آیدین عمیق از انتشارات پیام آزادی به چاپ رسیده است.

در داستان این جلد شاگردان کلاس خانم فریزل سعی دارند پازل حجمی از کره ی زمین را کامل کنند، اما قطعه ای از آن گم شده است و تلاش بچه ها برای کامل کردن آن بی فایده است. همین تلاش باعث می شود تا خانم فریزل دانش آموزانش را سوار بر اتوبوس جادویی کرده و به اعماق دریاها می روند. بچه های کلاس باید تحقیق کنند یک آتش فشان واقع در زیر دریا چگونه فعال می شود و کار می کند. کودکان در این جلد با نحوه ی فعال شدن یک آتش فشان آشنا می شوند و می آموزند که آتش فشانها نه تنها بر روی خشکی بلکه در اعماق اقیانوس ها هم فعال هستند. آتش فشان های نوع دوم یا همان هایی که در اعماق دریا شکل می گیرند باعث به وجود آمدن جزیره هایی در میان آب ها می شوند. مراحل تشکیل این جزیره ها در کتاب به شکلی جذاب بیان شده است.

سفرهای علمی با اتوبوس مدرسه نام مجموعه ای است که در آن خانم فریزل که معلم علوم است هر بار دانش آموزان خود را با اتوبوسی جادویی به سفری علمی می برد. اتوبوس این قابلیت را دارد که تغییر شکل داده و یا بسیار کوچک و یا بزرگ شود. کودکان در این سفرها با مطالب مختلف علمی به شکلی جذاب و هیجان انگیز آشنا می شوند. بر اساس این مجموعه سریالی کارتونی نیز ساخته شده است. این اثر برای گروه سنی ب و ج مناسب می باشد.

برشی از متن کتاب

کلاس خانم فریزل دوباه مثل یک روز معمولی شروع شد. اما معنی اش این نیست که همه چیز هم در کلاس خانم فریزل معمولی و عادی باشد. آن روز صبح ما تلاش کردیم که قطعات یک کره ی بزرگ را کنار یکدیگر قرار دهیم و جفت و جور کنیم. اما ما همه ی قطعات را نداشتیم و در نتیجه همه چیز از هم پاشید. درثی آن که سرش در کتابچه ی راهنما بود به کارلوس گفت: «اگر برای تحقیق کردن بیشتر وقت می گذاشتی مطمئنا می فهمیدی که چه طور باید این قطعات را کنار هم قرار دهیم.» کارلوس گرد وخاک را از لباسش تکاند و در جواب گفت: «اگر تو هم این قدر خود را با کتابچه ی راهنما مشغول نمی کردی، حداقل می تونستی به ما کمک کنی.» خانم فریزل با نگاهی به قطعات پخش و پلا شده ی کرده زمین گفت: «می ترسم تا زمانی که شما همه ی این تکه ها را پیدا نکرده اید نتوانید این کره ی زمین را درست کنید. می بینید که یک جزیره ی خیلی جدید در این جا وجود دارد که هنوز کشف نشده است!» فوئب پرسید: «چگونه ممکن است که یک جزیره ی جدید وجود داشته باشد؟ زمین که هیچ وقت تغییر نمی کند، مگر نه؟» خانم فریزل جواب داد: «زمین مدام در حال تغییر است، درس زیر همین پاهای شما.» همگی به زیر پایمان نگاه کردیم ولی چیزی حرکت نمی کرد. درثی آن به دنبال نشانه هایی از جزیره در کتابچه اش بود. اما کارلوس از ما خواست برویم و درباره ی این جزیره ی اسرار آمیز تحقیق کنیم. این جوری ما می توانستیم برایش اسم انتخاب کنیم. خانم فریزل با خوشحالی گفت: «چه ایده ی خوبی، همگی به سمت اتوبوس.» وقتی ما سوار اتوبوس شدیم و روی صندلی هایمان نشتیم، خانم فریزل با بلندگویش گفت: «کسی که صحبت می کند کاپیتان پرواز شماست  و من به اتفاق خدمه ی این پرواز از شما که ما را با پرواز اتوبوس جادویی همراهی می کنید تشکر کنم.» ما می دونستیم در این لحظه باید چی کار کنیم! سریع کمربندهایمان را بستیم و محکم روی صندلی مان نشستیم و برای پرواز آماده شدیم. اتوبوس جادویی شروع کرد به چرخیدن و کش آمدن و جمع شدن و سپس دیدم که در آسمان در حال پروازیم. طولی نکشید که بر فراز اقیانوس پرواز می کردیم. آسمان داشت تیره می شد و ابرهای سیاه هم در حال شکل گرفتن بودند. خانم فریزل گفت: «هرلحظه امکان دارد سروکله ی جزیره پیدا بشه.» ما در تعجب بودیم که چگونه یک جزیره می تواند از راه برسد؟ در همین لحظه توفانی شکل گرفت و آسمان برق زد و صدای گرومپ گرومپ رعد بلند شد. امواج خروشان اقیانوس مانند آب جوش توی یک ظرف قل قل می زد. از جایی که نمی دانستیم دقیقا کجاست، انبوهی از خاکستر مانند پرده ای اتوبوس را در میان گرفت و شیشه های پنجره ی اتوبوس را پوشاند. خانم فریزل فریاد زد: «آماده ی فرود باشید.» اتوبوس بالشتک های مخصوص فرود بر روی آب را باز کرد و ما روی اقیانوس فرود آمدیم. همگی از اتوبوس پیاده شدیم. هیچ خشکی پیش روی ما دیده نمی شد. اما خانم فریزل یک قایق نجات بادی داشت. زودتر از همه کارلوس روی قایق پرید. شتلق! موج بزرگی آمد و به پل شناور اتوبوس که روی آن ایستاده بودیم برخورد کرد و کیف مدرسه درثی آن توی آب افتاد. درثی آن که کتاب هایش زیر آب می رفت با ناراحتی فریاد زد: «من برای یافتن آن جزیره به کتاب هایم احتیاج دارم. هرطور شده باید کتاب هایم را از توی آب بیرون بیارم. لطفا خانم فریزل، لطفا خانم فریزل. لطفا ......

(کتاب سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه 4) نویسنده: گیل هرمن مترجم: آیدین عمیق انتشارات: پیام آزادی

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "کتاب کوه آتشفشان در اعماق اقیانوس (سفرهای علمی)" می نویسد