loader-img

کتاب مهلکه - حسین سناپور

5 / -
موجود شد خبرم کن

کتاب حسین سناپور با عنوان مجموعه شعر مهلکه توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

در این اثر شعرهایی با سبک نو سروده شده اند که در صدو شانزده صفحه به تالیف در آمده اند. مضامین آن ها در ارتباط با مشخصه‌های انسان شهری و مدرن و درون مایه روان‌شناختی نیز دارند، برای مثال به مفاهیمی مثل تنهایی، رنج، مرگ و بی هویتی انسان اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. شعرهای فینگلیش، قطار افسار گسیخته، کولاژ و خارش‌های روح از مضامینی کنایه آمیز برخوردارند که خواننده را به تأمل و اندیشه وا می‌دارند. شعر مرز شناسی، دارای مفهوم خودشناسی و خود درمانی می باشد. حدود هشتاد و نه شعر در این مجموعه وجود دارد که کوتاه ترین آن ها عنوان اش "زمان" است و دارای سه مصرع می باشد. زمان کرمی است - که در تاریکی‌های خاک - پیش می‌رود . شعر "عشق" با مضمون تنهایی و فقدانِ دوست داشتن به سرگشتگی و از خود دور شدنِ انسان در عصر حاضر طعنه می‌زند.

برشی از متن کتاب

هم نفس با مرگ سخت است که بفهمی مرگ هم توی همین خیابان ها قدم می زند و باتو گه گاه سوار تاکسی می شود اما نه در اینه پیدایش می شود نه در گفت و گوی مسافران گاهی توی مترو می ایستد پشت سرت ووقتی قطار می رسد دست نا پیداش را می گذارد روی کمرت گاهی هم پیر مردی است  ایستاده توی خیابان که نگاه خیره اش با تو از جایی که نبوده یی حرف می زند سخت تر است که بدانی گاهی هم نقاب معشوق به چهره می زند ودر همان تاریکی که کنار تو خوابیده سینه ات را از نفس های خودش پر می کند.   ناسور- ما یک زخم بودیم یک زخم بودیم به هم بر نمی آمدیم دورتر هم که می شدیم خون ریز تر می شدیم درد میان مان مدام و ما پوست می آوردیم و پوست می آوردیم تا چغر شویم تا ببینیم که این شیوه ی ماست که زخمی ناسور باشیم بر پوست صاف و یک دست این زنده گی.     توپ - آن چه از پنجره انداختی بیرون توپ نبود، من بودم که وقتی زمین زمختی اش را روی صورتم گذاشت دلهره ام را به او دادم تا سنگینی اش را بگیرم و آن را الاکلنگ وار با خودم ببرم تا جایی که یکی شوم با سنگینی زمین.     ماه سخت - دوست داشتن ماهی که هر شب می آد و هر صبح می ره کار سختیه اما از اون سخت تر دوست داشتن ماه گنده ییه که توی خونه جا نمی شه و از در و پنجره می زنه بیرون از اون هم سخت تر دوست داشتن ماهیه که همیشه سر میز صیحانه و ناهار با هات نشسته و همیشه هم بهت گفته که جاش این جا نیست و تو آسمونه.