loader-img
loader-img-2
کتابانه
کتابانه
  1. خانه
  2. محصولات
  3. کتاب مسخ
جدیدترینپرفروش ترینپربازدید ترینگران ترینارزان ترین
8 کالا

معرفی و نقد مسخ کافکا

رمان خارجی مسخ، داستانی تخیلی با شخصیت‌های نمادین است، به قلم «فرانتس‌ کافکا»، نویسنده‌ی معروف اروپایی که در خانواده‌ای آلمانی تبار، چشم به جهان گشود. وی بعد از خلق آثار ادبی تاثیر‌گذاری، در 41 سالگی در اتریش درگذشت. کتاب مسخ را می‌توان از مهم‌ترین آثار او عنوان کرد که با مضمون‌های زیادی ازجمله بی‌عدالتی و بی‌انصافی و تنهایی مطلق بشریت سروکار دارد. داستان کتاب مسخ درمورد «گرگور»، پسری شریف و دلسوز است که با وجود بی‌علاقگی نسبت به شغل خود، به خاطر خانواده‌اش آن را رها نمی‌کند و هیچگاه شکایتی هم از این وضعیت ندارد. یک روز صبح که گرگور، طبق روال همیشگی‌اش با عزم رفتن به سرکار بیدار می‌شود با تغییرات عجیبی در ظاهرش مواجه می‌شود؛ این تغییرات او را شکل سوسک کرده! نقد کتاب مسخ صادق هدایت آنچه در ظاهر داستان عیان است، مسخ شدن گرگور است؛ اما با اندکی تفکر درمی‌یابیم مسخی که در رفتاراعضای خانواده با گرگور اتفاق افتاده بسیار عمیق‌تر و زشت‌تراز مسخ ظاهری گرگور است. در ادامه‌ی داستان شاهد اتفاقات و ماجراهای شگفت‌انگیزی هستیم که حتما باید با خواندن کتاب، با آنها مواجه شوید.

داستان مسخ چیزی بیش از یک خیال‌پردازی نیست

تبدیل شدن بی‌علتِ انسان به سوسک و تطابق خود با این پیشامد، رخدادی است که فقط در قالب داستان تخیلی می‌توان شاهد بود! از نظرعلمی، تغییر کالبد یک انسان به حشره به‌هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی ممکن نیست. اما آنچه که داستان کتاب تخیلی مسخ، با شخصیت‌های نمادینش، قصد بیان آن را دارد، بسیار واقعی و قابل تامل است. داستان تخیلی مسخ، به‌قدری حرف برای گفتن دارد که «ولادیمیر ناباکوف» نویسنده و منتقد روسی درباره‌اش چنین میگوید: «اگر کسی مسخ کافکا را چیزی بیش از یک خیال‌پردازی حشره شناسانه بداند. به او تبریک می‌گویم چون به صف خوانندگان خوب وبزرگ پیوسته است».

انعکاس زندگی شخصی کافکا در مسخ

کافکا فرزند بزرگ خانواده‌ای بود با پدری سوءاستفاده‌گر و مادری ضعیف که توان مقابله با زورگویی‌های شوهرش را نداشت. این رفتار پدر سبب ایجاد بیماری‌های روانی در بزرگسالی گشت که در آثار ادبی او نیز ردپایی به جا گذاشته است. آنچه در روانکاوی آثار فرانتس کافکا آشکار می‌شود این است که وی در آثارش، پدرش را خطاب قرار داده تا احساسات سرکوب شده و عقده‌هایش را برای او بیان کند. فرانتس کافکا در 36 سالگی نامه‌ای 47 صفحه‌ای به پدرش نوشت و از کودکی سختی که گذرانده بود، شکوه و گلایه کرد؛ او می‌خواست آن را به پدرش بدهد که با مخالفت مادرش،‌ منصرف شد. [caption id="attachment_306801" align="aligncenter" width="600"]فرانتس کافکا تصویری از فرانتس کافکا، نویسنده کتاب مسخ[/caption]

بررسی شخصیت‌ها و نمادهای کتاب مسخ

زندگی گرگور به خوبی توانسته مشکلات زندگی انسان مدرن را بیان کند. تنفر گرگور از شغلش و عدم اعتراض و ادامه دادن به آن، با درنظر گرفتن نیازها و منفعت خانواده، نمادی از مشکلات روحی و روانی است که انسان، در عصر حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. گرگور درحالی که به یک سوسک تبدیل شده، باز هم نگران این است که چگونه در محل کارش حضور پیدا کند! عجزی که در داستان می‌بینیم، بیانگر این است که در مسیر زندگی اتفاقاتی خارج از توانایی‌های بشر رخ می‌دهد که علت خاصی هم ندارد. رفتار بد خانواده با پسری که قبل از مسخ شدن نان‌آور و حامی خانواده بود، نمادی از انسان‌های نمک‌نشناس و منفعت‌طلب است که شنیع‌ترین رفتارها را به هنگام ناتوانی انسان دارند.

شناخت جامع مسخ

راوی: داستان از زبان سوم شخص مفرد با شخصیتی مبهم نقل می‌شود که هیچ‌گونه احساسی در بیانش بکار نبرده است. زاویه ی دید: خواننده، داستان را از دید سوم شخص مفرد دنبال می‌کند که بر احساس و افکار و تصمیمات شخصیت اصلی داستان، «گرگور»، تسلط دارد و آن را بیان می‌کند. تم داستان: حوادث داستان به موضوعاتی همچون: عدم ارتباط بین ذهن و بدن، درک نشدن انسان در دنیای مدرن، پوچ‌گرایی، تنهایی انسان و...اشاره دارد. نقد کتاب مسخ

مسخ کافکا، نکوهشی به جامعه و خانواده

در ادیان مختلف، مسخ، عذابی از سوی خداوند شناخته می‌شود و افراد بر این باورند که گناهکارانی که شایستگی زندگی انسانی را ندارند، مسخ می شوند؛ اما شخصیت اصلی کتاب مسخ، نه تنها مرتکب گناهی نشده، بلکه انسانی با فضایل‌اخلاقی زیاد است! او مسخ شده چرا که همچون دستگاهی ثروت‌ساز، انرژی خود را صرف تولید ثروت می‌کند و در نهایت در همین راستا به پوچی می‌رسد. نکته‌ی دیگری که کافکا، با نوشتن داستان زندگی گرگور، اصرار به بیانش دارد این است که روابط در خانواده، باید رابطه‌ای جدا از منفعت‌طلبی‌ها، مادیات و کاملا احساسی و قلبی باشد. امروزه در جامعه‌ی بشری، گرگورهای داستان مسخ را به وفور می‌توان مشاهده کرد. افرادی که معنای زندگی و آزادی را فراموش کرده‌اند؛ غرق در خواسته‌هایشان شده و به پوچی رسیده‌اند. همچنین از نظر کافکا طرد شدن سالمندان از فضای‌خانواده به علت سربار بودن از نظر اقتصادی، گویای این مسئله است که خانواده و جامعه، افراد را تا وقتی که مفیدند وسود‌دهی دارند، پذیرا می‌باشند. اگر علاقه‌مند به خواندن این کتاب هستید، تهیه و خرید آنلاین رمان مسخ را به شما توصیه می‌کنیم. کتابانه سایتی معتبر و به‌نام در زمینه‌ی عرضه‌ی کتاب به محبان دنیای ادبیات است. قیمت کتاب مسخ کافکا

از خودبیگانگی یا مسخ شدن (نقد فلسفی)

فرانتس کافکا با کتاب مسخ که تاثیرپذیرفته از کتاب‌ها و نوشته‌های «فئودور داستایوفسکی» است، سعی دارد به فلسفه‌ی پوچ‌گرایی و پایان‌یافتن زندگی بشری، بدون علت و عدالت، بال و پر دهد و در این مسیر موفق هم عمل کرده و ظاهرا افراد زیادی در این زمینه با او هم‌نظر و هم‌عقیده‌اند. از زاویه‌ی دیگر مسخ شدن گرگور زیر فشار زندگی، بیگانگی انسان مدرن با خود و اطرافیان به علت این فشارها و ماشینسم جامعه‌ی کنونی را مطرح می‌کند. منتقدان زیادی هم عقیده دارند که ناامیدی و فضای سرد و تاریک حاکم بر داستان، به نوعی نمادی از اگزیستانسیالیسم است.

جملات جذاب رمان مسخ

  • بهتر است کسی را بخواهی و نداشته باشی، تا اینکه او را داشته باشی و نخواهی.
  • من ناراحت نمی‌شوم، تو هم لازم نیست ناراحت شوی؛ داشتن اعتقادات متفاوت نباید موجب جدایی انسان‌های باشعور شود.
  • مادر از همه‌ی ما ضعیف‌تر بود؛ نه به خاطر غصه‌های مشترکمان، بلکه به خاطرغصه‌های خصوصی هرکدام از ما که خورده بود.
  • آدم باید کتاب‌هایی بخواند که گازش می‌گیرند و نیشش می‌زنند. اگر کتابی که می‌خوانیم مثل یک مشت نخورد به جمجمه‌مان و بیدارمان نکند، پس چرا می‌خوانیمش؟ که به قول تو حالمان خوش‌تر شود؟ بدون کتاب هم می‌شود خوشحال بود. تازه لازم باشد خودمان می‌توانیم از این کتاب‌هایی بنویسیم که حالمان را خوش می‌کند. ما اما نیاز به کتابخانه و کتاب‌هایی داریم که مثل یک ناخوش‌حالی سخت دردناک متاثرمان کنند، مثل مرگ کسی که از خودمان بیشتر دوستش داشتیم، دور از همه‌ی آدم‌ها، مثل یک خودکشی. کتاب باید مثل تبری باشد برای دریای یخ‌زده‌ی درونمان.
  • دوست داشتن را در چشمی بجوی، که حتی وقتی بسته است رویای تورا ببیند.

اگر دوست دارید جملات تاثیرگذار بیشتری از این کتاب بخوانید، خرید اینترنتی رمان مسخ راهی آسان و به‌صرفه برای دسترسی به این کتاب است. سایت کتابانه با کارنامه‌ای درخشان در زمینه‌ی فروش آنلاین کتاب، در خدمت شما است. داستان رمان مسخ نوشته کافکا

تاثیر رمان مسخ بر ادبیات و بزرگان ادبیات

نوشته‌ها و آثار کافکا را می‌توان در ردیف آثار تاثیرگذار بر ادبیات‌غرب لیست کرد. این در حالی است که فرانتس کافکا به دوست خود «ماکس» وصیت کرده بود که بعد از مرگش آثارش را نابود کند، ولی ماکس به وصیتش عمل نکرد و آثارش را منتشر کرد و او را به شهرت جهانی رساند. «محمود دولت آبادی»، نویسنده‌ی معروف و محبوب کشورمان در مورد کافکا می‌گوید:

«این اقتدار بزرگی است که یک نویسنده بتواند در کوتاه‌ترین بیان، مهم‌ترین نکات انسانی را بنویسد. کافکا فقط از جهت خودش اهمیت ندارد، بلکه از جهت تاثیری که بر تمام قرن بیستم اروپا گذاشت و این تاثیر به ما هم رسید، مهم است. نویسندگانی همچون «ولفگانگ بورشت»، «ساموئل بکت» و«آلبر کامو» می‌توانستند نویسنده باشند، ولی بدون درک کافکا هرگز چنین نمی‌درخشیدند».

او همچنین می‌افزاید:

«هنگام خواندن نوشته‌های مامای ادبیات مدرن ایرن، صادق هدایت، همیشه آثار کافکا در منظر ما پدیدار می‌شود».

بهترین ترجمه‌های مسخ در ایران

بی‌شک کتاب مسخ با ترجمه‌ی «صادق هدایت»، به عنوان نخستین مترجم این اثر، از پرطرفدارترین ترجمه‌ها در کشورمان است. باوجود اینکه صادق هدایت، مسخ را به صورت غیرمستقیم از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه کرده، به لحن و موضوع داستان لطمه‌ای وارد نشده و بسیارروان و خواندنی است. مسخ با ترجمه‌های دیگری از مترجمان خوب و بنام کشورهمچون «علی اصغر حداد» و «فرزانه طاهری» نیز در دسترس است. با خرید اینترنتی کتاب مسخ از سایت کتابانه، می‌توانید کتاب را با مترجم مورد نظرتان انتخاب کنید تحلیل روانشناسی کتاب مسخ

خرید اینترنتی کتاب مسخ از کتابانه

بعداز شناخت این اثر فاخر، اگر قصد خرید اینترنتی کتاب مسخ را دارید، در همین صفحه، آن را به سبد خرید خود اضافه نمایید و پس از ثبت سفارش، در اسرع وقت آن را درب منزل تحویل بگیرید. کتابانه به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های فعال در حوزه کتاب، این اثر فاخر ادبی را با بهترین ترجمه‌ها در دسترس شما همراهان قرار داده است.

قیمت کتاب های مسخ

قیمت کتاب مسخ با توجه به ویژگی‌های ظاهری همچون: نوع جلد، تعداد صفحات، نوع برگه و.. مشخص می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت کتابانه و اطلاع از قیمت‌ها، اقدام به خرید آن کنید.

۷ روز ضمانت بازگشت وجه ۷ روز ضمانت بازگشت وجه
ضمانت اصالت کالا ضمانت اصالت کالا
۷ روز هفته ۲۴ ساعته ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
امکان پرداخت در محل امکان پرداخت در محل
امکان تحویل در محل امکان تحویل در محل