بهترین کتاب های فلسفی

11 کتاب فلسفه که همه باید بخوانند

کتاب های فلسفه می‌توانند ارزش‌های بی‌شماری را برای زندگی ما به ارمغان بیاورند. مطالعه‌ی بهترین کتاب های فلسفه، ظرفیت حل مسئله را افزایش می‌دهد و به آنالیز صحیح مفاهیم، استدلال‌ها و مسائل کمک می‌کند. مطالعه‌ی فلسفه تاثیر شگرفی بر تقویت توان سازماندهی‌ ایده‌ها و مسائل، رسیدگی به سؤالات ارزشی و استخراج مسائل ضروری از مقادیر زیادی اطلاعات، همچنین گسترش توانایی استدلال و مهارت تفکر انتقادی دارد.

 مطالعه‌ی بهترین کتاب های فلسفه می‌تواند از انسان فردی با فرهنگ‌تر و منظم‌تر بسازد و کمک ‌‌کند تا با دنیای در حال تغییر بهتر کنار بیاید. معنای زندگی خوب، وجود خدا، هویت انسان، واقعیت‌های عینی و ذهنی و ماهیت طبیعت، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث فلسفه هستند.

کتاب‌ها و آثار متنوعی در حوزه‌ی فلسفه به تألیف رسیده است. در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم شما را با برخی از بهترین کتاب ‌های فلسفه آشنا سازیم؛ با کتابانه همراه باشید.


کتاب در باب حکمت زندگی

کتاب در باب حکمت زندگی اثری از آرتور شوپنهاور متافیزیکدان برجسته‌ی آلمانی قرن نوزدهم است. «آرتور شوپنهاور» با داشتن طرفدارانی همچون «ریچارد واگنر»، «فریدریش نیچه»، «لئو تولستوی» و «توماس ‌مان»، تأثیری بسیار فراتر از دنیای مبهم فلسفه داشت. از جمله کار‌های اصلی او در زمینه فلسفه، رد ‌آرمان‌گرایی معاصرانش و استقبال از نوع خاصی از متریالیسم و حکمت عملی است. او اصطلاحات فلسفی سنتی را کنار می‌گذارد و با سبکی سریع و متقاعدکننده از اصطلاحات مستقیم برای بیان متافیزیک اراده استفاده می‌کند.

شوپنهاور در کتاب در باب حکمت زندگی، که یکی از بهترین کتاب های فلسفه است، از قدرت فردی اراده و استقلال طرفداری می‌کند. از نظر او داریی یا مقام، انسان را به‌سوی سعادت حقیقی سوق نمی‌دهد و به بررسی روش‌ها و دستورالعمل‌هایی می‌پردازد که از طریق آن‌ها می‌توان زندگی را در مسیر کسب بالاترین درجه لذت و موفقیت قرار داد. به عقیده‌ی او‌، حتی با وجود برخورداری از یک زندگی خوب، باید در آرزوی درجات بالاتر بود.

خرید کتاب در باب حکمت زندگی

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی بهترین کتاب های فلسفی برای نوآموزان فلسفه


کتاب چنین گفت زرتشت

چنین گفت زرتشت، یک اثر فلسفی فوق‌العاده تأثیرگذار و جزء مشهورترین آثار فردریش نیچه فیلسوف و متفکر معروف آلمانی قرن ۱۹ است که جایگاه خوبی در بین بهترین کتاب‌ های فلسفه یافته است. در این کتاب، زرتشت، رهبر مذهبی پارسی باستان به‌عنوان صدای دیدگاه‌های فردریش نیچه عمل می‌کند که شامل معرفی آموزه‌ها و اصول بحث‌برانگیز «ابرانسان» است.

نیچه در قالب داستان شرح می‌دهد که زرتشت از خلوت خود در کوه‌ها فرود می‌آید تا به جهان بگوید که خدا مرده است و ابرانسان، تجلی انسانی الوهیت، جانشین اوست. نیچه با بیان درخشان و شاعرانه‌ی خود استدلال می‌کند که معنای هستی را نه در تقوای مذهبی یا تسلیم فروتنانه در برابر قدرت‌ها، بلکه در نیروی قدرتمند اشتیاق، بی‌نظمی و ر‌هایی می‌توان یافت.

خرید کتاب چنین گفت زرتشت

کتاب ضیافت اثر افلاطون

کتاب ضیافت، متنی فلسفی از «افلاطون» است که در یک مجلس دوستانه میان گروهی از مردمان سرشناس آن زمان، شکل گرفته است. بحثی جذاب در مورد جنسیت و غرایز انسانی که بی‌ربط با دنیای امروز نیز نیست.

در جریان یک ضیافت پر هیاهو، گروهی از روشنفکران آتن در مورد اروس یا عشق تبادل نظر می‌کنند. از گفتگوی آن‌ها مجموعه‌ای از تأملات ظریف راجع به نقش‌های جنسیتی، جنسیت در جامعه و تعالی غرایز اساسی انسانی، بروز می‌کند. بحث با دیدگاه‌های متعارف مرشد افلاطون، سقراط و مدافع تعالی بواسطه‌ی عشق معنوی، به اوج می‌رسد. این ضیافت آمیخته‌ای از دیدگاه‌ها و‌ نظریه‌های مختلف در مورد ماهیت عشق است، پاسخی به زیبایی، انگیزه‌ای برای کنش اجتماعی و وسیله‌ای برای آموزه‌های اخلاقی.

خرید کتاب ضیافت افلاطون

کتاب سرگذشت فلسفه اثر برایان مگی

کتاب بسیار موفق سرگذشت فلسفه اثر «برایان مگی»، ترسیمی از بیش از ۲۵۰۰ سال فلسفه غرب، از افلاطون و «ارسطو» در یونان باستان گرفته تا «آگوستینِ» مقدس، فلاسفه قرون وسطی، قرن طلایی فلسفه آلمان، «برتراند راسل» و «آلبر کامو» در دوران مدرن و بسیاری از فیلسوف‌های دیگر است. فیلسوف و پروفسور مشهور، برایان مگی، هدایتگر ماهر شما در موضوعات اصلی فلسفه، پرسش‌های مهم و کلیدی فیلسوفان بزرگ در این اثر مصور و قابل‌وصول است. با متفکران بزرگ تاریخ و عوامل مؤثر در شکل‌گیری زندگی و آثار آن‌ها آشنا شوید.

سرگذشت فلسفه مشتمل بر تمامی جنبش‌های فلسفی، مشخصات فیلسوفان بزرگ و آثار مهم آن‌ها، تأثیرات تاریخی، نقل‌قول‌های مهم و سایر شخصیت‌ها و ‌ایده‌های مرتبط می‌باشد. این کتاب اطلاعات موردنیاز برای تفکر در مورد بزرگترین سؤالات ضروری زندگی را در اختیار شما قرار می‌دهد و دریچه‌ی دنیای ‌ایده‌های فلسفی را به‌گونه‌ای می‌گشاید که برای تمام کسانی که شیفته آشنایی با نحوه‌ی شکل‌گیری عقاید اجتماعی سیاسی و اخلاقی هستند، قابل‌درک باشد.

خرید کتاب سرگذشت فلسفه

کتاب هستی و زمان

کتاب هستی و زمان اثر «مارتین هایدگر» فیلسوف معروف قرن بیستم است که برخی آن را مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اثر فلسفی قرن بیستم می‌نامند. انتشار اثر بزرگ هستی و زمان در سال ۱۹۲۷، حاکی از یک رویداد فکری درجه اول بود که تأثیری فراتر از سایر حوزه‌های فلسفه داشت.

معنای بودن چیست؟ این پرسش اصلی اثر مارتین هایدگر است که در آن به دنبال تبیین مسائل اساسی هستی می‌باشد. هستی و زمان با تأثیری مرکزی بر فلسفه، ادبیات، هنر و نقدگرایی – همچنین اگزیستانسیالیسم و بسیاری از تفکرات پست‌مدرن – طرح فکری دنیای مدرن را برای همیشه متحول ساخت. هستی و زمان ازجمله پرفروش‌ترین کتاب ‌های فلسفی است که «ریچارد رورتی» در نقد کتاب نیویورک تایمز در مورد آن نوشت:

 « نمی‌توان تفکرات مهم دوران اخیر را بدون توجه به ‌اندیشه‌ی هایدگر خواند.»

خرید کتاب هستی و زمان

کتاب تسلی بخشی های فلسفه

کتاب تسلی بخشی های فلسفه اثر شگفت‌انگیز «آلن دوباتن»، فیلسوف بریتانیایی است که به بیان خرد و ‌اندیشه‌ی برخی از بزرگ‌ترین متفکران اعصار به‌عنوان توصیه‌ای برای مبارزات روزمره ما می‌پردازد.

این کتاب خط مشی منطق و ذهن را به ریشه‌های خود بازمی‌گرداند و با الهام‌گرفتن از شش تن از بهترین متفکران تاریخ – سقراط، «اپیکور»، «لوکیوس آنئوس سنکا»، «مونتنی»،نیچه و شوپنهاور – به بررسی مسائلی همچون درد عشق، بی‌کفایتی، اضطراب، سازگاری و مسائلی از این دست می‌پردازد و به عنوان یکی از بهترین کتاب های فلسفه در میان منتقدان و مردم شناخته شده است.

خرید کتاب تسلی بخشی های فلسفه

کتاب مسائل فلسفه اثر برتراند راسل

کتاب مسائل فلسفه اثر برتراند راسل، یکی از بزرگترین منطق‌شناسان و فیلسوفان دویست سال گذشته است. کتاب مسائل فلسفه، از محبوب‌ترین اثرات پربار راسل، به یکی از متون اصلی فلسفه تبدیل شده است. این راهنمای قابل‌فهم مناسب آن دسته از مسائل فلسفی است که اغلب به اشتباه، به جایگاهی بیش‌از‌حد والا و نامفهوم برای اذهان غیر‌روحانی می‌انجامد.

راسل با تمرکز بر مسائلی که به اعتقاد وی برانگیزنده‌ی مباحث مثبت و سازنده‌ است، به‌جای متافیزیک، بر دانش تمرکز می‌کند و از طریق تمایز معروفش میان دانش بواسطه‌ی آشنایی و دانش بواسطه‌ی توصیف، خواننده را هدایت می‌کند و به طرح نظریه‌های مهم «دکارت»، «ایمانوئل کانت»، «گئورگ ویلهلم فریدریش هگل»، «دیوید هیوم»، «لاک»، افلاطون و سایر فیلسوفان برای پی‌ریزی شالوده تحقیق فلسفی توسط خوانندگان عام و محققین می‌پردازد.

خرید کتاب مسائل فلسفه

کتاب ترس و لرز اثر کگور

کتاب ترس و لرز به‌عنوان یکی از پرخواننده‌ترین آثار «سورن کیرکگور»، روانشناس و فیلسوف برجسته قرن ۱۹، ارائه‌دهنده‌ی استدلال‌های دقیقی راجع به موضوعات مهم کتاب مقدس و دین است. کگور کمابیش به‌صورت وکیل مدافع ابراهیم عمل می‌کند و از تفسیر داستان ابراهیم و قتل پسرش، برای انتقال تفکرات موردنظر خود استفاده می‌کند.

کگور به عنوان یک اگزیستانسیالیست، فلسفه را با اعتقاد بر اینکه همه‌ی‌ ما باید ماهیت خود را خلق کنیم، دگرگون ساخت. اثر بزرگ ترس و لرز مبتنی بر این استدلال است که درک حقیقی تنها با انجام یک «جهش اعتقادی» شخصی امکان‌پذیر است. خواندن این کتاب برای تشریح کامل دیدگاه‌های کگور توصیه می‌شود.

خرید کتاب ترس و لرز کگور

کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر

کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر اثر «ژان پل سارتر»، برجسته‌ترین روشنفکر اروپایی پس از جنگ جهانی دوم است که برای تصحیح تصورات غلط رایج راجع به ‌اندیشه‌هایش، دعوت به سخنرانی ۲۹ اکتبر ۱۹۴۵ پاریس را پذیرفت. هدف از این سخنرانی، توضیح  فلسفه‌اش به‌عنوان شکلی از اگزیستانسیالیسم بود. متن منتشرشده از سخنرانی‌اش به‌سرعت به یکی از متون اگزیستانسیالیسم مبدل شد و سارتر را به شهرت بین‌المللی رساند.

ایده‌ی آزادی در کانون آموزه‌های سارتر قرار دارد. به عقیده‌ی او، انسان متولدشده در جهان پوچ و بی‌خدا، چیزی برای شروع ندارد. او هویت خود را از طریق انتخاب‌های آزادانه‌اش خلق می‌کند. اگر مرگ نبود، انسان هرگز پایانی برای خود متصور نبود. این بودن یا آن بودن، تصدیق ارزش انتخاب‌مان است. بنابراین، در این انتخاب نه تنها به خود، بلکه به تمام بشریت متعهد هستیم.

خرید کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر

کتاب رساله ای درباره‌ی طبیعت آدمی

کتاب رساله‌ای درباره‌ی طبیعت آدمی اثر دیوید هیوم، در اواسط قرن هجدهم منتشر شد و علی‌رغم تمام مشکلات، در برابر آزمون زمان مقاومت کرد و تأثیر شگرفی بر‌ اندیشه‌های فلسفی بعدی داشت. هیوم – که به گفته‌ی کانت: « من را از خواب جزمی بیدار کرد و به تحقیقات من در زمینه‌ی فلسفه نظری، مسیری کاملاً جدید داد» – با بهره‌گیری از اصول تجربی جان لاک، نظریه‌ای ساخت که به‌عنوان بنیانی برای ارزیابی ‌ایده‌های متافیزیکی عمل کند.

هیوم در بخش‌های ابتدایی این اثر به نحوه‌ی شکل‌گیری مفاهیمی همچون هستی، علت و معلول و هویت در ذهن انسان می‌پردازد. بخش دوم به بررسی احساسات انسانی همچون غرور، فروتنی، تحقیر و احترام و ارزیابی نقش آن‌ها در انتخاب‌ها و اعمال انسان می‌پردازد و در‌نهایت با تأمل در اخلاقیات و توضیح عمیق تمایز بین فضیایل و رذایل به پایان می‌رسد.

کتاب رساله‌ای درباره‌ی طبیعت آدمی یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی راجع به تفکر غربی قرن هجدهم است که خواندن آن برای تمامی دانشجویان فلسفه و تاریخ ضروری است.

خرید کتاب رساله ای درباره‌ی طبیعت آدمی

کتاب نقد عقل محض

کتاب نقد عقل محض اثر ‌ایمانوئل کانت، یکی از بهترین کتاب های فلسفه مدرن است که به بررسی عمیق و چالش‌برانگیز راجع به ماهیت عقل انسانی، دانش و توهمات آن می‌پردازد. به عقیده‌ی کانت، عقل جایگاه اصول خاصی است که بر تجربه مقدم هستند اما ما مجاز به تعمیم این مفاهیم به جهان طبیعی نیستیم.

کانت در این نقد، دو مکتب فلسفی مغایر را گرد هم می‌آورد: عقل‌گرایی، که همه دانش ما را بر پایه‌ی عقل استوار می‌کند و تجربه‌گرایی، که کل دانش ما را به تجربه می‌رساند. آرمان‌گرایی متعالی کانت، ارائه‌دهنده‌ی راه سومی، بسیار فراتر از این بدیل‌ها است. آرمان‌گرایی متعالی کانت تأثیرات شگرفی بر تبلور جنبش‌های فرهنگی دو دهه اخیر داشته است.

خرید کتاب نقد عقل محض

هدف همکاران ما در فروشگاه اینترنتی کتابانه، فراهم آوردن شرایط دسترسی آسان و سریع به بهترین کتاب‌ها و محصولات فرهنگی است و نظرات و پیشنهادات شما عزیزان می‌تواند راهنمای ما در نیل به این هدف باشد. با ارائه سؤالات و نظرات ارزشمند خود راجع به بهترین کتاب‌ های فلسفه و روش‌های خرید کتاب‌ های فلسفه، ما را در بهبود کیفیت و رفع کمبودها یاری نمایید. (مطلب مرتبط)

مطالعه‌ی بیشتر: بخشی از کتاب های فلسفی


چرا باید فلسفه بخوانیم؟

از آنجایی که منطق و عقل سنگ‌بنای فلسفه هستند، مطالعه‌ی کتاب‌هایی در این زمینه به گسترش توانایی استدلال و مهارت‌های تفکر انتقادی کمک می‌کند و ….

برخی از مهم‌ترین سؤالات فلسفی کدامند؟

معنای زندگی خوب، وجود خدا، هویت انسان، واقعیت‌های عینی و ذهنی و نظم ذاتی یا تصادفی بودن طبیعت، از مهم‌ترین محورهای مورد‌بحث فلسفه هستند.

مهم‌ترین ارکان فلسفه در کتاب‌های فلسفه چیست؟

فلسفه دارای چهار رکن است: فلسفه نظری (متافیزیک و معرفت‌شناسی)، فلسفه عملی (اخلاق، فلسفه اجتماعی و سیاسی، زیبایی‌شناسی)، منطق و تاریخ فلسفه.

اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت