معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی در سال جدید

آیا قصد دارید کتاب‌های بیشتری بخوانید؟ شاید شما در حال شروع یک عادت مطالعه هستید و به دنبال لیستی از کتاب‌های جذاب برای مطالعه می‌گردید. با توجه به شرایط موجود دنیا و بیماری کرونا، سفر کردن در ایام تعطیلات امری پرخطر است، بنابراین بسیاری از افراد به‎دنبال راه‌های دیگری برای پر کردن اوقات فراغت خود هستند. کتاب خواندن و شروع به کتاب‌خوانی یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد. اگر پس از مدتی دوباره به فکر خواندن کتاب افتاده‌اید یا ابتدای مسیر کتابخوانی هستید با این پست همراه شوید. ما در این پست به معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی خواهیم پرداخت. سرفصل‌های ارائه شده در این مطلب عبارتند از:

در هر سنی که باشید می‌توانید پا به دنیای کتاب‌ها بگذارید

. چه نوع کتاب‌هایی مناسب برای شروع مطالعه هستند

. بهترین کتاب‌های خارجی برای شروع مطالعه

بهترین کتاب‌های ایرانی برای شروع مطالعه

در هر سنی که باشید می‌توانید پا به دنیای کتاب‌ها بگذارید!

مطالعه فعالیتی است که شما را از دنیای واقعی دور کرده و به جهان دیگری می‌برد. کتاب‌ها کمک می‌کنند نگاهتان به جهان اطراف گونه‌ای دیگر باشد و ایده‌پردازی بیشتری داشته باشید. گاهی نقل قولی از یک کتاب آنقدر مؤثر واقع می‌شود که تمام مسیر زندگی فرد را تغییر می‌دهد.

شاخص 3

خواندن امکان تجربه وقایعی را به شما می‌دهد که شاید در دنیای واقعی هرگز به آن‌ها دست نیابید. با کتاب‌ها می‌توان به تمام سرزمین‌ها سفر کرد و با فرهنگ ملل گوناگون آشنا شد. شاید فکر کنید کتاب‌خوانی نیازمند سن خاصی است، اما باید این نوید را بدهیم که بسیارند افرادی که از همان کودکی یا بزرگسالی عادت خواندن را در خود کشف نکرده‌اند. شما باید عادت به کتاب خواندن را در خود بیابید، فرقی نمی‌کند در چه سنی! ممکن است در ابتدای مطالعه به دلیل تعداد بالای کتاب‌ها دچار سردرگمی شوید، اما به مرور یاد می‌گیرید چگونه با کتاب‌ها ارتباط برقرار کنید و با گذشت زمان آن را پرورش دهید.

[مرتبط: اگر دنبال فهرستی متنوع هستید که به‌راحتی از بین آن کتاب برگزینید به این مطلب سر بزنید: 101 کتاب برتر]

چه نوع کتاب‌هایی مناسب برای شروع مطالعه هستند؟

همیشه لیست کتاب‌هایی که در اغلب سایت‌ها معرفی می‌گردند، یا کتاب‌هایی که مشهورند، نمی‌توانند برای شما نیز مناسب باشند. ممکن است اگر سراغ کتاب‌های کلاسیک محبوب و رمان‌های طولانی‌ای که شاهکارهای ادبی هستند بروید دلسرد شوید. پیشنهاد ما این است که از کتاب‌های سبک‌تر و روان با موضوعاتی که مورد علاقه‌ی شما است شروع کنید. به یاد داشته باشید، در انتها این شمایید که به پرسش چه نوع کتابی؟ باید پاسخ دهید.

در ادامه‌ی مطلب علاوه بر معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی به این می‌پردازیم که چگونه باید کتاب مناسب را برگزید.

فرد مورد اعتماد خود را بیابید

ممکن است با دیدن این تیتر فکر کنید فرد مورد اعتماد چه ارتباطی با انتخاب کتاب می‌تواند داشته باشد. بی شک دوستی که به شما نزدیک باشد به خوبی از علایق شما با خبر است، بنابراین چنین فردی مناسب‌ترین گزینه برای معرفی کتاب به شما می‌باشد. اگر چنین فردی در اطراف خود سراغ ندارید با یک کتاب‌شناس و فرد اهل مطالعه مشورت کنید.

فراموش نکنید گاهی توصیه‌ی صحیح برای مطالعه می‌تواند دری به دنیای عظیمی از امکانات و بینش‌ها را به روی شما باز کند. (نقل قول یا…)

کتاب‌های کوتاه برگزینید

اگر از آن دسته افراد هستید که حوصله‌ی دنبال کردن مطالب طولانی را ندارید و نمی‌توانید این دسته از کتاب‌ها را به پایان برسانید بهترین انتخاب برای شما کتاب‌های کوتاه یا داستان‌هایی با فصل‌های کوتاه هستند. نویسنده‌ی کتاب‌هایی که فصول کوتاه دارند به‌خوبی می‌دانند چگونه مخاطب را حدس بزنند و اشتیاق او را برای ادامه دادن برانگیزند.

سراغ کتاب‌های الکترونیکی بروید

اگر از آن دسته افراد هستید که بیشتر تایم خود را صرف گوشی موبایل می‌کنید با کتاب‌های الکترونیکی شروع کنید. امروزه بیشتر کتاب‎‌ها به صورت الکترونیکی نیز موجود هستند. بسیاری از سایت‌‎های اینترنتی وجود دارند که در زمینه معرفی و فروش کتاب‌های الکترونیکی فعالیت می‌کنند. شما قادرید این آثار را از منابع متفاوتی دریافت کنید. همین امر به مرور می‌تواند مدت زمان مطالعه‌تان را افزایش دهد.

نسخه کتاب یک فیلم را بخوانید

فیام‌ها گزینه‌ای عالی برای شروع مطالعه هستند. اگر اقتباس فیلمبرداری شده از یک کتاب را دوست داشتید با اطمینان می‌توانید کتابش را هم انتخاب کنید زیرا شخصیت‌ها را می‌شناسید و از محتوا آگاهید. نکته‌ی مهم این است که کتاب‌ها به جزئیات بیشتری می‌پردازند و نکاتی که در فیلم‌ها کنار گذاشته می‌شوند را ذکر می‌کنند زیرا وقت و فضای کافی بذای آنچه می‌خواهند بگویند را دارند.

[مرتبط: بی‌فایده نیست اگر دوستداران فیلم برای آشنایی با برخی از کتاب‌هایی که تبدیل به فیلم شده‌اند به این مطلب نگاهی داشته باشند: کتاب‌هایی که فیلم سینمایی‌شان ساخته شده]

ژانر مورد علاقه خود را بیابید

بدون ترس و بی‌پروا کتاب‌های متنوع انتخاب کنید تادر این میان به ژانر مورد علاقه‌ی خود پی ببرید. اگر ژانر کتابی را دوست نداشتید بعدتر که کتابخوانی حرفه‌ای شدید می‌توانید دوباره آن را بخوانید. اکنون که ابتدای مسیر قرار دارید مهم یافتن اثری است که دوست داشته باشید و با لذت به انتها برسانید. برای مثال خود من ابتدا با داستان‌های کوتاه صمد بهرنگی و صادق هدایت شروع کردم، کم کم سراغ آثار ترجمه‌شده رفتم در این میان گاهی شعری از شاعران معاصر خواندم تا توانستم به علاقه‌ی خود پی ببرم و طبق آن هنگام مطالعه و خرید کتاب اولویت بندی کنم.

در بخش بعدی ما به معرفی کتاب برای شروع مطالعه پرداخته‌ایم. جهت جمع‌آوری این لیست از نظرات افرادی کتابخوان و باتجربه در زمینه‌ی مطالعه استفاده شده است. این فهرست‌ها با در نظر گرفتن اینکه شما می‌خواهید شروع به مطالعه کنید و با توجه به نیازهای یک فرد مبتدی تهیه شده است.

بهترین کتاب‌های خارجی برای شروع مطالعه

شاید یکی از آرزوهایتان سفر به کشورهای خارجی بوده باشد، این کار با مطالعه کتاب‌های خارجی امکان‌پذیر می‌باشد. در این بخش از مطلب جهت معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی تصمیم گرفته‌ایم برخی کتاب‌های روان و در عین حال جذاب خارجی را معرفی کنیم.

1- مرگ ایوان ایلیچ اثر لئو تولستوی

داستان این کتاب در مورد مردی به نام ایوان ایلیچ می‌باشد. او یک قاضی ریاکار بوده و در تمام عمرش مانند یک ربات و بدون هیچ گونه احساسی زندگی کرده است. حالا ایوان دچار بیماری لاعلاجی شده که لحظه به لحظه او را به سمت مرگ سوق می‌دهد. این بیماری و نزدیکی به مرگ باعث می‌شود ایوان به فکر کارها و اشتباهات گذشته‌اش بیفتد…

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی: مرگ ایوان ایلیچ اثر تولستوی

دیگر جای ماندن نبود، منتها همان‌وقت دخترشان آمد تو و به قصد سلام و احوالپرسی بر بالین پدر رفت. همان نگاهی را که به زنش انداخته بود، به او هم انداخت و در جواب احوال‌پرسی، با بی‌اعتنایی گفت که به همین زودی‌ها از دست من خلاص می‌شوید. مادر و دختر لام تا کام چیزی نگفتند و قدری پیش او نشستند و بعد گذاشتند رفتند.

لیزا به مادرش گفت: «مگر تقصیر ماست؟ طوری رفتار می‌کند که انگار مقصر ماییم! دلم به حال پاپا می‌سوزد، منتها ما چرا زجر بکشیم؟»

«بخشی از کتاب مرگ ایوان ایلیچ»

خرید کتاب مرگ ایوان ایلیچ

2- کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

داستان درباره‌ی چوپانی جوان به نام «سانتیاگو» می‌باشد که در شهر اندلس اسپانیا زندگی می‌کند. او فردی باسواد است و هر کتابی که به دستش برسد را مطالعه می‌کند مخصوصا کتاب‌های داستان. سانتیاگو از بچگی آروزی دیدن دنیا و کشف کائنات را داشت. سرانجام او تصمیم می‌گیرد که با خریدن چند گوسفند و چوپانی به همه جا سفر کند.

معرفی کتاب برای شروع مطالعه با کتاب کیمیاگر از پائولو کوئیلو

جوان در پیاده روی جلوی مغازه نشست، از خرجینش کتابی بیرون آورد صدای زنانه ای در کنارش گفت: نمیدونستم چوپانا میتونن کتاب بخونن، دختری با چهره مشخص اندونزی بود. با موهای سیاه و انبوه، با چشم‌هایی که به گونه‌ای گنگ فاتحان مور کهن را به یاد می‌آورد. جوان پاسخ داد: چون از گوسفندها بیشتر می‌آموزند، تا کتاب‌ها. بیشتر از دو ساعت، باهم صحبت کردند.

دختر تعریف کرد که دختر بازرگان است و از زندگی در آن شهر سخن گفت که هر روزش شبیه روز دیگر است …

«بخشی از کتاب کیمیاگر»

خرید کتاب کیمیاگر

  3- بارون درخت‌نشین اثر ایتالو کالوینو

سبک رمان «بارون درخت‌نشین» افسانه‌های فانتزی است و با مضون طنز سیاسی – اجتماعی ادامه می‌یابد. کتاب درباره سرگذشت پسری به نام «کوزیمو» است که تصمیم می‌گیرد باقی عمر خود را بالای یک درخت سپری کند. دلایل او برای این کار سخت‌گیری‌های خانواده و سنت‌های دست و پاگیر زندگی اشرافی و مقررات خشک زمینی است.

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی: کتاب بارون درخت‌نشین

برای او جهان دگرگون شده بود، جهانی بود پُر از پل های باریک و خمیده ای که میان زمین و آسمان کشیده شده بود، جهان تنه ها و شاخه های پوشیده از پوسته و گره و چین و شیار. دنیای ما زیر زمینِ آن جهان بود. تنها سایه روشن گنگی از آن را می دیدیم و هیچ چیز از آنچه را که او هر شب حس می کرد در نمی یافتیم.

«بخشی از کتاب بارون درخت‌نشین»

خرید کتاب بارون درخت‌نشین

4- مزرعه حیوانات اثر جورج اورول

داستان با توصیف شبی شروع می‌شود که خوکی به نام میجر حیوانات را جمع کرده و از ظلمی که انسان بر حیوانات روا داشته برای آنان سخن می‌گوید. او حیوانات را به شورش علیه انسان دعوت می‌کند. پس از چندی حیوانات در پی شورشی مالک مزرعه را از مزرعه بیرون کرده و…

کتاب مزرعه حیوانات اثر جورج اورول

با نزدیک شدن زمستان، مولی بیشتر از پیش باعث دردسر می شد. هر روز صبح به بهانه خواب ماندن، دیر سرکار حاضر می شد و مدام از دردهای عجیب و غریبی می نالید. با این حال اشتهایش حرف نداشت. به هر بهانه ای بود از زیر کار در می رفت و کنار برکه می رفت و مثل احمقها به عکس خودش در آب زل می زد. منتها شایعات نگران کننده تری هم در بین بود.

«بخشی از کتاب مزرعه‌ی حیوانات»

خرید کتاب مزرعه‌ی ‌حیوانات

5- سرود کریسمس اثر چارلز دیکنز

شخصیت اصلی کتاب اسکروج می‌باشد. او کارفرمایی خودخواه، ثروتمند و سنگ دل است که هیچ کس از وی خوشش نمی‌آید. یک شب در آستانه شب سال نو زمانی که تمام مردم در کنار هم اوقات شادی را سپری می کنند، اسکروج مثل همیشه در تنهایی خود به سرمی برد که سه روح به سراغ اش می آیند. هر یک از روح‌ها او را به سفری می‌برند…

خرید کتاب سرود کریسمس اثر چارلز دیکنز

آقای اسکروج مردی سخت دل و ثروتمند بود. در واقع قلبش از سنگ بود و آدمی تودار، بی کس و تنها بود.

هیچکس در خیابان جلوی اسکروج را نمی‌گرفت تا به او بگوید: «آقای اسکروج عزیز حالت چه‌طور است؟ کی به ما سر می‌زنید؟» عصر کریسمس بود، عصر بیست و چهارم دسامبر، و یک روز قبل از تولد حضرت مسیح (ع). اسکروج پیر در دفتر شرکتش مشغول کار بود.

«بخشی از کتاب سرود کریسمس»

خرید کتاب سرود کریسمس

6- بیگانه اثر آلبر کامو

ماجرای کتاب داستان فردی است به نام مورسو مردی که عاری از هرگونه احساس است. او در پی ماجرایی دست به قتل مردی عرب می‌زند و به زندان می‌افتد تا اعدام شود. مورسو معتقد است همه چیز از قبل برای ما چیده شده. بیگانه به خوبی توانسته پوچی زندگی و بی‌معنا بودن آن را ترسیم کند.

معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی؛ بررسی کتاب بیگانه اثر آلبر کامو

چندی که گذشت، دیدم این بی‌میلی‌ها دیگر برایم اهمیتی ندارند. راستش، روزهای اول واقعا تو زندان نبودم: به طور مبهمی در انتظار اتفاق تازه‌ای بودم. فقط بعد از اولین و تنها ملاقات ماری بود که همه چیز شروع شد. از روزی که نامه‌اش به دستم رسید (می‌گفت دیگر اجازه‌ی آمدن به او نمی دهند چون زنم نیست)، از آن روز حس کردم که سلولم خانه‌ام است و زندگیم آنجا وامی‌ایستد.

«بخشی از کتاب بیگانه»

خرید کتاب بیگانه

7- شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپه ری

در این داستان خلبانی پس از فرود در کویر با کودکی آشنا می‌شود که خود را شازده کوچولو معرفی می‌کند. شازده کوچولو با دیدگاه کودکانه‌اش، سوالات فلسفیِ بسیاری از خلبان می‌پرسد و ضمن تعریف ماجراهایی که در دوران دور از خانه و اکتشاف جهان برایش پیش آمده، فلسفه خود از دوست داشتن و عشق را بیان می‌کند.

خرید کتاب شازده کوچولو؛ معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی

اما بته خیلی زود از رشد بازماند و دست به کار آوردن گل شد. شازده کوچولو که موقع نیش زدن آن غنچه‌ی بزرگ حاضر و ناظر بود به دلش افتاد که باید چیز معجزه‌آسایی از آن دربیاید اما گل تو پناه خوابگاه سبزش سر فرصت دست‌اندر کار خودآرایی بود تا هر چه زیباتر جلوه کند. رنگ‌هایش را با وسواس تمام انتخاب می‌کرد سر صبر لباس می‌پوشید و گلبرگ‌ها را یکی یکی به خودش می‌آراست. دلش نمی‌خواست مثل شقایق‌ها با جامه‌ی مچاله و پر چروک بیرون بیاید…

«بخشی از کتاب شازده کوچولو»

خرید کتاب شازده کوچولو

بهترین کتاب‌های ایرانی برای شروع مطالعه

در این قسمت کوشیده‌ایم جهت معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی، کتاب‌های ایرانی ساده و روان را شرح دهیم.

1- قصه‌های صمد بهرنگی

کتاب قصه‌های صمد بهرنگی نشر قطره (2 جلدی)

از قصه‌های بهرنگی دریافت می‌شود که او با حدود و مرزهایی که جامعه‌ی ما برای مطالعات کودکان قائل می‌شود مخالف بوده. او تعالیم مورد نیاز کودکان را از شست و شوی دست و صورت یا احترام به پدر و مادر فراتر دانسته و با زبانی ساده و در عین حال جذاب، همواره کوشیده تا مفاهیم عمیق‌تری از زندگی را به کودکان بیاموزد.

خرید کتاب قصه‌های صمد بهرنگی

2- چشم‌هایش اثر بزرگ علوی

تصویر کتاب چشمهایش بزرگ علوی

داستان چشم‌هایش درمورد استاد نقاش معروفی به نام «ماکان» می‌باشد که در تبعید می‌میرد. یکی از طرفداران او که ناظم مدرسه‌ی نقاشی می‌باشد در پی پیدا کردن راز مرگ استاد ماکان به تکاپو می‌افتد. این مرد نسبت به یکی از تابلوهای نقاشی استاد ماکان کنجکاو می‌شود و تصمیم می‌گیرد با پیدا کردن زنی که چشم‌های او در نقاشی کشیده شده است پرده از راز مرگ استاد ماکان بردارد.

خرید کتاب چشم‌هایش

3- روی ماه خداوند را ببوس اثر مصطفی مستور

روی ماه خداوند را ببوس

مستور در این داستان با نگاهی ژرف به مسائل اجتماعی، دینی و فلسفی می‌پردازد. او سوالات و ابهاماتی را برای خواننده مطرح می‌کند تا او را کنجکاو کرده و با خود همراه کند. مفاهیمی چون وجود هستی و خدا !

خرید کتاب روی ماه خداوند را ببوس

4- آب انبار اثر هوشنگ مرادی کرمانی

خرید کتاب آب انبار

شهر آب انبار مکتب خانه‌ای دارد که بچه‌های کوچک به آن‌جا می‌روند و شیخی به آن‌ها درس زندگی می‌آموزد. ماجرای اصلی کتاب با پارس سگی که صدایش از مکتب خانه به گوش می‌رسد، آغاز می‌شود. شیخ با فکر این که در هنگام غیبت او، بچه‌ها سگی را به داخل مکتب آورده‌اند، به مکتب خانه می‌رود اما خبری از سگ نیست و بچه‌ها سر سفره‌ی غذایشان نشسته‌اند…

خرید کتاب آب انبار

5- من او اثر رضا امیرخانی

بررسی کتاب من او

 شخصیت اصلی قصه «علی فتاح» نام دارد؛ فردی که درون خانواده‌ای ثروتمند و صاحب‌نام متولد می‌شود. در واقع کلیت داستان، حول محور زندگی همین مرد می‌چرخد و جزئیات زندگی او، هم‌چنین مسائل روز اجتماع را برای خواننده شرح می‌دهد. مسائلی پر از اتفاقات پیچیده و مختلف که سرنوشتی غیرقابل پیش‌بینی را برای علی فتاح رقم می‌زند.

خرید کتاب من او

ما در این مطلب سعی کردیم هر چیزی که برای وارد شدن شما به دنیای کتاب‌ها مفید بوده رو بگیم و به معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی پرداختیم، امیدواریم براتون خوب بوده باشه. اما حالا نوبت شماست که برای ما بنویسید.

بهترین کتاب‌ها برای شروع کتابخوانی از نظر شما کدامند؟

1- اولین کتابی که شما خواندید چه بود؟ 2- برای تعطیلات قصد خواندن چه کتابی را دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت