معرفی بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

عشق هر بار به‌منظور حفظ نشاط خود ماجراهای تلخ و شیرین جدیدی را رقم می‌زند و به همین دلیل گوش سپردن به آن نامکرری می‌شود که بر جان آدمی می‌نشیند. بهترین رمان های عاشقانه ایرانی ما را با خود درصحنه‌های مختلف و در حوادث تاریخی همراه می‌کنند. هر بار از زاویه‌ای جدید به عشق و وجود انسانی می‌نگرند. ازاین‌رو است که به‌راحتی ما را از خود واقعی‌مان جدا نموده و همراه لحظاتی ناب در دنیای خیال و رؤیا غوطه‌ور می‌سازند. بسیار پیش‌آمده بهترین رمان عاشقانه ایرانی از نظر خوانندگان با آنچه منتقدان و صاحبان فن برگزیده‌اند، متمایز باشد.

ازاین‌رو یافتن چندین رمان برتر کار ساده‌ای نیست و هر فردی متناسب باسلیقه خود سبک نگارشی را انتخاب نموده و مهر تأیید بر آن زده و لحظات خود را با آن رنگین می‌سازد. ما در این مطلب سعی نموده‌ایم مجموعه‌ای از بهترین‌ها و پرمخاطب‌ترین‌ها را گرد هم جمع نماییم تا شاید شما هم بتوانید از میان آن‌ها نمونه‌ای موردعلاقه خود را بیابید. مطالعه این مطلب تا انتها می‌تواند شمارا تا حدی با پرفروش ترین کتاب های داستان و رمان ایرانی عاشقانه عرصه آشنا سازد.


خرید کتاب چشمهایش بزرگ علوی

کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی

«سید مجتبی آقای بزرگ علوی» نویسنده‌ای توانا است که همیشه رد پایی از اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه را می‌توان به‌راحتی در نوشته‌هایش دید. ولی کتاب چشم‌هایش درون‌مایه‌ای عاشقانه دارد، به‌گونه‌ای که جنبه‌های تاریخی را در زیر بعد عاشقانه خود پنهان می‌نماید. در این داستان محتوای رازآلود، تکنیک‌های قوی داستان‌نویسی و روایتگری عالی، کمک می‌کنند، مخاطب با داستان همراه شود.

البته در همین حین با آرمان های سیاسی و حزبی نویسنده در کشاکش یک داستان عاشقانه آشنا می‌شویم. بدین ترتیب می‌توان برشی از تاریخ کشورمان را این بار از قاب زندگی یک نقاش مبارز و مرگ مرموز آن موردبررسی قرارداد.

روایت این عشق نافرجام از آنجایی آغاز می‌شود که استاد ماکان نقش اول داستان به علت مخالفت با حکومت وقت دستگیر و تبعید می‌شود و در همین زمان به طرز مشکوکی به قتل می‌رسد. آقای ناظم یکی از دوستداران استاد به دنبال کشف راز مرگ استاد به تابلویی از چشم‌های یک زن می‌رسد که سرنخ یک عشق را برملا می‌سازد و بدین ترتیب یکی از رمان های معروف عاشقانه ایرانی شکل می‌گیرد.

خرید کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی


خرید کتاب یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

کتاب یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی

«نادر ابراهیمی» را می‌توان یکی از نویسندگانی دانست که در پدیدار نمودن بهترین رمان های عاشقانه ایرانی دستی به قلم داشته است. اکنون نیز کتاب یک عاشقانه آرام وی در فهرست بهترین‌ها به‌گونه‌ای جای گرفته که هنوز بعد از سال‌ها تجدید چاپ می‌شود. متن لطیف و شاعرانه این داستان عاشقانه را به‌پیش می‌برد و جمله‌هایی زیبا و تأمل‌برانگیز بر تأثیرگذاری و گیرایی داستان می‌افزاید.

عشقی از جان دل بر خواسته، باورپذیر و ملموس در روزگاری ناآرام، شاکله داستان را شکل می‌دهد و بیان‌کننده عاشقانه گیله‌مردی مبارز با دختری آذری و سیاست مسلک می‌شود. داستان از زمان پهلوی آغاز و تا انقلاب ادامه می‌یابد و چنان لطیف به‌پیش می‌رود که به‌راستی از روزمرگی‌های رایج حاکم بر عشق‌های همیشگی در آن خبری نیست. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت مشکلات در برابر گرمای محبت این دو شخصیت داستان رنگ می‌بازد.

ازاین‌رو اگر می‌بینیم که نادر ابراهیمی موفق به کسب جوایزی مانند «جایزه نخست براتیسلاوا»، «جایزه نخست تعلیم و تربیت یونسکو»، «جایزه کتاب برگزیده سال ایران»، «نویسنده برگزیده ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» می‌شود، جای هیچ درنگ و تأملی نیست.

خرید کتاب یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی


خرید کتاب من او

کتاب من او اثر رضا امیرخانی

اگر به دنبال یافتن یکی دیگر از پرخواننده ترین رمان های عاشقانه ایرانی هستید، من او نیز می‌تواند، تمام آن حسی را که از مطالعه یک رمان سراسر احساس می‌طلبید، به شما تقدیم نماید. شاید اگر بگوییم این کتاب یکی از 3 کتاب برگزیده سال 1397 است، دیگر نیازی به توضیح بیشتری باب آن وجود نداشته باشد. ولی به‌واقع آنچه باعث محبوبیت بالای آن شده روایتگری بی‌نظیر داستان است. داستان از دو جبهه بازگو می‌شود که این بر جذابیت آن افزوده است.

فتاح در نقش پسری از خانواده‌ای ثروتمند و مذهبی از یک‌سو به روایت داستان می‌پردازد و از سوی دیگر دانای کل به کمک آمده و حال و هوای تهران قدیم و فضاسازی آن را بر عهده می‌گیرد. البته از تأثیر شخصیت سوم بر جان داستان که حالتی عرفانی داشته نمی‌توان گذشت و جملات قصار آن را به خاطر نسپرد.

شاید داستان پسری ثروتمند که عاشق دختر نوکر خانه‌شان می‌شود، در نگاه اول به علت پرداختن بسیاری نویسندگان بدان چندان جالب‌توجه نباشد. ولی دید متفاوت نویسنده در بیان عاشقانه‌ای از تهران قدیم سبب شده، بتوان آن را لایق عنوان برگزیده دانست و این داستان را از نمونه‌های تکراری رایج جدا نمود.

خرید کتاب من او اثر رضا امیرخانی


خرید کتاب قیدار امیرخانی

کتاب قیدار – رضا امیرخانی

کتاب قیدار یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی نوشته «رضا امیرخانی» است. در این داستان نویسنده به شرح شخصیتی می‌پردازد که تمامی فضایل مثبت اخلاقی در وی نمود یافته است و جوانمردی راه و پیشه زندگی وی می‌باشد. البته شخصیت داستان که بانام قیدار آن را می‌شناسیم با مذهب و عرفان نیز قرابتی نزدیک دارد، باآنکه همگان آن را یک لوطی و صاحب گاراژ باربری می‌دانند.

قهرمان اهل زورخانه و علم‌گردانی و اخلاقیاتش زبان زد عام و خاص است و نویسنده سرگردانی کنونی‌اش را در میان سنت و مدرنیته وسیله‌ای برای پیشبرد داستان قرار می‌دهد. زمینه‌ی بنیادین داستان بر اصل جوانمردی استوار است و تیپ قهرمان، شخصیتی غیرقابل‌تصور است که شبیه آن را کمتر می‌توان یافت.

خرید کتاب قیدار – رضا امیرخانی


خرید کتاب سلوک دولت آبادی

کتاب سلوک – محمود دولت آبادی

کتاب سلوک می‌تواند همان‌طور که جزء بهترین رمان های عاشقانه ایرانی قرار گیرد، جزء متفاوت‌ترین آن نیز واقع شود. «محمود دولت‌آبادی» نویسنده این اثر کوشیده با نثر روان و پخته خود این بار از دریچه‌ای جدید به زن بنگرد و دید مرد شرقی نسبت به زن را با نگاهی عمیق‌تر وارسی نماید.

عشق این بار میان قیس و مهتاب شکل می‌گیرد و هردو در این عشق، کورکورانه به‌پیش می‌روند. ولی به ناگاه مهتاب متوجه هویت درونی خود شده و تمایل دارد از عشق اسارت‌بار قیس خود را برهاند. داستان می‌کوشد، راوی ذهن و افکار سنتی شخصیت اول یعنی قیس باشد و تراوش‌های ذهنی قیس را در برابر تجربه عاشقانه‌اش بازگو کند.

تصویر ذهنی و فروپاشی درونی قیس بعد از رفتن مهتاب که در داستان روایت می‌شود و جملات تأمل‌برانگیزی که در این حین از زبان قیس بازگو می‌گردد، به‌واقع سنگینی، سیاهی و تلخی را یادآوری می‌کنند. سبک نگارش در کنار مفاهیم بلند، دست در دست هم این داستان را به یکی از پرفروش ترین رمان های عاشقانه ایرانی در سال 1381 بدل می‌سازند که تا حال 18 بار تجدید چاپ‌شده است.

خرید کتاب سلوک – محمود دولت آبادی


خرید کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی

در این قسمت به سراغ یکی دیگر از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی به نویسندگی «عباس معروفی» می‌رویم و این بار عشق نوشا و واقعیت‌های تلخ آن را در جامعه‌ای مردسالار مرور می‌کنیم. رویدادهای کتاب سال بلوا به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و بازگوکننده هفت شب پرتنش شهر سنگسر است.

نوشا عاشق کوزه‌گری غریب به نام حسینا می‌شود، اما سرنوشت وی را ناچار می‌سازد که با پزشکی به نام «دکتر معصومی» ازدواج نماید. در ادامه داستان آشوب‌های موجود و اعتراضات مردم علیه زورگویی‌های رژیم سبب می‌شود، «سروان خسروی» فرمان دار نظامی شهر به‌منظور سرکوبی آشوب‌ها چوبه داری در شهر احداث نماید. ولی در انتهای به علت برملا شدن عشق نوشا دکتر معصومی می‌کوشد، طناب دار را به گردن حسینا بی اندازد، ازاین‌رو نتیجه شومی برای عشق نوشا رقم می‌خورد.

این داستان به‌ وضعیت اجتماعی زنان و در امان نبودن آن‌ها از زورگویی‌ها و نگاه‌های هیز مردان در آن دوره می‌پردازد و مشکلاتی که جامعه گاه و بی گاه برای آن‌ها به وجود می‌آورد را بازگو می‌کند. کتاب از یک قصه عشق شروع و با توصیف فراز و نشیب زندگی نوشا ادامه می‌یابد و در انتها نیز بابیان نافرجامی عاشقانه وی به پایان می‌رسد.

خرید کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی


خرید کتاب عشق و چیزهای دیگر

کتاب عشق و چیزهای دیگر – مصطفی مستور

در میان رمان های معروف عاشقانه ایرانی کتاب عشق و چیزهای دیگر «مصطفی مستور» این نویسنده، مترجم و پژوهشگر معاصر نیز جالب‌توجه است. در این کتاب نویسنده به عاشقانه‌ای دیگر و متأثر از جنگ تحمیلی می‌پردازد. داستان حول عاشقانه‌های جوانی اهوازی بانام هانی که در کودکی موج انفجار برای وی دردی در سر یادگاری گذاشته، شکل می‌گیرد. هانی اکنون در تهران به زندگی و تحصیل مشغول است که عشق وی در همین شهر شاخ و برگ می‌گیرد.

شما در این کتاب بابیان روایی خاص مستور مواجه هستید و در قالب همین روایتگری متمایزش با دو دیدگاه متفاوت نسبت به عشق که میان هانی و پرستو شکل‌گرفته، آشنا می‌شوید. به‌هم‌پیوستگی عجیب عشق و فلسفه و چرایی وجودی انسان سبب شده، حال و هوایی متمایز را در این داستان مشاهده کنیم.

این رمان عاشقانه ایرانی که روایتی به‌صراحت عنوانش دارد، در کنار دیگر آثار برجسته این نویسنده توانا، توانسته مصطفی مستور را «برنده لوح تقدیر از نخستین مسابقه داستان‌نویسی صادق هدایت» و «برنده جایزه سوم مسابقه داستان کوتاه مجله ادبیات داستانی» و «برگزیده بهترین رمان سال‌های 79 و 80 جشنواره قلم زرین» نماید. ازاین‌رو اگر کتاب عشق و چیزهای دیگر را یکی دیگر از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی بدانیم به بیراهه نرفته‌ایم.

خرید کتاب عشق و چیزهای دیگر – مصطفی مستور


خرید کتاب بار دیگر شهری که دوست می داشتم

کتاب بار دیگر شهری که دوست می داشتم – ابراهیمی

کتاب بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم را یکیاز پرخواننده ترین رمان های عاشقانه ایرانی برمی‌شمارند. همچنین این کتاب را به علت اینکه بازگوکننده دو عشق به‌صورت هم‌زمان عشق آدمی به یکدیگر و عشق به زادگاه می‌باشد، دارای رتبه‌ی برتر می‌دانند. ازاین‌رو مطالعه هر سه بخش کتاب را به علاقه‌مندان عاشقانه‌های لطیف پیش نهاد می‌دهند. «نادر ابراهیمی» در این کتاب خود، به توصیف عشق دختری ارباب‌زاده با پسری رعیت‌زاده می‌پردازد که مخالفت‌های خانواده آن‌ها را ناچار به فرار می‌کند.

ولی در ادامه این عشق فرجام خوشی نداشته و هلیا معشوقه پسر کشاورز وی را رها می‌کند. ازاین‌پس واگویه‌های پسرک و دیالوگ‌های خیالی وی با هلیا و رؤیاپردازی‌هایش عنصر وجودی داستان را در دست می‌گیرند. نوشتن نامه‌هایی سوزناک و شرح آن‌ها توسط نویسنده بر جذابیت و خواندنی بودن داستان افزوده و سبب شده خواننده را در اعماق جملات غرق سازد.

درواقع این کتاب دریچه‌ای روشن به عاشقانه‌هایی لطیف و رؤیایی است که از عشقی کودکانه سخن می‌گوید که تا بزرگ‌سالی پابرجا می‌مانند، اما با گذر زمان رنگ‌باخته و به یک کشش یک‌سویه بدل می‌شود.

خرید کتاب بار دیگر شهری که دوست می داشتم – ابراهیمی


خرید کتاب دالان بهشت

کتاب دالان بهشت – نازی صفوی

اگر در میان بهترین رمان های عاشقانه ایرانی کمی گذر نمایید، حتماً بانام کتاب دالان بهشت نوشته «نازی صفوی» برمی‌خورید که پرطرفدار و پرجاذبه است. به‌راستی‌که کتاب دالان بهشت بهترین رمان عاشقانه ایرانی از نظر خوانندگان در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید. عشق میان دختری نازپرورده و از خانواده‌ای متمول و پسری تحصیل‌کرده و معقول که در همسایگی هم زندگی می‌کنند، شکل می‌گیرد.

نویسنده به‌خوبی توانسته با شناخت ذائقه مخاطب‌های رمان های عاشقانه ایرانی، داستانش را از کلیشه‌ها دورنگه داشته و به‌گونه‌ای کاملاً باورپذیر چالش‌های عشق بعد از ازدواج را بیان نماید. صفوی با قلم روان خود به بیان نقش آموزه‌های تربیتی خانواده در ادامه زندگی می‌پردازد و با روایتی ساده تلاش می‌کند، به مخاطب خود به قبولاند، در صورت پذیرش و برطرف سازی معایب، فرصت برای جبران گذشته و شروعی مجدد وجود دارد.

ازاین‌رو است که این کتاب بارها از سال 1378 به بعد تجدید چاپ‌شده است. این داستان علاقه‌مندان را دعوت می‌کند تا از دیدی جدید به سختی‌ها و چالش‌های عشق بعد از ازدواج بنگرند و واکنش‌های معمول افراد در مواجه با چنین شرایطی را واکاوی نمایند.

خرید کتاب دالان بهشت – نازی صفوی


خرید کتاب بامداد خمار

کتاب بامداد خمار – فتانه حاج سید جوادی

کتاب بامداد خمار با 300 هزار نسخه فروش، اثر فتانه حاج سید جوادی به یکی از پرفروش ترین رمان های عاشقانه ایرانی تبدیل‌شده است. در طول داستان بازندگی عبرت‌انگیز محبوبه عمه سودابه و عشقش به رحیم آشنا می‌شویم. در این داستان مادر سودابه با بازگو کردن سیاه‌بختی محبوبه می‌کوشد، دخترش را از منجلاب یک عشق نافرجام رهایی بخشد.

سودابه دختری جوان، تحصیل‌کرده و از خانواده‌ای ثروتمند است که عشق به یک جوان از طبقه فرودست، چشمان وی را به واقعیت زندگی کور کرده است. امروز وی بر سر دوراهی که عمه‌اش سال‌ها پیش آن تجربه نموده گرفتارشده است. مادر و عمه سودابه می‌کوشند، وی را از فرونشستن تاب‌وتب عشق و آغاز ناسازگاری‌های آینده آن مطلع نمایند و هزینه‌های گزافی که باید بابت آن پرداخت نماید را برای وی یادآوری کنند. کتاب بامداد خمار به علت بیان جزئیات دقیق و فضاسازی‌های درست یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی بوده و توانسته در ترجمه‌اش به زبان آلمانی نیز به موفقیت‌هایی نائل شود.

خرید کتاب بامداد خمار – فتانه حاج سید جوادی


خرید کتاب پستچی

کتاب پستچی – چیستا یثربی

«چیستا یثربی» بابیان واقعیت زندگی خود و شرح عشق نوجوانی‌اش در سن 14 سالگی راوی یک رمان عاشقانه کوتاه با زبانی ساده و لحنی صمیمی و شاعرانه می‌شود. چیستا شخصیت اصلی داستان خود است که بعد از دیدن پستچی محله‌شان دلباخته وی می‌شود و برای دیدن مجدد آن ناچار می‌شود، برای خود نامه بنویسد. ولی روزی پستچی محبوب جای خود را به شخص دیگری داده و این زمینه دوری چیستا را از وی فراهم می‌سازد.

ولی اتفاقی غیرمنتظره در دل جنگ درست زمانی که شخصیت اصلی داستان 18 ساله است، زندگی وی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. یثربی به‌خوبی توانسته دقایقی زیبا و دل‌نشین را در طی کتاب پستچی برای خواننده فراهم سازد. با نگاهی به دلایل وجودی این داستان درمی‌یابیم، جرقه‌ای کوچک سبب شده که این داستان کوتاه به یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی مبدل شود.

خرید کتاب پستچی – چیستا یثربی


خرید کتاب رویای نیمه شب

کتاب رویای نیمه شب – مظفر سالاری

کتاب رؤیای نیمه‌شب داستان علاقه واصل شدن جوانی مذهبی و از اهل سنت به دختری شیعه است که شکاف مذهبی موجود بین این دو موانع و اتفاقات تلخ و شیرین داستان را رقم می‌زند. هاشم جوانی پاک‌سیرت بوده که پدربزرگ تاجرش کفالت وی را برعهده‌گرفته است. ریحانه معشوقه هاشم دختر ابوراجح حمامی یکی دیگر از تاجران نامی بزرگ و دوست پدربزرگ هاشم است که در حله زندگی می‌کند.

حاکم حله سعی دارد با تفرقه‌اندازی بین شیعه و سنی جایگاه حکومت خود را تثبیت نماید که این امر اصلی‌ترین اتفاقات داستان را رقم می‌زند. تفرقه مذهبی حله، شخصیت محوری داستان را در پیچ‌وخم ماجرا با اتفاقات متعددی روبرو می‌سازد. اگر کتاب رؤیای نیمه‌شب را به علت زمینه‌ی مذهبی ـ عاشقانه جذابش، یکی دیگر از پرخواننده ترین رمان های عاشقانه ایرانی به شمار آوریم، به‌راستی کاری پسندیده و معقول است.

خرید کتاب رویای نیمه شب – مظفر سالاری


خرید کتاب قهوه سرد آقای نویسنده

کتاب قهوه ی سرد آقای نویسنده – روزبه معین

کتاب قهوه سرد آقای نویسنده توانسته در طی 3 سال پس از انتشارش 80 بار تجدید چاپ شود که این موضوع یک افتخار بزرگ برای «روزبه معین» این نویسنده جوان ایرانی است. داستان از کودکی پسر آغازشده و تا بزرگ‌سالی وی ادامه می‌یابد. به‌راستی قصه رازآلود عشق وی با جملاتی زیبا و دارای نقاط قوت بسیار بازگو می‌شود و مخاطب را مجذوب می‌سازد.

اگر در جستجوی یافتن یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی هستید، داستان این پسر نوجوان، حتماً می‌تواند نیاز شمارا به داستانی ماجراجویانه با ژانری عاشقانه برآورده نماید. پرداختن به موضوع غریب 15 سال فاصله سنی بین عاشق و معشوق و تعقیب شخصیت اصلی داستان در طی سال‌ها و رخ دادن اصلی‌ترین ماجرای زندگی وی در بزرگ‌سالی، به‌قدر کافی جذاب است. همین امر توانسته این کتاب را به چاپ 80 خود آن‌هم در اولین تجربه نویسندگی معین برساند.

خرید کتاب قهوه ی سرد آقای نویسنده – روزبه معین


خرید کتاب سیگار شکلاتی

کتاب سیگار شکلاتی – هما پوراصفهانی

کتاب سیگار شکلاتی نیز موفق به کسب رتبه بهترین رمان عاشقانه ایرانی از نظر خوانندگان است که «هما پور اصفهانی» آن را در قالب داستانی عاشقانه و جنایی به تصویر کشیده است. ماجرای داستان حول سه شخصیت آن‌که همگی از جهاتی قوی و مستقل به نظر می‌رسند، طرح‌ریزی می‌شود. سارا در پی انتقام‌جویی خود در مشکلاتی بی‌انتها غرق می‌شود و شرح زندگی آن از زبان نویسنده، باعث تبدیل این کتاب به یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی می‌شود.

خرید کتاب سیگار شکلاتی – هما پوراصفهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت