معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

برای مدیر خوب بودن، علاوه بر داشتن توانایی‌های درونی، بایستی در این حوزه آموزش دید. مدیران خوب علاوه بر حوزه تخصصی‌شان، در ارتباطات، علوم‌انسانی، ارتباطات اجتماعی و… نیز باید آموزش ببینند. در این مطلب کتابانه، قصد داریم به معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری بپردازیم. البته این کتاب‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف مدیریت، رهبری، بورس و… دسته‌بندی شوند.

کتابانه، مرجع خرید کتابی است که شما می‌توانید در آن پر فروش ترین کتاب های مدیریت را یافته، در مورد آن‌ها مطالعه کرده و در صورت نیاز، آن‌ها را سفارش دهید. اگر قصد خرید کتاب های بورس، مدیریت، رهبری و… را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب خلق مدل کسب و کار

کتاب خلق مدل کسب و کار، یکی از بهترین کتاب های مدیریت در حوزه کسب و کار است. این کتاب به قلم «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور»، در سال 2010 برای اولین‌بار منتشر شد. الکساندر استروالدر نظریه‌پرداز تجارت، نویسنده، سخنران، مشاور و کارآفرین سوئیسی و ایو پیگنیور استاد دانشگاه و دانشمند علوم کامپیوتر بلژیکی است.

در این کتاب، به بررسی مدل‌های کسب و کار یک سازمان و ضرورت طراحی درست آن توسط کارآفرینان، از ابتدای راه‌اندازی پرداخته می‌شود. دانستن این مباحث برای درآمدزایی و طراحی چگونگی پاسخ به چالش‌هایی که ممکن است برای سازمان به وجود بیاید، الزامی است و در صورت طراحی نادرست و یا عدم طراحی، کسب و کار با شکست مواجه می‌شوند. در این کتاب، فرایندی برای طراحی مدل کسب و کار با استفاده از چارچوب پیشنهادی، الگوها و نکات موردبحث ارائه شده است که با استفاده از آن، استراتژیست‌ها و مدیران کسب و کار، به‌راحتی می‌توانند برای سازمان‌هایشان، مدل کسب و کار طراحی کنند.

خرید کتاب خلق مدل کسب و کار | آریاناقلم


خرید کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی

کتاب از خوب به عالی: چرا برخی شرکت‌ها اوج می‌گیرند و بقیه این‌طور نیستند، یکی از پر فروش ترین کتاب های مدیریت است و میلیون‌ها نسخه از آن، تا به الان به فروش رفته است. این کتاب نوشته «جیم کالینز» محقق، نویسنده، سخنران و مشاور آمریکایی است که برای اولین‌بار در سال 2001 منتشر شد که البته تیم پژوهشی بزرگ بیست و یک نفره‌ای، طی پنج سال، برای گردآوری این کتاب، او را همراهی می‌کردند.

در این کتاب به بررسی اوج‌گیری یازده شرکت معمولی که طی پانزده سال به لحاظ مالی تبدیل به شرکت‌های برتر و عالی شدند پرداخته شده و علل ناکام ماندن شرکت‌های دیگر موردمطالعه واقع شد. بررسی عملکرد مالی برتر این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر در این کتاب ارائه شده است. در این کتاب، تمرکز بر روی منابع موجود، اصلی‌ترین عامل و افراد منضبط، تفکر منضبط و عملکرد منظم از عوامل تبدیل‌کننده این شرکت‌ها به شرکت‌های عالی معرفی می‌شود.

خرید کتاب از خوب به عالی – جیم کالینز


خرید کتاب قلاب نشر هورمزد

کتاب قلاب

یکی از کتاب های معروف مدیریت، کتاب قلاب، اثر «نیر ایال»، مدرس، نویسنده و کارآفرین آمریکایی-اسرائیلی است که برای اولین بار در سال 2013 انتشار یافت. در این کتاب، تجربیات نویسنده به صورت مدلی برای بهبود کسب و کار ارائه شده است تا به خواننده چگونگی ایجاد وفاداری مشتریان را بیاموزاند.

منظور از «مدل قلاب» این است که در طراحی محصولات به نکاتی توجه شود که طی یک فرایند چهارمرحله‌ای محرک، اقدام، پاداش متغیر و سرمایه‌گذاری، مخاطب به مشتری وفادار تبدیل شود و راضی به سرمایه‌گذاری گردد. این کتاب در هفت فصل به بررسی عادات، عامل محرک، اقدام، پاداش متغیر، سرمایه‌گذاری، کارایی مدل قلاب و آزمون عادت پرداخته است. کتاب قلاب، پس از انتشار، به‌عنوان کتاب منتخب سال آمازون از نظر خوانندگان انتخاب شد.

خرید کتاب قلاب | نیر ایال


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام: چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟ عنوان یکی دیگر از بهترین کتاب های مدیریت است. این کتاب اثر دو برادر با نام های «چیپ هیث» و «دن هیث»، نویسنده و سخنران آمریکایی هستند. کتاب این دو در سال 2007 برای به چاپ رسید. این کتاب به شما می‌آموزد که به‌عنوان یک کارمند یا مدیر، با شش کلید طلایی در هر موقعیتی، حرف، ایده، محصول و هرآنچه که دارید را به عالی‌ترین شکل ممکن ارائه کنید؛ بنابراین، خواندن آن برای تمام افرادی که قصد دارند پیام مهمی به مخاطب بدهند، توصیه می‌شود. این کتاب، با شش دستورالعمل ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر، احساسی و داستانی بودن ایده، به خوانندگان ماندگاری را می‌آموزد تا تدبیری بیندیشند و ایده‌هایشان فهمیده و به یاد آورده شوند، تأثیری بلندمدت داشته باشند و باعث به‌وجودآمدن تغییر در نظر و رفتار مخاطب شوند.

خرید کتاب ایده عالی مستدام


خرید کتاب استراتژی اقیانوس آبی انتشارات آریاناقلم

کتاب استراتژی اقیانوس آبی

عنوان یکی دیگر از پر فروش ترین کتاب های مدیریت، کتاب استراتژی اقیانوس آبی، که میلیون‌ها نسخه از آن در زبان‌های مختلف به چاپ رسیده است، ارزش معرفی دارد. این کتاب نوشته «چان کیم» و «رنه مابورنیا»، اساتید دانشگاه در کسب و کار است که در سال 2005 به چاپ رسید. استراتژی اقیانوس آبی، حاصل تلفیق و به‌کارگیری دو استراتژی تمایز و کاهش هزینه به‌صورت هم‌زمان است. به عبارتی، تقاضایی ایجاد می‌شود که وجود نداشت اما نیاز به آن حس می‌شود. تبعیت از این استراتژی صاحب کسب و کار را رهبر و پیشرو بازار می‌کند، زیرا کسب و کاری را آغاز کرده که رقیبی ندارد.

اقیانوس آبی، بازاری است که تا مدتی بی‌رقیب است و در مقابل اقیانوس سرخ قرار دارد که در آن خون برپاست و رقابتی شدید در جریان است. این کتاب حاصل تلاش و تجربه بیست‌ساله این دو نویسنده و مطالعه صد و پنجاه استراتژی در صنایع مختلف در قرن اخیر است که همه را در یک مجموعه جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

خرید کتاب استراتژی اقیانوس آبی | آریانا قلم


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب با چرا شروع کنیم

«سایمون سینک»، نگارنده یکی از بهترین کتاب های مدیریت و رهبری با نام با چرا شروع کنیم: رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟ است. این کتاب، اولین اثر سایمون سینک، نویسنده و سخنران انگلیسی-آمریکایی است که برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد. این کتاب، به علت سادگی متن، داشتن مثال‌های واقعی و ملموس و بررسی چرایی‌ها یکی از پر فروش ترین کتاب های مدیریت و رهبری شده است.

او در این کتاب درباره الگویی سخن می‌گوید که رهبران را برای دیگران الهام‌بخش می‌نماید. الگویی که ارائه می‌شود، باعث می‌شود که هرکسی بتواند برای دیگران الهام‌بخش باشد! او معتقد است که در هر سازمانی، باید دایره طلایی با سه‌لایه «چرا؟»، «چگونه؟» و «چه چیزی؟» تشکیل شود و در این فرایند مشخص کنند که چه چیزی عرضه می‌کنند؟ کسب و کار چگونه انجام می‌شود؟ و علت بودنشان چیست؟ از منظر سایمون سینک، تا کسی نداند که چرا کاری را می‌خواهد انجام دهد، بهتر است اصلاً آن را انجام ندهد. پس اگر ایده‌ای دارید و می‌دانید چرا می‌خواهید آن را عملی کنید، این کتاب برای شما مناسب است. این کتاب راهنمایی است برای ایده‌ها و روش‌های کارآمد.

خرید کتاب با چرا شروع کنیم | سایمون سینک


خرید کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند، نام یکی از بهترین کتاب های مدیریت و رهبری است. این کتاب نوشته «جولی ژو»، بازرگان و متخصص علوم کامپیوتر چینی-آمریکایی است که در سال 2019 برای اولین بار منتشر شد. در این کتاب، به نقش مدیران لایق و توانا در پسِ ایده‌های بزرگ اشاره دارد.

از منظر این کتاب، مدیران باید بر اطلاعات به‌روز در حوزه‌های مختلف مسلط بوده و تمام جوانب داخلی و خارجی شرکت را مدیریت نماید. به عبارتی، می‌توان گفت که مدیر، هرچه بیشتر درباره مدیریت بدانند، بازهم نکاتی برای یادگیری وجود دارد. این کتاب راهنمایی است برای مدیریت که با زبانی ساده و با مثال‌، توضیح می‌دهد که اگر مدیر هستید و یا به دنبال ارتقا به پست مدیریت هستید، چگونه به مدیری عالی تبدیل شوید. این کتاب در ده فصل به تعریف و تشریح مدیریت، سه‌ماهه اول، رهبری تیم کوچک، بازخورد دادن، مدیریت خود، جلسات، استخدام، کارهایی که باید به سرانجام برسند، مدیریت تیم درحال‌رشد و فرهنگ‌سازی پرداخته است. این کتاب حاصل سال‌ها تجربه مدیریت جولی ژو است که با خواننده به اشتراک می‌گذارد.

خرید کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند


خرید کتاب هنر جنگ

کتاب هنر جنگ

کتاب هنر جنگ، نام آشنایی است برای کتاب‌خوان‌ها. این کتاب، سالیان سال، یکی از پرفروش‌ترین و بهترین کتاب های مدیریت و استراتژی بوده است. این کتاب اثر سان تزو (سون تزو)، نویسنده چینی است که بین سال‌های 544 تا 496 پیش از میلاد مسیح می‌زیست. اولین برگردان این کتاب از چینی در سال 1772 و به زبان فرانسه بود.

این کتاب در سیزده بخش به طراحی نقشه یا تقریب‌ها، هدایت و رهبری جنگ، حمله مدبرانه یا استراتژی تهاجمی، آرایش تاکتیکی یا تمهیدات، نیرومندی، نقاط ضعف و قوت، رزمایش، انواع تاکتیک یا متغیرهای نه‌گانه، راه‌انداختن ارتش، عوارض طبیعی زمین، انواع مختلف زمین یا انواع نه‌گانه سرزمین، حمله با آتش و استفاده از جاسوسان پرداخته است. هنر جنگ درباره جنگ است، اما از آن می‌توان در تمام زندگی استفاده کرد؛ زیرا در این کتاب، استراتژی‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

خرید کتاب هنر جنگ | سان تزو


خرید کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

کتاب استراتژی خوب استراتژی بد: تفاوت‌ها و دلایل اهمیت، عنوان یکی دیگر از بهترین کتاب های مدیریت و رهبری است. این کتاب نوشته «ریچارد روملت»، استاد دانشگاه امریکایی است و در سال 2011 برای اولین بار به چاپ رسید. روملت در این کتاب، خواننده را با استراتژی‌های خوب آشنا می‌کند تا بتواند در زمان‌های مناسب، تصمیمات درستی اتخاذ کرده و استراتژی‌های خود را داشته باشد. او در این کتاب راه حلی برای ایجاد و پیاده‌سازی استراتژی‌های قابل‌اجرا ارائه می‌کند و بسیاری از استراتژی‌ها را درهم و خرافه می‌داند.

استراتژی‌هایی را خوب می‌داند که پاسخی برای غلبه بر موانع داشته و در چالش‌ها، راهگشا باشند و استراتژی را بد می‌داند که به‌دور زدن جزئیات و مشکلات گرایش دارد. این کتاب به خواننده ابزارهای شکل‌گیری و جهت‌دهی به تفکر را معرفی کرده تا با آن‌ها به بینش مناسبی برای طراحی استراتژی خوب برسد. کتاب استراتژی خوب استراتژی بد، حاصل یک‌عمر تجربه نویسنده به‌عنوان پژوهشگر، معلم، استراتژیست و مشاور برای سازمان‌ها و اشخاص است.

خرید کتاب استراتژی خوب استراتژی بد | ریچارد روملت


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب رهبری (10 مقاله ای از هاروارد که باید بخوانید)

در کتاب رهبری در مورد این مسائل صحبت می‌شود که: رهبری با مدیریت تفاوت دارد، اما نه به دلایلی که بیشتر مردم فکر می‌کنند. رهبری مرموز و اسرارآمیز نیست و هیج ربطی به داشتن “کاریزما” یا دیگر ویژگی‌های شخصیتی عجیب و غریب ندارد. رهبری مختص عده‌ای افراد نظر کرده نیست. رهبری لزوما بهتر از مدیریت یا جایگزینی برای آن محسوب نمی‌شود. بلکه، رهبری و مدیریت دو شیوه‌ی اقدام متمایز و مکمل به شمار می‌آیند. هر کدام‌شان کارکرد و فعالیت‌های مشخصه‌ی خود را دارند و در یک فضای تجاری پیچیده و بی‌ثبات، هردو برای موفقیت واجب و ضروری‌اند.

امروزه بیشتر شرکت‌های آمریکایی با افراط در مدیریت و تفریط در رهبری روبه رو هستند و برای تمرین مهارت‌های رهبری، باید ظرفیت‌های‌شان را توسعه دهند. شرکت‌های موفق منتظر نمی‌مانند تا خود رهبران پا پیش بگذارند، بلکه فعالانه به دنبال افرادی با توانایی بالقوه‌ی رهبری می‌گردند و آنها را در معرض تجارب شغلی خاصی قرار می‌دهند که برای شکوفایی این استعداد طراحی شده‌اند. بی‌گمان بسیاری از افراد می‌توانند با انتخاب دقیق، پرورش و ترغیب، نقش مهم رهبری در یک سازمان تجاری را ایفا کنند.

اما شرکت ها در حین بهبود توانایی خود در مقوله ی رهبری باید به خاطر داشته باشند که رهبری قوی در کنار مدیریت ضعیف تفاوتی با مدیریت قوی همراه با رهبری ضعیف ندارد و در واقع گاهی از آن بدتر است. مشکل اصلی ترکیب رهبری قوی و مدیریت قوی و استفاده از هریک برای متعادل ساختن دیگری است.

شرکت های زیرک برای هردو گروه از این افراد ارزش قائل اند و سخت تلاش می کنند تا آنها را به عضویت تیم خود درآورند. اما چنین شرکت هایی هنگامی که نوبت به آماده سازی افراد برای مشاغل اجرایی می رسد، منابع جدید مدیریتی را که می گویند افراد نمی توانند همزمان مدیریت و رهبری کنند، نادیده می گیرند و سعی به پرورش رهبر_مدیران دارند. هنگامی که شرکت ها تفاوت اساسی رهبری و مدیریت را درک کنند، می توانند برای تامین نیروی مورد نیاز برای هر دو موقعیت شغلی، آماده سازی افراد نخبه‌ی خود را آغاز کنند

خرید کتاب رهبری (10 مقاله ای از هاروارد که باید بخوانید)


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب های همراه مدیران دانشگاه هاروارد

کتاب مدیریت مالی، از مجموعه کتاب های مدیریت، به شرح مفاهیم پایه‌ای مدیریت مالی می‌پردازد و مدیران با مطالعه‌ی آن می‎‌توانند استفاده‌ی هوشمندانه از اطلاعات مالی و بهره‌گیری از آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌ها و اتخاذ تصمیمات تجاری به دست آورند.

گاهی اوقات مدیریت مالی بخشی از سیستم اطلاعاتی شرکت برای ارائه‌ی صورت‌های مالی، بودجه و پیش بینی‌ها محسوب می‌گردد. این اسناد، در صورتی که به درستی تفسیر و مورد استفاده قرار گیرند، آمار و ارقامی را که برای طرح مسائل اصلی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای بخش یا یک تیم مورد نیاز است، در اختیار مدیر قرار می‌دهد.

در باور بیشتر مدیران، مدیریت علم و هنری است که در آن نیاز به آموختن، الزامی است. اما اکثراً به دلیل رویارویی با چالش های روزمره مانند کمبود منابع مالی، مسائل نیروی انسانی و … کمتر فرصت حضور در برنامه های آموزشی و یا خواندن کتاب های پر حجم را می یابند.

این کتاب متعلق به مجموعه به نام مجموعه‌ی همراه مدیران است که، جهت حل مشکلات مدیران، راه حل‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌دهد. هر یک از کتب این مجموعه شامل مثال های واقعی، نکات، راهنمایی ها، ابزارها و آزمون هایی می باشد که به مدیران در شناسایی نقاط قوت و ضعف و کسب مهارت های کلیدیِ مدیریت یاری می رساند.

خرید کتاب مدیریت مالی | چاک کرمر


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب از نو

یکی دیگر از بهترین کتاب های مدیریت، کتاب از نو: تلاش برای کشف دوباره روح مایکروسافت و تصور آینده‌ای بهتر اثر «ساتیا نادلا»، به همراه «گرگ شاو» و «جیل تریسی نیکولز» است. ساتیا نادلا، مدیرعامل اجرایی فعلی شرکت مایکروسافت است. او کسی است که توانسته مایکروسافت را به دوران طلایی خود بازگرداند و با تغییروتحول در استراتژی‌های سازمانی، سهام مایکروسافت را در پنج سال، سه برابر کند.

در این کتاب زندگی‌نامه ساتیا نادلا، به قلم خودش، دوره جوانی و پیش از ورود به مایکروسافت، ورود به مایکروسافت پیش از مدیرعاملی و رسیدن به این پست و چالش‌ها و مزایای هوش مصنوعی برای جوامع به همراه نکات زیاد سازمانی ارائه شده است. خواندن این کتاب به مدیران، افراد علاقه‌مند به فناوری، هوش مصنوعی و فرهنگ سازمانی پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در این کتاب علاوه بر مباحث تکنولوژیکی، به چگونگی رهانیده شدن مایکروسافت از بند سنت و فرهنگ‌سازی نو برای تیم‌های این مجموعه پرداخته و نشان‌داده‌شده که با همدلی، تیمی منسجم شکل‌گرفته تا باری دیگر، مایکروسافت به روزهای اوجش بازگردد.

خرید کتاب از نو | آریاناقلم


معرفی بهترین کتاب های مدیریت و رهبری

کتاب هنر و دانش مذاکره

کتاب هنر و دانش مذاکره، نام یکی دیگر از پر فروش ترین کتاب های مدیریت است. این کتاب اثر «مارک شوئنفیلد» و «ریک شوئنفیلد» است. در این کتاب، بر اساس تجربیات به‌دست‌آمده از مذاکرات در کشورهای مختلف، به توضیح چگونگی انجام مذاکره، برای رسیدن به یک توافق و یا دستاورد پرداخته شده است.

این کتاب در دوازده فصل به ارائه رویکرد بهینه در مذاکره، اهداف در فرایند مذاکره، محکم‌کاری‌های استراتژیک، کنترل تاکتیک‌های فرایند تبادل اطلاعات، تاکتیک‌های موقعیتی، تاکتیک‌های مذاکرات تیمی، ملاحظات حقوقی، مهارت‌های ارتباطی برای مذاکره مؤثر، برنامه‌ریزی روشمند مراحل پیش از مذاکره و برنامه‌ریزی هوشمند برای مذاکره پرداخته است. مارک شوئنفیلد، استاد دانشگاه کالیفرنیا، این مباحث را برای مدیران، وکلا، حقوقدانان و… تدریس می‌کرد و این کتاب جمع‌آوری شده از همین تدریس‌ها است.

خرید کتاب هنر و دانش مذاکره | مارک و ریک شوئنفیلد


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین کتاب های آموزش بورس در ایران

خواندن کتاب های مدیریت، ما را با دنیایی بزرگ آشنا می‌کند که در آن، با دانستن برخی قوانین، می‌توانیم آن را قابل‌کنترل کنیم. اگر دوست دارید با این قواعد آشنا شوید، خواندن این کتاب‌ها را آغاز کنید. کتابانه مرجع مناسبی برای خرید کتاب های بورس، مدیریت و… است. اگر از طرفداران این سبک از کتاب‌ها هستید، نظرتان درباره لیست کتاب‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، چیست؟ جای کدام کتاب در این لیست خالی است؟

1. چرا باید کتاب های مدیریت را خواند؟

برای مدیر خوب بودن، علاوه بر داشتن توانایی‌های درونی، بایستی در این حوزه آموزش دید.

2. بهترین کتاب های مدیریت مناسب برای مدیران کدام هستند؟

در این مطلب با لیستی از کتاب های معروف مدیریت همچون کتاب‌های خلق مدل کسب و کار، از خوب به عالی، قلاب، ایده عالی مستدام، استراتژی اقیانوس آبی، با چرا شروع کنیم و… آشنا می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت