بهترین کتاب های فلسفی برای نوآموزان فلسفه

معرفی بهترین کتاب های فلسفی برای نوآموزان فلسفه

از نظر فلاسفه، دانستنِ ندانستن‌ها مسیری برای آگاهی است؛ یا به قول سقراط، «دانم که ندانم!». انتخاب کتابی خوب برای نوآموزان فلسفه، می‌تواند چالشی باشد. این انتخاب بدون شناخت، مسلماً سخت و شاید بی‌فایده باشد!

در اینجا، سایت کتابانه، با معرفی کتاب های فلسفه برای نوآموزان، به کمک کسانی آمده که می‌خواهند تازه شروع به خواندن کتاب‌های فلسفی کنند. در ادامه به معرفی برترین کتاب های فلسفه، با زبان ساده، پرداخته شده است. اگر جز نوآموزان فلسفه هستید یا دوست دارید شروع به خواندن کتاب‌های فلسفی کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین کتاب های فلسفه را بشناسید.


کتاب ضیافت اثر افلاطون

کتاب ضیافت یا سومپوسیون از «افلاطون»، یکی از کتاب های برتر فلسفه و از مهم‌ترین آثار به‌جامانده از او با موضوع عشق یا اروس است که به با لحن روایی نگارش شده. «افلاطون»، از مشهورترین فلاسفه یونان در عصر کلاسیک است. زمان نگارش این دیالوگ به‌درستی قابل تعیین نیست. اما از شواهد و قراین بر می‌آید که پس از سال 385 نگارش شده است. این کتاب، رساله‌ای کوتاه است که از عشق تعریف می‌کند و اصطلاح عشق افلاطونی، از همین کتاب نشأت گرفته است.

 خواندن این کتاب برای علاقه‌مندان به فلسفه غرب از واجبات است! داستان این کتاب، بین چندین ادیب یونانی،« فایدروس»، «اروکسیماخوس» پزشک، «آگاتون» شاعر، «آریستوفانس»، «پاوسانیاس» از گارد سلطنتی و «سقراط» فیلسوف رخ می‌دهد که دور هم جمع شده‌اند و تصمیم دارند در این مهمانی کمتر می‌گساری کرده و بیشتر درباره عشق سخن بگویند. سقراط چهره اصلی این داستان است. سخنرانی‌های اعضای مهمانی و اظهار نظرهای آن‌ها درباره عشق است که این کتاب را می‌سازد.

خرید کتاب ضیافت افلاطون

کتاب تاریخ فلسفه اثر ویل دورانت

تاریخ فلسفه یکی از کتاب های معروف فلسفه است که توسط «ویل دورانت»، فیلسوف، نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی نوشته شده است. او بین سال‌های 1885 و 1981 می‌زیست.

در این کتاب، در یازده فصل، درباره فلاسفه غرب سخن گفته می‌شود و در آن، تغییر در اندیشه‌ها، مفاهیم بنیادین تفکر و جنبش‌های فلسفه به‌خوبی نشان‌داده‌شده است. این فلاسفه به ترتیب عبارت‌اند از افلاطون، ارسطو، «باروخ اسپینوزا»، «ایمانوئل کانت»، «آرتور شوپنهاور»، «هربرت اسپنسر»، «فریدریش نیچه»، «آنری برگسون»، «برتراند راسل»، «جرج سانتایانا ویلیام جیمز» و «جان دیویی» و … .

بررسی دقیق تفکرات این فلاسفه است که کتاب تاریخ فلسفه را رقم زده است.

خرید کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی بهترین رمان های عاشقانه ایرانی


کتاب سرگذشت فلسفه برایان مگی

کتاب سرگذشت فلسفه، از بهترین کتاب های فلسفه برای کسانی است که می‌خواهند از پایه و اساس، فلسفه را بشناسند. در کتاب سرگذشت فلسفه، 2500 سال فلسفه غرب مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. این فلاسفه از افلاطون و ارسطو در یونان باستان تا «آلبر کامو» و فلاسفه معاصر را شامل می‌شوند.

سرگذشت فلسفه، نوشته «پروفسور برایان مگی»، فیلسوف، روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر و سیاستمدار بریتانیایی است که بین سال‌های 1930 تا 2019 می‌زیست. در این کتاب، به طرز زیبا و شگرفی، موضوعات اساسی و سؤالات مهم و کلیدی فلسفی و نقش اساسی فلاسفه در به‌وجودآمدن و پاسخ‌گویی به این سؤالات از دیرباز تا کنون مورد بررسی قرار داده می‌شود. در این کتاب، بازتاب عقاید فلاسفه در سرنوشت، اندیشه‌ها و نوشته‌های خودشان از دیرباز تا امروز دیده می‌شود.

خرید کتاب سرگذشت فلسفه

کتاب لذات فلسفه ویل دورانت

کتاب لذات فلسفه، از کتاب های برتر فلسفه است. این کتاب، نوشته‌ای دیگر است از ویل دورانت که در سال 1929 برای اولین‌بار به چاپ رسید؛ لذات فلسفه، پژوهشی است در بردارند سرگذشت و سرنوشت بشر که در آن ویل دورانت به بررسی مسائل اساسی زندگی بشریت می‌پردازد.

این کتاب بازگوکننده و روشنگر مسائلی همچون حیات، حقیقت، ماده، ذهن، شناخت، ماتریالیسم، مسائل مربوط به اخلاق، عشق، زناشویی، دموکراسی، جادو، فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ، سرنوشت تمدن، دین و… با دیدی پرسش‌گرانه و فلسفی است.

خرید کتاب لذات فلسفه

کتاب در باب حکمت زندگی شوپنهاور

کتاب در حکمت زندگی، اثر آرتور شوپنهاور، یکی از کتاب های معروف فلسفه است. آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، از بزرگ‌ترین فلاسفه اروپا است که بین سال‌های 1788 تا 1860 می‌زیست. این کتاب به علت داشتن مثال‌های عینی، ساده و لحن شوخ‌طبعانه برای افرادی که کتاب‌های فلسفی کمی خوانده‌اند نیز مناسب است.

این کتاب درباره نیرویی است اساسی در انسان‌ها که از تمامی نیروهای درونی دیگر قدرتمندتر و مهم‌تر است و تمامی نیروهای درونی انسان در راستای آن حرکت می‌کنند. این نیرو که عقل، منطق، اخلاق و… انسان را در یک مسیر پیش می‌راند، چیزی نیست جز میل به زندگی و تلاش برای زنده ماندن که آن را فلسفه سعادت می‌نامد. در این کتاب مسائلی همچون قدرت اراده فردی، استقلال، تمایل به کارهای غیرمنطقی، مذهب، اخلاقیات، زنان، زندگی، ارتباط با خود و ارتباط با دیگران را بررسی می‌شوند. این بررسی‌های پرسش‌گرانه فلسفی، برای رسیدن به والاترین میزان لذت و موفقیت است که کتاب در باب حکمت زندگی شوپنهاور را می‌سازد.

خرید کتاب در باب حکمت زندگی

کتاب تسلی بخشی های فلسفه آلن دوباتن

کتاب تسلی بخشی های فلسفه، اثر «آلن دوباتن»، از محبوب ترین کتاب های فلسفه است. آلن دوباتن، نویسنده و مجری معاصر سوئیسی ساکن بریتانیا است. این کتاب در سال 2000 برای اولین‌بار منتشر شد. او در این کتاب، به بررسی مسائل روزمره می‌پردازد و با دیدی پرسش‌گرانه و با استناد به سخنان شش فیلسوف به این مسائل می‌پردازد. او در این کتاب می‌کوشد تا با دیدگاه سقراط، «

ئوس سنکا»، «اپیکور»، «مونتنی»، شوپنهاور و نیچه به سؤالات خوانندگان در مسائل روزمره پاسخ بگوید.

در این کتاب، سقراط تسلی بخشی در هنگام روبه رویی با عدم محبوبیت، اپیکور، تسلی بخشی در هنگام مواجه شدن با کم پولی، سنکا، تسلی بخشی در مواقع ناکامی، مونتنی، تسلی بخشی در مواجه شدن با ناتوانی و نابسندگی، شوپنهاور، تسلی بخشی قلب شکسته و نیچه، تسلی بخشی در هنگام سختی‌ها را به خواننده می‌آموزند.

خرید کتاب تسلی بخشی های فلسفه

مطالعه‌ی بیشتر: بهترین رمان های روسی را بشناسید!


کتاب نخستین فیلسوفان یونان | شرف الدین خراسانی

کتاب نخستین فیلسوفان یونان، نوشته شرف، یکی از کتاب های برتر فلسفه است که ریشه فلسفه و تفکرات اولین فلاسفه را به دوستداران فلسفه می‌آموزد. «شرف الدین خراسانی»، با لقب «شرف»، پژوهشگر فلسفه ایرانی است که بین سال‌های 1306 تا 1382 می‌زیست. در این کتاب، به بررسی تفکرات و مباحث اولین فلاسفه یونان از «طالس ملطی» (624-546 قبل از میلاد) تا «دیوگنس کلبی» (412-323 قبل از میلاد) پرداخته شده است. بررسی دیدگاه‌های این فلاسفه است که این کتاب را پیش می‌برد.

خرید کتاب نخستین فیلسوفان یونان

کتاب تاریخ فلسفه | فردریک کاپلستون

در معرفی کتاب های فلسفه برای کسانی که می‌خواهند از تاریخ فلسفه بدانند، به کتاب 9 جلدی تاریخ فلسفه، می‌رسیم. این کتاب، اثر «فردریک کاپلستون»، فیلسوف، کشیش و تاریخ‌نگار فلسفی اهل بریتانیاست که بین سال‌های 1907 تا 1994 می‌زیست.

این کتاب 9 جلدی، به‌عنوان بهترین کتاب تاریخ فلسفه در زبان انگلیسی شناخته می‌شود. بررسی فلسفه یونان و روم، فلسفه قرون وسطا از آوگوستینوس تا اسکوتوس، اواخر قرون‌وسطی و عهد رنسانس، از «دکارت» تا «لایبنیتس»، از «هابز» تا «هیوم»، از «وولف» تا کانت، از «فیشته» تا نیچه، از «بنتام» تا راسل و از «من‌دوبیران» تا «ژان پل سارتر»، عناوین 9 جلد کتاب تاریخ فلسفه کاپلستون است. بررسی مفاهیم و تفکرات این فلاسفه است که جلدهای متعدد این کتاب را تشکیل داده است.

خرید کتاب تاریخ فلسفه (فردریک کاپلستون)

کتاب سیر حکمت در اروپا محمدعلی فروغی

سیر حکمت در اروپا، یکی از کتاب های معروف فلسفه ایرانی است که توسط «محمدعلی فروغی» نگارش شده است. فروغی دردشتی، سیاست‌مدار، مترجم، ادیب، تاریخ‌دان و فیلسوف ایرانی است که بین 1256 تا 1321 می‌زیست. این کتاب سه جلدی است و بین سال‌های 1310 تا 1320 منتشر شده است. پس از مطالعه این کتاب، خواننده بینش و درک درست و جدیدی نسبت به فلسفه غرب پیدا خواهد کرد.

این کتاب را می‌توان اولین اثر پیرامون فلسفه غرب در ایران دانست. در جلد اول به بررسی و تحلیل تاریخ فلسفه از باستان تا قرن هفدهم، در جلد دوم، به بررسی وقایع فلسفه در قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم و در جلد سوم، به بررسی فلاسفه غرب از قرن نوزدهم تا عصر حاضر پرداخته شده است. در این کتاب‌ها به خواننده اثبات می‌شود که علت پیشرفت جوامع غربی، در شیوه نو و درست تفکر است.

خرید کتاب سیر حکمت در اروپا

کتاب فلسفه ای برای زندگی ویلیام اروین

کتاب فلسفه‌ای برای زندگی، یکی از محبوب ترین کتاب های فلسفه است. این کتاب اثر «ویلیام اروین» است که در سال 2008 برای اولین‌بار منتشر شد. ویلیام اروین یکی از نویسندگان معاصر مطرح و استاد فلسفه در آمریکا است. این کتاب به زبانی ساده و صمیمی و به‌دوراز مفاهیم پیچیده، به معرفی و بررسی دقیق طرحی برای زندگی پرداخته است.

پیدایش مکتب رواقی، فنون روان‌شناختی، اندرز و مکتب رواقی برای زندگی امروز در این کتاب موردبحث واقع شده است. این کتاب سعی می‌کند روشی اصولی برای زندگی بر اساس فلسفه رواقی و مسیر یافتن شادی و خوشبختی را به انسان‌ها بیاموزاند. این کتاب ممکن است زندگی هر خواننده‌ای را با تغییرات اساسی همراه کند و اصول اصیل زیستن را به آن‌ها بیاموزاند.

خرید کتاب فلسفه ای برای زندگی

کتاب الفبای فلسفه نایجل واریرتون

کتاب الفبای فلسفه، نوشته «نایجل واربرتون»، یکی از بهترین کتاب های فلسفه است که به زبان ساده، پیچیده‌ترین مسائل فلسفه را توضیح می‌دهد. این کتاب، نوشته نایجل واربرتون فیلسوف و استاد دانشگاه انگلیسی است که اولین‌بار در سال 1999 منتشر شد.

این کتاب، خواننده را با نظریات و فلاسفه آشنا نمی‌کند، بلکه آموزش فلسفه را انجام می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از تاریخ فلسفه بدانید، این کتاب برای شما مناسب نیست! در این کتاب، در هفت فصل، مهم‌ترین مسائل، نظریه‌ها و پرسش‌های اساسی فلسفه مطرح شده و به شکلی اساسی به آن‌ها پاسخ داده شده است.

خرید کتاب الفبای فلسفه

کتاب فلسفه برای نوآموزان تامپسون

در معرفی کتاب های فلسفه برای نوآموزان، کتابی با همین نام مطرح می‌شود. فلسفه برای نوآموزان، نوشته «پل تامپسون» و «شارون ام. کای» است که برای اولین‌بار در سال 2006 منتشر شد. این کتاب ویژه نوجوانان نوشته شده است، اما به دلیل زبان ساده‌ای که دارد، برای کسانی که در فلسفه ابتدایی هستند نیز بسیار مناسب است.

این کتاب در دو جلد منتشر شده، جلد اول، «مجموعه تردید در باورهای رایج» و جلد دوم، «درباره واقعیت» نام دارد. این کتاب در چهاربخش به بررسی و پرسش‌گری درباره زیبایی، حقیقت، عدالت و خدا می‌پردازد. مفاهیم در این کتاب، به‌صورت گفتگوهای ساده بین دو نوجوان رخ‌داده، از همین رو این کتاب، فهم بهتر دنیا را برای خوانندگان، به ساده‌ترین شکل ممکن، مسجل می‌کند.

خرید کتاب فلسفه برای نوآموزان

کتاب کوچک فلسفه برگمن

کتاب کوچک فلسفه، یکی از مختصر، مفید و محبوب ترین کتاب های فلسفه، اثر «گریگوری برگمن» است. مطالعه این کتاب را، اساتید فلسفه برای شناخت بیشتر این علم، به نوآموزان این رشته پیشنهاد می‌کنند. در این کتاب، به بیان و بررسی زندگی، اندیشه‌ها و نظرهای فلسفیِ فلاسفه‌ای همچون سقراط، افلاطون، «آگوستین قدیس»، «رنه دکارت»، «جان لاک»، «کانت»، «‌گئورگ ویلهلم فریدریش هگل»، «جان دیویی»، «ویلیام وان ارمن کواین»، شوپنهاور و نیچه به زبانی ساده و خودمانی پرداخته شده است؛ بنابراین، این کتاب، برای آن دسته از کسانی که می‌خواهند سریع و ساده، درباره فلاسفه بدانند، بسیار مناسب خواهد بود.

خرید کتاب کوچک فلسفه

کتاب 101 مسئله‌ فلسفی مارتین کوهن

کتاب 101 مسئله فلسفی، یکی دیگر از کتاب های معروف فلسفه برای کسانی است که به‌تازگی شروع به یادگیری فلسفه کرده‌اند. این کتاب نوشته «مارتین کوهن»، نویسنده و تحلیل‌گر فلسفی بریتانیایی است که برای اولین‌بار در سال 1999 به چاپ رسید. این کتاب، مقدمه‌ای جذاب برای شروع فلسفه است و با زبانی داستانی و ساده، به طرح و پاسخ به سؤالات روز پرداخته و در ادامه به بررسی وجوه فلسفی مختلف می‌پردازد.

قسمت جالب و جذاب دیگر کتاب واژه‌نامه‌ای به‌روز برای توضیح اصطلاحات و نام‌های آشنای فلسفی، در انتهای کتاب است. این کتاب به طرز سرگرم‌کننده‌ای به خوانندگانش، مسائل فلسفه را می‌آموزد و برای کسانی که برای اولین‌بار فلسفه می‌خوانند، بسیار جذاب و مناسب است.

خرید کتاب 101 مسئله‌ فلسفی

خواندن کتاب‌های فلسفی، به ما نشان می‌دهد که در این دنیا چه چیزهایی را نمی‌دانیم! اگر شما هم دوست دارید که بدانید که چه چیزهایی را نمی‌دانید، خواندن فلسفه را آغاز کنید. در لیست بالا، به‌تمامی کتاب های فلسفه‌ای که از نظر ما باید یک نوآموز فلسفه بخواند اشاره کردیم؛ نظر شما درباره کتاب‌های این لیست چیست؟ به نظرتان دیگر کدام کتاب می‌توانست در این لیست جای داشته باشد؟

1. کدام کتاب‌های فلسفی برای شروع مناسب هستند؟

تمام کتاب‌هایی که در این مطلب معرفی شدند، برای شروع فلسفه و نوآموزان آن مناسب هستند.

2. برای آشنایی با تاریخ فلسفه چه کتاب‌هایی مناسب هستند؟

کتاب‌های تاریخ فلسفه ویل دورانت، فردریک کاپلستون، سرگذشت فلسفه، نخستین فیلسوفان یونان، سیر حکمت در اروپا، خودآموز فلسفه و…برای آشنایی با تاریخ فلسفه و فیلسوفان مناسب هستند.

3. با خواندن کتاب‌های فلسفی چه چیزی می‌آموزیم؟

نمی‌توان گفت که در کتب فلسفی چه دنیایی نهفته است؛ اما حداقل می‌شود با مطالعه‌ی این کتاب‌ها فهمید که در این دنیا چه چیزهایی را نمی‌دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت