بهترین کتاب های روانشناسی

معرفی 16 عنوان از بهترین کتاب های روانشناسی

امروزه کتاب های روانشناسی از جمله زمینه‌هایی است که بسیاری از افراد، فارغ از هر رشته و گرایش تحصیلی، علاقه‌مند به مطالعه‌شان هستند. در همین راستا، در این مطلب به منظور آشنایی و انتخابی مناسب، برجسته‌ترین و پر فروش ترین کتاب های روانشناسی را مورد معرفی و بررسی اجمالی قرار داده‌ایم. پس اگر شما هم به‌دنبال آشنایی با بهترین عناوین و انتخاب کتاب‌های روانشناسی هستید، تا پایان مطلب همراه کتابانه باشید.


کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته «یانگ» و «کلوسکو»، یکی از کتاب های معروف روانشناسی با رویکرد آسیب شناسی است. این کتاب با بسیاری از پرسش‌های ریشه‌ای و تأثیرگذار آغاز می‌شود. نویسنده از این سؤالات به عنوان تله نام می‌برد. در واقع یانگ و کلوسو معتقدند تله، الگویی است که استارت آن از دوران کودکی خورده و تأثیر آن در تمام طول زندگی پدیدار می‌شود. آسیب‌هایی که هر شخص در کودکی می‌بیند، بخشی از شخصیت او خواهد شد. این تله‌ها تأثیر مستقیمی بر احساس، تفکر و عملکرد افراد خواهد داشت.

 کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید سعی کرده تا این آسیب‌ها را شناسایی کرده و به دنبال راه حل مناسب جهت مقابله با آن‌ها باشد.

خرید کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

مطالعه‌ی بیشتر: 11 کتابی که باید در مورد روانشناسی زنان بخوانید


کتاب زندگی عاقلانه

کتاب زندگی عاقلانه اثر «آلبرت آلیس» و «رابرت هارپر» یک کتاب روانشناسی برتر در زمینه رفتار درمانی به شمار می‌رود. این کتاب با استقبال بسیار خوب  مخاطبان مواجه شد و تقدیر و تشکرهای فراوانی به واسطه این کتاب به سوی نویسندگان آن‌ها روانه شد.

این کتاب، به عنوان یکی از بهترین کتاب های روانشناسی به کمک اجرای رفتار درمانی عقلانی هیجانی، دربردارنده روش‌های گوناگونی برای داشتن یک زندگی بهتر است. جملات و روش‌های ارائه شده در کتاب زندگی عاقلانه، نو و تازه هستند و با بسیاری از کتاب‌های این حوزه تفاوت دارد. در این اثر، علاوه بر ارائه روش‌های مختلف، به مثال‌های متعددی از موقعیت‌های گوناگون اشاره شده که مخاطبان می‌توانند از چنین تکنیک‌هایی به شکل هرچه بهتر بهره ببرند.

خرید کتاب زندگی عاقلانه

کتاب تئوری انتخاب

کتاب تئوری انتخاب اثر «دکتر ویلیام گلاسر» یکی از پرفروش ترین کتاب های روانشناسی محسوب می‌شود. این کتاب، رفتارهای انسان را متأثر از انتخاب‌های او می‌داند و هر یک از انتخاب‌های انسان را برای ارضای نیازهای اساسی او یعنی نیاز به بقا، عشق، قدرت، آزادی و تفریح قلمداد می‌کند.

گلاسر کتاب تئوری انتخاب سعی کرده تا نشان دهد که اگر انتخاب‌های انسان مسئولانه باشد، یعنی هم نیازهای خود را برآورده کند و هم مانع از رفع نیازهای دیگران نشود، خشنودی و کامیابی را با خود به ارمغان خواهد آورد. نویسنده معتقد است که ریشه مشکلات ما برخلاف تصور اکثر افراد نه تنها در گذشته بلکه در حال است. لذا برای داشتن زندگی بهتر باید لحظه حال را تغییر داد. 

خرید کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها، از جمله کتاب های معروف روانشناسی، یکی از آثار برتر «مارک منسن» است. این کتاب سعی دارد تا شیوه و روشی جدید را برای بهتر زندگی کردن ارائه دهد. منسن معتقد است در زندگی چیزی به نام رهایی از دغدغه وجود ندارد و همواره دغدغه چیزی همراه انسان است. حال این سؤال پیش می‌آید که دغدغه چه چیزی را باید داشته باشیم؟!

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها، به عنوان یکی از بهترین کتاب های روانشناسی، نثری روان، جذاب و خواندنی دارد. مثال‌ها و موقعیت‌های مختلف نیز این کتاب را خواندنی‌تر از همیشه کرده است. شعار آن، صداقت است و اساساً نویسنده تلاش کرده تا مفاهیم مختلف همچون درد و رنج را به صورت صادقانه و ملموس مورد ارزیابی و روایت قرار دهد.

خرید کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها اثر منسن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته «رولف دوبلی»، متفکر و نویسنده برجسته بین المللی است. این کتاب که به زبان‌های مختلفی نیز ترجمه شده است، از پرفروش ترین کتاب های روانشناسی به شمار می‌رود. این اثر نگاهی شفاف بر استدلال‌ها و قواعد ذهنی دارد.

دوبلی بر این باور است که شناخت این خطاها می‌تواند در اتخاذ تصمیمات درست و سودمند، نقش ویژه‌ای ایفا نماید. کتاب هنر شفاف اندیشیدن به خواننده یاد خواهد داد تا بدون تعصب و کاملاً شفاف بیندیشد و بدون غرض مسیر صحیح را برگزیند. 

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب آئین زندگی دیل کارنگی

کتاب آئین زندگی نوشته «دیل کارنگی» یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کتاب های روانشناسی در دنیاست. این کتاب شامل دستورالعمل‌هایی است که با به‌کارگیری آن‌ها در زندگی می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی و موفقیت رقم زد.

این اثر فصول مختلفی در زمینه‌های گوناگون حوزه روانشناسی دارد که مطالعه آن‌ها در ابعاد مختلف بسیار کمک کننده و اثرگذار است. حقایقی درباره نگرانی و روش‌های تحلیل آن، هفت راه برای تقویت شادی و آرامش فکر، شش راه برای رفع خستگی و افزایش نیرو و کاهش نگرانی‌های مالی تنها گوشه‌ای از فصول خواندنی و تأثیرگذار کتاب آئین زندگی به عنوان یک کتاب روانشناسی برتر در دنیا محسوب می‌شود.

خرید کتاب آئین زندگی اثر دیل کارنگی

کتاب انسان در جستجوی معنا

کتاب انسان در جستجوی معنا نخستین بار در سال 1946 توسط «ویکتور فرانکل» به رشته تحریر درآمد. این کتاب که متأثر از یک نظرسنجی در حوزه زندگی کردن برای چیز یا کسِ خاصی شکل گرفت، یکی از نمونه‌های موفق و از بهترین کتاب های روانشناسی محسوب می‌شود.

این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده که یک بخش آن خاطراتی از نویسنده و بخش دیگر آن مکتب تخصصی فرانکل یعنی «معنادرمانی» است. نویسنده معتقد است که هر فرد دارای رسالتی خاص در زندگی است که باید در پی تحقق آن بکوشد و آن را محقق کند. دکتر فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا، داشتن معنا و دلیلی برای زندگی و قدرت انتخاب را دو نکته مهم و تأثیرگذار می‌داند.

خرید کتاب انسان در جستجوی معنا ویکتور فرانکل

کتاب وضعیت آخر

کتاب وضعیت آخر نوشته «تامس ای. هریس» از دیگر کتاب های معروف روانشناسی، با رویکرد تحلیل رفتار متقابل است. این روش به عنوان شیوه‌ای واقع‌بینانه، سعی دارد تا فرد را با این واقعیت رو به رو نماید تا شخص دریابد که فارغ از هرگونه اتفاقی که قبلا رخ داده است، او مسئول اتفاقات آینده خواهد بود. این امر شخص را در پی کنترل خود و ایجاد تغییر و جهت‌یابی صحیح هدایت خواهد کرد.

هریس در کتاب وضعیت آخر معتقد است که تحلیل رفتار متقابل امکان و وسیله‌ای را برای افراد فراهم می‌کند که به سرعت تغییر کنند، رشد کنند و شرایط بهتری را فراهم نمایند. کنترل شخصی، جهت‌یابی شخصی و داشتن حق انتخاب از جمله ویژگی‌هایی است که فرد در این روش می‌تواند به آن دست یابد.

خرید کتاب وضعیت آخر اثر هریس

کتاب تحلیل رفتار متقابل

کتاب تحلیل رفتار متقابل به قلم «اریک برن» به عنوان یکی از بهترین کتاب های روانشناسی با تکیه بر رفتار متقابل است. این تحلیل در واقع نظریه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان قدم‌های مناسبی در زمینه شناخت و رشد روحی روانی برداشت.

علاوه بر آن تحلیل رفتار متقابل در پیشرفت و اصلاح روابط انسانی نیز بسیار مؤثر است. در این کتاب، فصول مختلفی برای آموزش و تمرین در نظر گرفته شده که ساختار شخصیت، تحلیل بازی‌ها و گروه درمانی تنها بخشی از آن‌ها را تشکیل می‌دهد . کتاب تحلیل رفتار متقابل، به عنوان یکی از کتاب های معروف روانشناسی از جمله آثاری است که تهیه و مطالعه آن به علاقه‌مندان حوزه مطالب روانشناسی توصیه می‌گردد.

خرید کتاب تحلیل رفتار متقابل در عمل اثر استوارت

کتاب تفکر سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند اثر «دنیل کانمن»، از روانشناسان برجسته و برنده نوبل اقتصاد است. این کتاب مشتمل بر سه بخش اصلی از کارها و تحقیقات کانمن است. کارهای اولیه، نظریه چشم‌انداز و پژوهش‌های او در زمینه شادی این سه بخش را تشکیل می‌دهند.

کانمن در این اثر، تفکر انسان را ناشی از دو سیستم اصلی می‌داند که یکی سریع و هیجانی است و دیگر آهسته و منطقی‌تر. نویسنده این دو سیستم را به خوبی شرح داده و تا حد زیادی نشان داده که چه زمانی بهتر است از کدام سیستم استفاده کرد. کتاب تفکر سریع و کند، به عنوان یکی از پر فروش ترین کتاب های روانشناسی توانست جایزه بهترین کتاب آکادمیک ملی علوم و جایزه لس آنجلس تایمز را از آن خود کند.

خرید کتاب تفکر سریع و کند

کتاب بازی ها اثر اریک برن

کتاب بازی ها اثر اریک برن از دیگر آثار قدیمی، معروف و از بهترین کتاب های روانشناسی است. این کتاب نخستین بار در سال 1964 میلادی منتشر شد. این اثر کلاسیک با آموزش قواعد و اصول بازی‌های اجتماعی سعی کرده تا زندگی افراد را دگرگون نماید.

بازی‌های جنسیتی، قدرت و سایر روابط اجتماعی موقعیت‌هایی هستند که انسان‌ها دائماً با آن‌ها در ارتباطند. برن در این کتاب انواع و اقسام این بازی‌ها را به صورت جزء به جزء شرح داده و به تأثیرات ناخودآگاه انسان که بر زندگی همه تأثیرگذار است نیز اشاراتی دارد. مطالعه کتاب بازی ها اثر اریک برن از کتاب های معروف روانشناسی، برای دوست‌داران حوزه روانشناسی می‌تواند بسیار جذاب و خواندنی باشد.

خرید کتاب بازی ها اثر اریک برن

کتاب واقع نگری

کتاب واقع نگری که به قلم «هانس روسلینگ» و همکاران به رشته تحریر درآمده است، در سال 2018 منتشر شد. این کتاب ده عامل که نشان می‌دهد درک درستی از جهان نداریم را به مخاطب ارائه می‌نماید.

در واقع نویسندگان از ده عامل که سبب تفکری منفی و تراژیک درباره جهان می‌شوند، پرده بر می‌دارند. این شناخت سبب خواهد شد تا تصویر درست و بهتری از دنیا به دست آورد و بر نادانسته‌های خود غلبه کند.

کتاب واقع نگری، ندانستن اطلاعات کافی و صحیح را مشکل اصلی همه ما در تصورات و برداشت‌های شخصی و بعضاً جانبدارانه ناخودآگاه می‌داند. این کتاب به عنوان یکی از پر فروش ترین کتاب های روانشناسی، نشان می‌دهد که دنیا با تمام مشکلات و نواقص خود، دارای وضعیت به مراتب بهتری نسبت به آن چه تصور داریم است.

خرید کتاب واقع نگری اثر روسلینگ

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال نوشته «اروین یالوم» یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین کتاب های روانشناسی است. این کتاب به دنبال ارائه روش‌ها و راه‌حل‌های مختلفی برای روان درمانی است. یالوم در این اثر، روان درمانی اگزیستانسیال را شیوه‌ای پویا می‌داند که با تمرکز بر دلواپسی‌ها و نگرانی‌ها که در انسان ریشه دارد، سعی در بهبود شرایط دارد. این کتاب فصول مختلفی دارد که مرگ و زندگی، تنهایی، آزادی، تنهایی اگزیستانسیال و روان درمانی از جمله این فصول به شمار می‌رود.

خرید کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال

کتاب از حال بد به حال خوب

کتاب از حال بد به حال خوب اثر «دیوید برنز» یکی از کتاب های معروف روانشناسی با رویکرد شناخت درمانی است. دکتر برنز در این اثر با تکیه بر روش‌های غیردارویی و با استفاده از آموزش‌ها و تمرینات مختلف سعی کرده تا روابط فردی را بهبود ببخشد. شناخت روحیه، احساس خوب، غلبه بر افسردگی و اضطراب از جمله بخش‌های مهم و تأثیرگذار در این کتاب محسوب می‌شود. این کتاب، به عنوان یکی از بهترین کتاب های روانشناسی، از حال بد به حال خوب به صورت گام به گام خواننده را با شناخت درمانی و روش استفاده از آن برای رشد و بهبود شرایط و روابط فردی آشنا می‌نماید.

خرید کتاب از حال بد به حال خوب

کتاب تضادهای درونی ما

کتاب تضادهای درونی ما به قلم «کارن هورنای» از دیگر آثار برجسته در حوزه روانشناسی است. این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده که نحوه ایجاد حساسیت‌ها و ناراحتی‌های روحی و به دنبال آن بروز حالت ناسالم و همچنین اثرات این حالات عصبی و ناسالم این دو بخش را تشکیل می‌دهد. نویسنده معتقد است نقش محیط بیرونی و ارتباط و تعامل با دیگران، باید به عنوان نقش جدی‌تری در فرآیند شکل‌گیری شخصیت و رفتار در نظر گرفته شود.

خرید کتاب تضادهای درونی ما هورنای

کتاب توجه آگاهی 

کتاب توجه آگاهی نوشته «رونالد سیگل» یکی از پر فروش ترین کتاب های روانشناسی با رویکرد مقابله با چالش‌های اجتناب ناپذیر زندگی است. این کتاب شامل برنامه‌‌های انعطاف‌پذیری است که سبب تمرکز و دقت بیشتر در زندگی روزمره می‌گردد.

کنار آمدن با احساساتی نظیر خشم، بهبود ارتباط با شریک زندگی، احساس آرامش و استرس کمتر از جمله موضوعاتی است که در کتاب توجه آگاهی به آن پرداخته می‌شود.

خرید کتاب توجه آگاهی

بهترین کتاب های روانشناسی از جمله عناوینی است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به مطالعه آن‌ها هستند. بدون شک تجربه خواندن و مطالعه چنین آثاری برای تشویق و ترغیب دیگران در استفاده از مطالب خوب و برتر بسیار تأثیرگذار است. خرید اینترنتی کتاب های روانشناسی نیز این فرصت ویژه را برای کلیه افراد در نقاط مختلف کشور فراهم کرده است. (مطلب مرتبط)

شایان ذکر است که نظر و تجربه شما عزیزان هم برای ما به منظور تهیه و گردآوری بهترین آثار و هم برای انتخاب کاربران جهت تهیه و خرید کتاب، بسیار مهم و تأثیرگذار است. لذا از شما کاربران گرامی می‌خواهیم تا تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی 14 عنوان از بهترین کتاب های جامعه شناسی

منبع: https://www.sparringmind.com/psychology-books/


بهترین کتاب های روانشناسی برای مطالعه کدام اند؟

روانشناسی حوزه وسیع و گسترده ای است. در نتیجه همان‌طور که در متن اشاره شد، بهترین کتاب های روانشناسی با رویکردهای مختلف از قبیل، آسیب‌شناسی، تحلیل رفتار و مقابله با چالش‌ها منتشر گردیده است.

مناسب ترین راه برای تهیه و خرید برجسته ترین کتاب های روانشناسی چیست؟

خرید اینترنتی بهترین کتاب های روانشناسی به دلیل معرفی و بررسی اجمالی آثار، قابلیت ارسال به اکثر نقاط کشور و تخفیفات ویژه، از بهترین راهکارها جهت تهیه انواع کتاب به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت