بهترین کتاب های روانشناسی زنان

11 کتابی که باید در مورد روانشناسی زنان بخوانید

کتاب های روانشناسی زنان شامل موضوعاتی است که بر مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جنسیتی تمرکز دارد و زنان در طول زندگی، همواره، با این مسائل مواجه هستند. اصطلاح «روانشناسی زنان» در ابتدا توسط «کارن هورنای» ابداع شد. او در کتاب روانشناسی زنان که مجموعه‌ای از مقالات نوشته شده در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۷ بود، به باور‌های قبلی راجع به زنان، روابط آن‌ها و تأثیر جامعه بر روانشناسی زنان می‌پردازد.

از آنجایی که زنان علاوه بر سایر وظایف مشترک، نقش اصلی تربیت فرزندان را نیز برعهده دارند، پرداختن به این حوزه از روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین منابع کسب اطلاعات و افزایش آگاهی در زمینه‌ی‌ روان‌شناسی زنان، مطالعه کتاب های روانشناسی معتبر و مفید است. کتاب‌ها و آثار متنوعی در حوزه روانشناسی زنان به تألیف رسیده که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از بهترین کتاب ‌های روانشناسی زنان آشنا سازیم.

کتاب زنان زیرک

کتاب زنان زیرک اثر «شری آرگو»، به بررسی روابط زن و مرد پرداخته و دیدگاه‌های منحصر‌به‌فردی راجع به علل جذب مردان به زنان قدرتمندی که از حقوق خود دفاع می‌کنند، ارائه می‌دهد. این راهنمای کاربردی با جزییات و نکات جالب‌توجه، نشان می‌دهد که چرا زنان قدرتمند تفاوت زیادی با زنانی که به طور‌معمول خود را قربانی خواسته‌ی دیگران می‌کنند، دارند. نویسنده در این کتاب که یکی از شاخص ترین کتاب های روانشناسی زنان است، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به سؤالات دشوار ذهن اغلب زنان می‌دهد:

  • چرا مرد‌ها در ابتدا اینقدر رمانتیک هستند و سپس تغییر می‌کنند؟
  • چرا مردان به زنی که از خودش دفاع می‌کند، احترام می‌گذارد؟

کتاب زنان زیرک مملو از نصایح، سناریو‌های طنز زندگی حقیقی، جداول «او می‌گوید/ او فکر می‌کند» و «اصول جذابیت» منحصر‌به‌فرد، پاسخ‌های اساسی به سؤالات ذهنی شما می‌دهد و کمک می‌کند که خود را بشناسید، موضع خود را حفظ نماید، با مردان در سطح کاملاً جدیدی ارتباط برقرار کنید و عشق و احترام مرد خود را به دست‌آورید.

خرید کتاب زنان زیرک

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی 16 عنوان از بهترین کتاب های روانشناسی


کتاب انواع زنان

کتاب انواع زنان اثر مشهور «ژان شینودا بولن» در حوزه روان‌شناسی زنان است که برای تشریح الگو‌های رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی از هفت الهه کهن بهره می‌برد.

اسطوره‌ها بسیار جذاب هستند و زمانی که متوجه شویم می‌توانند آشکارکننده حقایقی راجع به خودمان و دیگران باشند، جذاب‌تر هم می‌شوند. ژان شینودا بولن، «پانتئون» یونانی را به‌عنوان یک کهن‎الگوی درونی زنده می‌کند و قدرت این اسطوره را در زندگی شخصی ما به‌کار می‌گیرد. با درک پیشرفت طبیعی از اسطوره به کهن‌الگو در روان‌شناسی و اینکه موهبت‌های مثبت و تمایلات منفی، ویژگی‌های مرتبط با یک الهه خاص درونی هستند، بینش قدرتمندی به دست خواهیم آورد.

یک زن بسته به اینکه کدام الهه در درونش فعال‌تر است، ممکن است تعهد بیشتری نسبت به دستیابی به موفقیت حرفه‌ای داشته باشد، در‌حالی‌که دیگری ممکن است رضایت بیشتری از همسر و مادر بودن داشته باشد. از «آرتمیس» خودمختار و «آتنا» خونسرد گرفته تا «آفرودیت» خلاق، این کتاب نحوه‌ی پرورش و غلبه بر هرکدام را به زنان می‌آموزد.

خرید کتاب  انواع زنان

کتاب ژرفای زن بودن

کتاب ژرفای زن بودن اثری معروف از «مورین مورداک»، روان‌درمانگر و استاد روان‌شناسی برجسته، به جستجو در قلمرو غنی روانِ زنانه و ترسیم سفر روانی- معنوی زنان برای یافتن جایگاه خود در زندگی می‌پردازد.

مورداک با تکیه بر اسطوره‌ها و افسانه‌های شگفت‌انگیز، نماد‌ها و الهه‌های باستانی و رؤیا‌های زنان امروزی، نیاز‌ها و ارزش‌های زنانه و واقعیت آن‌ها را در فرهنگ امروز نشان می‌دهد. انتشار این کتاب، آگاهی زنان سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد و آموزه‌های آن، التیامی برای زخم‌های عمیق فرهنگی و معنوی زنانه بود. خواندن این کتاب به تمامی زنان خصوصاً آن‌هایی که علی‌رغم برخورداری از از موقعیت اجتماعی و روابط خوب احساس رضایت نمی‌کنند، توصیه می‌شود.

خرید کتاب ژرفای زن بودن مورین مورداک

کتاب روان شناسی زنان

کتاب روان‌شناسی زنان اثر کارن هورنای، به ارائه‌ی راهکار‌های مفید برای پرورش خودشناسی، بهبود روابط با جنس مخالف و افزایش کیفیت زندگی زناشویی در زنان می‌پردازد. او در این مجموعه مقالات به تشریح مشاهدات بالینی و آزمایشات دقیق فرضیه‌های خود و فرضیه‌های «زیگموند فروید» در زمینه‌ی مسائل زنانگی پرداخته است. برخی از موضوعات مورد بحث او شامل سردی، کشمکش‌های مادری، بی‌اعتمادی بین جنسیت‌ها، مازوخیسم زنانه و نیاز روان رنجور به عشق می‌باشد.

 دکتر هورنای در سراسر کتاب، از تجربیات خود به عنوان یک روان‌درمانگر بهره می‌گیرد و در عین حال به ارزیابی عوامل روانشناختی در چارچوب نیرو‌های فرهنگی می‌پردازد.

خرید کتاب روان‌شناسی زنان

کتاب زن کامل

کتاب زن کامل اثر «مارابل مورگان» یک کتاب خودیاری برای زنان متاهل و یکی از بهترین کتاب های روانشناسی زنان است که در سال اول بیش از ۵۰۰۰۰۰ نسخه از آن به فروش رفت و آن را به موفق‌ترین کتاب غیرداستانی در ایالات متحده تبدیل کرد. نویسنده این کتاب را پس از مشکلات و تجارب تلخی که در زندگی زناشویی داشت، نوشت. او نوشته‌های دیگران در مورد این موضوع را خواند، سپس طرحی را تدوین و رابطه عمیق‌تری با شوهرش ایجاد کرد.

 کتاب زن کامل، شامل توصیه‌هایی ثمربخش برای خوشنود ساختن شوهران و ایجاد تفاهم از طریق شناخت معایب و رفع آن‌ها و در نتیجه زنده و تازه نگه داشتن ازدواج برای زنان است.

خرید کتاب زن کامل

کتاب زنان توانمند

زنان برای داشتن تسلط بیشتر بر زندگی‌شان مدت‌ها تلاش کرده‌اند. «لوئیز ال هی» در کتاب زنان توانمند به زنان نشان می‌دهد که چگونه به موجودی قدرتمند تبدیل شوند. او بر این نکته تأکید دارد که صرف‌نظر از دوران گذشته، می‌توانید نحوه‌ی توانمندسازی خود را بیاموزید و خودتان را به اوج برسانید. برخی از نکات موردتوجه لوئیز شامل پرورش خودارزشی و عزت نفس، قوی‌ترین ابزاری که زنان می‌توانند داشته باشند، است.

زن مدرن تمام دنیا را در مقابل خود دارد – او می‌تواند به اندازه باورش نسبت به خود، بالا برود و پیشرفت کند. شادی همیشه در درون شماست. لازم نیست بدون داشتن مردی در کنار خود احساس نقصان کنید، مهمترین رابطه شما، رابطه با خودتان است.

خرید کتاب زنان توانمند

کتاب خودت باش دختر

کتاب خودت باش دختر اثر «ریچل هالیس»، یکی از پرفروش‌ترین کتاب های روانشناسی زنان با موضوع موفقیت و خودسازی است. ریچل هالیس بنیان‌گذار سایت «سبک زندگی» و مدیرعامل شرکت رسانه «شیک مدیا»، با به اشتراک‌گذاشتن نکاتی برای داشتن زندگی بهتر و در عین حال بی‌باکانه، پایگاه آنلاینی از صد‌ها هزار طرفدار ایجاد کرده است. اولین کتاب او ترکیبی از صداقت، شوخ طبعی و توصیه‌های مستقیم است.

هر فصل از کتاب خودت باش دختر با دروغ خاصی آغاز می‌شود که زمانی باعث می‌شد، هالیس احساس غرق‌شدن، بی‌کفایتی یا آمادگی برای تسلیم‌شدن کند. او به‌عنوان یک مادر شاغل و زنی که با ناامنی‌های مربوط به بدن و روابط خود دست و پنجه نرم کرده، با بصیرت و مهربانی صحبت می‌کند و به زنان کمک می‌کند تا خود را از دام ذهنیت‌های محدودکننده‌ای که اعتماد به نفس آن‌ها را از بین می‌برد و آن‌ها را از حرکت به جلو باز دارد، ر‌ها کنند و اهداف به خواب رفته‌ی خود را بیدار سازند.

خرید کتاب خودت باش دختر

کتاب شرمنده نباش دختر

کتاب شرمنده نباش دختر: طرحی بدون شرم برای در آغوش‌گرفتن و دستیابی به اهدافت، یک کتاب خودیاری اثر نویسنده آمریکایی، ریچل هالیس، ادامه‌ی کتاب معروف خودت باش دختر است. به عقیده‌ی نویسنده، زنان اغلب با تمام پتانسیل خود زندگی نمی‌کنند. آن‌ها به خود فشار می‌آورند، اما از شرم، موفق نبودن و کافی نبودن هراسانند.

به عقیده‌ی هالیس، بیشتر زنان به جای اینکه خودشان را آنگونه که هستند بپذیرند، آموخته‌اند که خود را در پرتو افراد دیگر – چه به‌عنوان همسر، مادر، دختر یا کارمند – تعریف کنند. هالیس تکنیک‌های ر‌هایی، رفتار‌های خاص و مهارت‌هایی را که باید در مسیر رشد، اعتماد‌به‌نفس و خودباوری به‌‌دست آورد، به زنان می‌آموزد.

خرید کتاب شرمنده نباش دختر از ریچل هالیس

کتاب شجاع باش دختر

«رشما ساوجانی» در کتابی تحت عنوان شجاع باش دختر، قدرت در آغوش‌گرفتن نقص‌ها و شجاع‌بودن را به زنان و دختران ارائه می‌دهد.

تصور کنید که بدون ترس از اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، زندگی کنید. اینکه برایتان مهم نباشد که زندگی‌تان چگونه است، یا دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند. تصور کنید می‌توانید احساس گناه را ر‌ها کنید، خود را به خاطر اشتباهات کوچک سرزنش نکنید و در مواجهه با هر تصمیمی، مسیر جسورانه‌تری را انتخاب کنید.

وقت آن است که اجازه ندهیم ترس‌ها، رؤیا‌هایمان را در خود غرق و دنیای ما را تنگ کنند. با انتخاب شجاعت به جای کمال، می‌توانیم ناراحتی‎هایمان را پشت سر بگذاریم و به دنبال چیز‌هایی برویم که واقعاً می‌خواهیم. کمال ممکن است ما را در مسیری قرار دهد که احساس امنیت کنیم، اما شجاعت ما را به مسیری می‌رساند که قرار است دنبال کنیم.

خرید کتاب شجاع باش دختر

کتاب زنانگی و بدن

کتاب زنانگی و بدن اثر «منصوره موسوی»، به بررسی مسأله بلوغ دختران از طریق بینش‌های جامعه شناختی امروزی می‌پردازد. به عقیده نویسنده بلوغ دختران در هاله‌ای از باور‌ها، هنجار‌ها و ارزش‌های مذهبی، اجتماعی پوشیده است و بلوغ را به مرزی ناشناخته برای تفکیک دوران کودکی از بزرگسالی مبدل ساخته که موجب ورود زودهنگام بسیاری از آن‌ها به دنیای بزرگسالی شده است. نویسنده در این کتاب به بررسی مواجهه دختران نوجوان با تغییرات بدنی‌شان و عوامل اجتماعی دخیل در خودبیگانگی آن‌ها نسبت به بدن و جنسیت‌شان بپردازد.

خرید کتاب زنانگی و بدن

کتاب دایره المعارف زنان

کتاب دایره المعارف زنان اثر مشترک «دنیس فولی» و «ایلن نیچاس»، کتابی جامع برای زنان است که بسیاری از دغدغه‌ها و مسائل جسمی و عاطفی زنان را پوشش می‌دهد. پزشکان برتر زنان در این کتاب، توصیه‌های منحصر‌به‌فرد خودیاری در مورد بدن، احساسات و زندگی را با زنان به اشتراک می‌گذارند و برای طیف گسترده‌ای از مشکلات، راه‌کارهای مفیدی ارائه می‌دهند.

این راهنمای جامع سلامت جسمی و عاطفی زنان به ارائه‌ی اطلاعات، نکات، تکنیک‌ها و توصیه‌هایی حرفه‌ای، برای داشتن یک زندگی کامل‌تر، غنی‌تر و سالم‌تر می‌پردازد.

خرید کتاب دایره المعارف زنان

بی شک یکی از بهترین شیوه‌های افزایش کیفیت محصولات و رفع کمبود‌ها در هر فروشگاه، نظرخواهی از مراجعین و مشتریان آن فروشگاه است. هدف ما در فروشگاه اینترنتی کتابانه نیز فراهم آوردن شرایط دسترسی آسان و سریع مخاطبین به بهترین کتاب‌ها در سراسر کشور است. (مطلب مرتبط)

نظرات و پیشنهادات شما عزیزان می‌تواند راهنمای ما در دستیابی به این هدف مهم باشد. نظرات و سؤالات ارزشمند خود راجع به بهترین کتاب های روانشناسی زنان و روش‌های خرید کتاب‌های روان‌شناسی را با ما در میان بگذارید.

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی 15 عنوان از بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران

منبع: https://prettyprogressive.com/must-read-books-on-womens-psychology/


سؤالات متداول:

علل اهمیت روان‌شناسی زنان چیست؟

روان‌شناسی زنان حوزه‌ای از روانشناسی است که بر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جنسیتی متمرکز است که زنان با آن مواجه هستند. به عقیده‌ی نظریه پردازان، از آنجاییکه زنان علاوه بر سایر وظایف مشترک، نقش اصلی تربیت فرزندان را نیز برعهده دارند، پرداختن به این حوزه از روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

پایه‌گذار روان‌شناسی زنان چه کسی است؟

اصطلاح روان‌‌شناسی زنان در ابتدا توسط کارن هورنای ابداع شد. او در کتاب روان‌شناسی زنان که مجموعه‌ مقالات نوشته شده در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۷ بود، به باور‌های قبلی درباره زنان، روابط و تأثیر جامعه بر روان‌شناسی زنان می‌پردازد.

1 Comment

  1. کتاب «روانشناسی زنان:دیدگاه گستره عمر» کتابی جامع در مورد زنان از دوره نوزادی تا سالمندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت