معرفی 15 عنوان از بهترین کتاب های اقتصاد

در میان علوم انسانی، اقتصاد، کمی سخت‌تر و آکادمیک‌تر است و برای کسانی که اطلاعات کمی از آن دارند، به نظر کمی خشک، عبوس، غیرمنعطف، حوصله سر بر و سخت به نظر می‌رسد. افرادی که اطلاعات کمی از اقتصاد دارند، اقتصاد را تنها یک رشته دانشگاهی می‌دانند، زیرا پیچیدگی‌های آماری، عدد، رقم، نمودار و… را به همراه دارد. اما در حقیقت اگر وارد مباحث اقتصادی شویم، آن‌ها را جذاب و کاملاً قابل‌فهم خواهیم یافت، به شرطی که کتاب های قابل‌فهم و سلیس را برای مطالعه انتخاب کنیم.

در این مطلب، به معرفی بهترین کتاب های اقتصاد پرداخته شده است. اگر از طرفداران این سبک کتاب ها هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ اگر هم قصد خرید بهترین کتاب های اقتصادی را دارید، کتابانه می‌تواند به شما در انتخاب و خرید کتاب های معروف در این حوزه کمک کند.


کتاب اقتصاد در یک درس

کتاب اقتصاد در یک درس، یکی از پرفروش‌ترین کتاب های اقتصادی، نوشته «هنری هزلیت» و ماندگارترین اثر او است. هنری استوارت هزلیت، اقتصاددان، فیلسوف، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار آمریکایی است که بین سال‌های 1894 تا 1993 زندگی می‌کرد. در این کتاب، خیلی ساده، مسائل اصلی و اساسی اقتصاد بیان شده‌اند تا مردم عادی نیز بتوانند درک درستی از مسائل اقتصادی داشته باشند.

مباحث این کتاب در سه بخش درس، درس در عمل و تکرار درس بیان شده و در بیست و پنج فصل به توضیح درس، پنجره شکسته، برکات تخریب، کارهای عام‌المنفعه یعنی مالیات، مالیات مانع تولید است، اعتبار تولید را منحرف می‌کند، دردسر ماشین، ترفند طول دادن کار، دیوان‌سالاران و ترخیص سربازان، افسانه اشتغال کامل، تعرفه‌ها از که حمایت می‌کنند؟، تلاش برای صادرات، قیمت‌های برابری، نجات صنعت ایکس، نحوه عمل نظام قیمت، تثبیت کالاها، تثبیت قیمت‌ها توسط دولت، قانون حداقل دستمزد، آیا اتحادیه‌ها به‌راستی دستمزدها را افزایش می‌دهند؟، برای باز پس خرید تولید خود، کارمزد سود، سراب تورم، حمله به پس‌انداز و تکرار درس پرداخته شده است؛ همچنین در انتها منابعی برای ادامه مطالعه معرفی شده‌اند. اقتصاد در یک درس در سال 1946 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

خرید کتاب اقتصاد در یک درس

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی بهترین کتاب های آموزش بورس در ایران


کتاب فقر احمق می کند

یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب های اقتصادی، کتاب فقر احمق می‌کند نوشته «الدار شفیر» و «سندهیل مولاینیتن» است. الدار شفیر دانشمند علوم رفتاری اسرائیلی-آمریکایی و سندهیل مولاینیتن استاد اقتصاد امریکایی است.

این کتاب نشان می‌دهد که فقر حاصل عدم مدیریت درست منابع نیست و در راستای اثبات تأثیر قحطی یا کمیابی منابعی همچون پول، زمان و روابط اجتماعی در زندگی انسان‌ها تلاش کرده و راه‌حل‌هایی برای حل این کمیابی‌ها باتوجه‌به موقعیت هر شخص ارائه می‌کند. در این کتاب پس از مقدمه، در بخش‌ها، به بیان ذهنیت کمیابی، کمیابی کمیابی به بار می‌آورد و طراحی برای کمیابی و بررسی تمرکز و تونل زنی، تنگنای پهنای باند، چیدمان و جای خالی، تخصص، قرض گرفتن و نزدیک‌بینی، دام کمیابی، فقر، بهبود زندگی فقرا، مدیریت کمیابی در سازمان‌ها و کمیابی در زندگی روزمره پرداخته شده است. فقر احمق می‌کند، برای اولین‌بار در سال 2013 به چاپ رسید.

خرید کتاب فقر احمق می کند

کتاب حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد

کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد، تاریخ مختصر سرمایه‌داری، یکی از کتاب های معروف اقتصاد، نوشته «یانیس واروفاکیس» است. او اقتصاددان و سیاست‌مدار یونانی متولد 1961 است. این کتاب، مجموعه نامه‌هایی از وزیر اقتصاد سابق یونان، درباره اقتصاد، برای دخترش است.

در این کتاب، با زبانی ساده درباره اقتصاد، پیشینه، چگونگی کارکرد آن و… توضیح داده شده است. در حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد، پس از پیشگفتار، در هشت فصل، به بیان علل نابرابری، تولد جامعه بازار، وصلت بدهی و سود، جادوی سیاه بانکداری، دو بازار ادیبی، ماشین تسخیر شده، فانتزی خطرناک پول غیرسیاسی و ویروس‌های احمق پرداخته است. چاپ اول این کتاب در سال 2013 بوده است.

خرید کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد واروفاکیس

کتاب کژ رفتاری

از دیگر کتاب های معروف اقتصاد که می‌توان به آن اشاره کرد، کتاب کژرفتاری، داستان شکل‌گیری اقتصاد رفتاری، نوشته «ریچارد تیلر» است. ریچارد تیلر پژوهشگر، استاد اقتصاد و برنده نوبل اقتصاد امریکایی است که در سال 1945 متولد شده است. این کتاب داستانی است از چگونگی شکل‌گیری اقتصاد رفتاری به ترتیب سال.

تیلر در این کتاب به ترتیب سال، اقدام به بیان مسائلی با عناوین شروع ماجرا، حسابداری ذهنی، خودمهاری، کار با دَنی، سرشاخ شدن با علم اقتصاد، مالیه، به شیکاگو خوش آمدید، کمک‌رسانی و نتیجه‌گیری پرداخته است. کژرفتاری در سال 2015 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

خرید کتاب کژ رفتاری – ریچارد اچ. تیلر

کتاب چه چیز به چه کس می رسد؟ چرا؟

یکی از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب های اقتصادی، کتاب چه چیز به چه کس می‌رسد؟ چرا؟ اثر «آلوین راث»، اقتصاددان و استاد دانشگاه آمریکایی متولد 1951 است. این کتاب برای اولین‌بار در سال 2015 به چاپ رسید.

کتاب چه چیز به چه کس می‌رسد؟ چرا؟  با زبانی ساده و بعضاً طنز، به بیان مسائل و مثال‌هایی در توضیح طراحی بازار و جورسازی پرداخته است. راث در این کتاب در چهار بخش و دوازده فصل به بیان اینکه بازار همه‌جا هست، بازار چگونه شکست می‌خورد، نوآوری در طراحی برای افزایش هوشمندی و ضخامت و سرعت بازار و بازار ممنوع و بازار آزاد پرداخته است.

خربد کتاب چه چیز به چه کس می رسد؟ چرا؟

کتاب اقتصاد ایران در تنگنای توسعه

کتاب اقتصاد ایران در تنگنای توسعه، یکی از کتاب های معروف اقتصاد، اثر «حمید زمان زاده» و «صادق الحسینی» است. هر دو نویسنده، از پژوهشگران اقتصادی ایرانی هستند. این کتاب یکی از کتاب های موفق اقتصاد ایران است و خیلی زود به تجدید چاپ‌های متعدد رسید.

در این کتاب، به بررسی دلایل عقب ماندن ایرانی‌ها در گذر از دوره‌های مختلف تاریخی پرداخته و باتوجه‌به تئوری‌های نوین اقتصاد سیاسی و چارچوب‌های تحلیلی درآنها بازنگری شده است. این کتاب در چهار بخش و ده فصل به تحلیل ساختاری نظام‌های اقتصادی، دگرگونی نظام اقتصادی ایران در سیر تاریخی، تحلیل عملکرد اقتصادی ایران و سیاست‌گذاری در اقتصاد ایران از نظریه تا عمل پرداخته است. اقتصاد ایران در تنگنای توسعه در سال 1391 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

خرید کتاب اقتصاد ایران در تنگنای توسعه

کتاب اقتصاد روایی

یکی از بهترین کتاب های اقتصادی، کتاب اقتصاد روایی، چگونه داستان‌های ویروسی، رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند، نوشته «رابرت شیلر» است. رابرت جیمز باب شیلر، اقتصاددان امریکایی است که در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد.

این کتاب با زبانی ساده، به چگونگی ساخته‌شدن رویدادهای بزرگ اقتصادی، تحولات اقتصادی، بیان دقیق و جزءبه‌جزء عوامل کم‌اهمیت و روزمره غول‌های اقتصادی و چگونگی تبدیل آنها به آنچه که هستند پرداخته است. شیلر در اقتصاد روایی در چهار بخش و نوزده فصل به بررسی سرآغاز پیدایش اقتصاد روایی، مبانی اقتصاد روایی، روایت‌های اقتصادی ابدی و اقتصاد روایی در آینده پرداخته است.  اقتصاد روایی در سال 2019 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

کتاب اقتصاد روایی اثر رابرت شیلر

کتاب کلیات علم اقتصاد گریگوری منکیو

کتاب کلیات علم اقتصاد، اثر «گریگوری منکیو»، نویسنده و استاد دانشگاه اوکراینی متولد 1958 است. این کتاب برای اولین‌بار در سال 1998 به چاپ رسید. این کتاب کامل، جامع و ساده، با نگارشی خاص و ویژه به بررسی کاربرد سیاست‌های اقتصادی و بیان موضوعات به‌گونه‌ای ابتکاری پرداخته است.

در این کتاب، در بخش مقدمه، ده اصل اقتصادی، چگونگی اندیشیدن مانند یک اقتصاددان و وابستگی متقابل و منافع ناشی از تجارت و در ادامه به توضیح مفصل مباحث عرضه و تقاضا و چگونگی کارکرد بازارها، بازارها و رفاه اقتصادی، اقتصاد بخش عمومی، رفاه بنگاه و سازمان صنعتی، اقتصاد بازار نیروی کار، نظریه انتخاب مصرف‌کننده و تازه‌ترین یافته‌های اقتصاد خرد، داده‌های اقتصاد کلان، اقتصاد حقیقی در بلندمدت، پول و قیمت‌ها در بلندمدت، اقتصاد کلان باز، نوسانات اقتصادی کوتاه‌مدت و پنج مبحث مهم سیاست‌های کلان اقتصادی ارائه شده است. در کلیات علم اقتصاد، تا جای ممکن از بیان مسائل ریاضی پرهیز شده است.

خرید کتاب کلیات علم اقتصاد اثر گریگوری منکیو

کتاب دید اقتصادی

کتاب دید اقتصادی، داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد نام اثری از «پیتر جی شیف» و «اندرو دی شیف» است. پیتر دیوید شیف نویسنده و صاحب‌نظر امور مالی امریکایی و اندرو دی شف، استاد دانشگاه در حسابداری است. این کتاب یکی از کتاب های معروف اقتصاد است که در آن مفاهیم بنیادین اقتصاد و نظام پولی و مالی به زبانی ساده، مصور و قابل‌فهم، با استفاده از سه شخصیت، برای عموم توضیح داده شده است.

در این کتاب در هفده فصل به بیان و بررسی عناوین تولد یک ایده، تسهیم ثروت، کاربردهای مختلف اعتبار، گسترش اقتصاد، کامیابی در پی شراکت، بگذار توی گاوصندوق، زیرساخت و تجارت، ظهور یک جمهوری، دولت خلاق می‌شود، ماهی آب‌رفته، شاهرگ حیات از دوردست، بخش خدمات پا پیش می‌گذارد، بستن گیشه ماهی، اشباع کلبه، سقوط کلبه، شتاب می‌گیرد و تشت از بام افتاد پرداخته شده است. چاپ اول کتاب دید اقتصادی، در سال 2007 بوده است.

خرید کتاب دید اقتصادی

کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟

کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر، با موضوعی مرتبط به اقتصاد، یکی از بهترین کتاب های اقتصادی است. این کتاب اثر «آرون عجم‌اغلو»، نویسنده امریکایی-ترکیه‌ای متولد 1967 و «جیمز آلن رابیسنون»، اقتصاددان بریتانیایی متولد 1960 است.

این کتاب به بررسی دلایل فقر برخی از ملل و ثروتمندی برخی دیگر پرداخته است. آنها در این کتاب اثبات کرده‌اند که فقر یک ملت، بی‌ارتباط با عوامل جغرافیایی و فرهنگی است. در این کتاب، در قسمت پیش‌درآمد، به بررسی چرایی اشغال میدان التحریر توسط مصری‌ها، و به زیر کشیدن حسنی مبارک و بررسی اینکه این واقعه به فهم ما، از علل فقر و بهروزی به چه معنایی می‌بخشد پرداخته شده است.

در ادامه در پانزده فصل، عناوین نو گالس آریزونا و نوگالس سونورا با مردم، فرهنگ و جغرافیایی یکسان اما یکی ثروتمند و دیگری فقیر، نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهند، تولید فقر و غنا، تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز، رشد تحت سلطه نهادهای استثماری، تکامل نهادها در طول زمان و جدایی آنها، نقطه عطف در انقلاب صنعتی، موانع توسعه در انقلاب صنعتی، توسعه معکوس، پراکندگی رفاه، چرخه تکاملی، چرخه شوم ایجاد فقر، امروزه چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟، درهم شکستن قالب و بررسی چگونگی طی‌کردن سیر اقتصادی برخی از کشورها و فهم فقر و غنا توضیح داده شده‌اند. چرا ملت‌ها شکست می‌خورند در سال 2012 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

خرید کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟

کتاب اقتصاد برای همه اثر علی سرزعیم

یکی دیگر از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب های اقتصادی ایرانی، کتاب اقتصاد برای همه، تشریح مفاهیم اقتصاد کلان به زبان ساده، اثر «علی سرزعیم» است. علی سرزعیم، نویسنده، اقتصاددان و استاد دانشگاه ایرانی، متولد سال 1354 است. سرزعیم این کتاب را، همان‌طور که از نامش پیداست، برای عامه مردم نگارش کرد تا آنها نیز بتوانند مفاهیم اقتصادی را بیاموزند.

این مفاهیم، به حدی است که خواننده بتواند از مباحث اقتصادی روزمره مطرح شده سر در بیاورد. حسابداری ملی، الگوهای اقتصاد کلان، عرضه کل و تقاضای کل، تئوری سرمایه‌گذاری، پول، بانک، تعادل در بازار و تورم، بیکاری و اشتغال از جمله مباحثی هستند که در این کتاب مطرح شده است. اقتصاد برای همه، برای اولین‌بار در سال 1393 به چاپ رسید.

خرید کتاب اقتصاد برای همه | سرزعیم

کتاب توهم رشد

یکی دیگر از بهترین کتاب های اقتصادی، کتاب توهم رشد، ثروت، فقر و رفاه ملت ها، اثر «دیوید پیلینگ»، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی است. چاپ اول این کتاب، در سال 2018 بوده است. در این کتاب، از لایه‌های اقتصاد سنتی پرده برداشته می‌شود و جایگزین‌های تولید ناخالص داخلی با استفاده از میزان ثروت، پایداری، برابری، رفاه و… مورد بررسی قرار می‌گیرند تا جامعه بتواند پاسخگوی نیاز مردم به روش‌های صحیح باشد.

در این کتاب، در بخش مقدمه به بیان فرقه رشد و در ادامه در چهارده فصل، نویسنده به توضیح هیولای کوزنتس، دستمزد شیطان، خوب، بد و نامرئی، مقادیر زیادی از یک چیز خوب، اینترنت، تولید ناخالص داخلی مرا دزدید، چه مشکلی با یک شهروند عادی وجود دارد، رشد و جهان درحال‌توسعه، فیل‌ها و ریواس، رشد اقتصادی، قدرت سیاه، قدرت سبز، فراتر از رشد، ثروت، نسخه مدرن دو مزدی، ارباب شادی، تولید ناخالص داخل و نتیجه رشد پرداخته است.

خرید کتاب توهم رشد

کتاب بگذار آشغال بخورند

کتاب بگذار آشغال بخورند، چگونه سرمایه داری گرسنگی و چاقی می‌آفریند، عنوان یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب های اقتصادی است. این کتاب اثر «رابرت آلبریتون»، نویسنده و استاد دانشگاه کانادایی متولد 1941 است.

آنچه که در کتاب آمده، از عنوان روی جلد کتاب کاملاً مشخص است. آلبریتون در این کتاب درباره چگونگی به‌وجودآمدن گرسنگی و چاقی در نظام سرمایه‌داری سخن گفته است. نظامی که باعث شده بیست و پنج درصد جمعیت گرسنه و بیست و پنج درصد جمعیت بیش از حد سیر باشند و این ‌سوء‌تغذیه پنجاه درصدی در دنیا را به‌صورت سیستماتیک توضیح داده است.

در این کتاب، به ترتیب به شناخت سرمایه‌داری، مصرف‌گرایی و ریشه‌های آمریکایی رژیم‌های کنونی، کشاورزی و غذا، رژیم غذا و سلامت مصرف‌کنندگان، سلامت کارگران کشاورزی و غذا، کشاورزی، تأمین غذا و محیط‌زیست، غذا، بازاریابی و حق انتخاب در ایالات متحده، قدرت شرکتی، غذا و دمکراسی لیبرال و کشاورزی، غذا و بیکار برای دموکراسی، عدالت اجتماعی، سلامت و پایایی پرداخته شده است. بگذار آشغال بخورند در سال 2009 برای اولین‌بار به چاپ رسید.

خرید کتاب بگذار آشغال بخورند

کتاب نیکوکاران نابکار

کتاب نیکوکاران نابکار، افسانه تجارت خارجی آزاد و تاریخچه پنهان سرمایه‌داری، عنوان یکی از بهترین کتاب های اقتصادی، اثر ها جون چنگ است. ها جون چنگ یا چانگ، اقتصاددان اهل کره جنوبی متولد 1963 است. این کتاب پنجمین جلد از مجموعه «پشت پرده مخملین» است. در این کتاب، همان‌طور که از نام کاملش پیداست، رؤیای تجارت خارجی آزاد بررسی می‌شود و از بخش‌هایی از تاریخچه سرمایه‌داری پرده‌برداری می‌شود که تاکنون پنهان بوده‌اند. چنگ بر این باور است که سیاست‌های تحمیلی به ملل، باید مجدداً ارزیابی و بازنویسی شود.

بازنگری در کتاب خودرو لکسوس و درخت زیتون، زندگی دوگانه دانیل دفو، پسر شش‌ساله‌ام باید سر کار برود، فیل و فنلاندی‌ها، بهره‌کشی انسان از انسان؛ عرضه نرم‌افزار ویندوز 98 در سال 1997، بالاتر از خطر، زنیر در برابر اندونزی، ژاپنی‌های تنبل و آلمانی‌های دزد و ساتوپولو در اکتبر سال 2037، عناوین ده فصل این کتاب هستند.

نیکوکاران نابکار، برای اولین‌بار در سال 2007 به چاپ رسید.

خرید کتاب نیکوکاران نابکار

کتاب شبکه های خشم و امید

کتاب شبکه های خشم و امید، جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت، آخرین عنوان کتابی است که به‌عنوان یکی از کتاب های معروف اقتصاد در اینجا معرفی می‌شود. این کتاب اثر “نمانوئل کاستلز”، جامعه‌شناس اسپانیایی است که در سال 1942 چشم به جهان گشود.

در این کتاب از جامعه شبکه‌ای سخن گفته شده و به تبیین جنبش‌های اجتماعی جدید، فارغ از جنبش‌های اجتماعی و صنعتی پرداخته و تحولات ایسلند، تونس، مصر، سوریه، اسپانیا و امریکا در عصر اینترنت بررسی شده است. شبکه‌بندی ذهن‌ها، ایجاد معنا، به چالش کشیدن قدرت، جایی که همه چیز آغاز شد، انقلاب مصر، کرامت، خشونت، ژئوپلیتیک خیزش‌های عربی، انقلاب ریزوم دار اسپانیا، اشغال وال‌استریت، جهان در جامعه شبکه‌ای و آن‌سوی خشم و زندگی و مرگ جنبش‌های اجتماعی شبکه‌ای شده، عناوین هشت فصل این کتاب هستند. چاپ اول کتاب شبکه‌های خشم و امید، در سال 2012 بوده است.

خرید کتاب شبکه های خشم و امید

اگر شما هم از دوستداران کتاب های اقتصاد هستید، نظر خود را در مورد کتاب های معرفی شده با ما در میان بگذارید. کتاب مورد علاقه شما در زمینه اقتصاد کدام است؟ به نظر شما، جای چه کتابی در میان لیست کتاب های معروف اقتصاد خالی بود؟ کتابانه همواره مشتاق شنیدن نظرات شماست. (مطلب مرتبط)

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی ۱۱ کتاب از سرگذشت رهبران و کسب و کارهای موفق

سوالات متداول:


کتاب های معروف اقتصاد چه کتاب هایی هستند؟

کتاب های اقتصاد در یک درس، فقر احمق می‌کند، حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد، کژرفتاری، چه چیز به چه کس می‌رسد؟، اقتصاد ایران در تنگنای توسعه، اقتصاد روایی، توهم رشد و…

آیا کتب اقتصادی، تنها برای متخصصین این رشته نگارش می‌شوند؟

کتاب های اقتصادی، هم برای عامه مردم و هم برای متخصصین نوشته می‌شوند. در کتاب هایی که برای عامه مردم نگارش می‌شوند سعی شده تا با زبانی ساده، همه مفاهیم توضیح داده شوند.

بهترین نویسندگان کتاب های اقتصاد چه کسانی هستند؟

نویسندگان شاخص در این حوزه بسیارند اما از میان آنها می‌توان به گریگوری منکیو، ریچارد تیلر، الدار شفیر، سندهیل مولاینیتن، یانیس واروفاکیس و… اشاره نمود.

(اینجا)

1 Comment

  1. با سلام خدمت دوستان اقتصاد خوان به نوبه خود توصیه می کنم یکی از کتاب های مبانی علم اقتصاد (کلیات علم اقتصاد دارون اوغلو،کلیات علم اقتصاد منکیو و کتاب دوجلدی اقتصاد پل ساموئلسن)را با جدیت تمام بخوانند و سپس کتاب اقتصاد در یک درس را مطالعه کنند و به ترتیب کتاب هایی که در انتهای کتاب اقتصاد در یک درس آمده پیش روند‌ و در کنارشان کتاب هایی ک اینجا ذکر شد،و بعد از کتاب چرا ملت ها شکست می خورند،کتاب راه باریک آزادی از همان نویسنده هارا بخوانند تا درک بهتری از اقتصاد سیاسی و توسعه اقتصادی نصیبشان بشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت