بهترین رمان های روسی

بهترین رمان های روسی را بشناسید!

مطالعه بهترین آثار جهان همواره یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با ادبیات جهان به شمار می‌رود. ضمن آن که کتاب های داستان و رمان خارجی برجسته و معروف، با داشتن ظرافت‌ و زیبایی فراوان، جاذبه‌های فراوانی برای خوانندگان و علاقه‌مندان به ادبیات فراهم می‌کند. بهترین رمان های روسی نیز از جمله آثاری است که به‌ دلیل نویسندگان بنام و صاحب سبک، طرفداران فراوانی دارد. چنانچه شما هم به بهترین و مشهورترین رمان های روسی علاقه‌مندید، این مطلب برای شماست. چرا که در این مطلب سعی‌ کردیم، بهترین آن‌ها را به شما معرفی نماییم.

کتاب برادران کارامازوف

کتاب برادران کارامازوف یکی از بزرگترین آثار نویسنده مشهور روسی، فئودور داستایوفسکی است. بدون تردید این کتاب یکی از بهترین رمان های ادبیات روسیه است. این رمان فوق‌العاده، داستان چهار برادر است که هریک از آن‌ها با انگیزه و نیتی خاص، قصد سرنگونی و مرگ پدر خود را دارند!

توصیف کم‌نظیر ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی کاراکترها، اتفاقات جذاب داستانی، در کنار توجه به مفاهیم ارزشی همچون فلسفه و اخلاق از ویژگی‌های برجسته این کتاب است. کتاب برادران کارامازوف به‌ عنوان یکی از بهترین رمان های روسی، چندین بار مورد توجه سینماگران نیز قرارگرفته و فیلم‌های متعددی از روی آن ساخته شده است.

خرید کتاب برادران کارامازوف

کتاب جنگ و صلح

کتاب جنگ و صلح اثر نویسنده معروف روسی، لئو تولستوی، یکی از مشهورترین رمان های روسی است. این کتاب سرشار از شخصیت‌های مختلف با ویژگی‌ها و خصوصیاتی منحصر به‌ فرد است که تصویر جامع و وسیعی از روسیه آن زمان را تداعی می‌کند. این کتاب، روایتگر داستان‌های روسیه در زمانی است که درگیر جنگ بوده و زندگی همه اقشار را تحت‌‌ تأثیر قرار داده است.

کتاب جنگ و صلح یک داستان تاریخی اجتماعی است که دو راهی ماندن و یا فرار کردن را با جزئیاتی مثال‌ زدنی روایت کرده است. شخصیت‌ پردازی استثنایی، خطی مشی داستانی جذاب و یکپارچگی اتفاقات از نکات مهم و تحسین‌ برانگیز این رمان فوق‌ العاده است.

قیمت کتاب جنگ و صلح

کتاب پدران و پسران

کتاب پدران و پسران را شاید بتوان به‌ عنوان بهترین اثر ایوان تورگنیف به‌ شمار آورد. رمانی که نشانگر شکاف بین نسل‌ها و حتی جدال عقایدی همچون لیبرالیسم و نهیلیسم در روسیه است. این کتاب داستان پدری با نام نیکولای پترویچ و پسرانش با نام‌های آرکادی و پاول و همچنین دوست صمیمی آرکادی با نام بازازف است. آرکادی پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه، همراه بازازف که به شدت متأثر از عقاید و نظرات اوست، به خانه برمی‌گردد.

جدال عقاید او با عقاید پدرش، موجب ایجاد کشمکش و داستان‌های متفاوت می‌شود. کتاب پدران و پسران از جمله بهترین رمان های روسیه است که خواندن آن به علاقه‌مندان رمان‌های برتر جهان توصیه می‌شود.

خرید کتاب پدران و پسران تورگنیف

مطالعه بیشتر: بهترین نویسنده های روس


کتاب مرشد و مارگاریتا

کتاب مرشد و مارگاریتا یکی از برجسته‌ترین آثار میخائیل بولگاکف است. نوشتن این رمان چیزی در حدود 13 سال زمان برد و تا سال 1940 و چند هفته پیش از پایان عمر نویسنده ادامه داشت و انتشار آن به 25 سال بعد از مرگ بولگاکف می‌رسد. کتاب مرشد و مارگاریتا از بهترین رمان های ادبیات روسیه، دارای دو خط داستانی است.

روایاتی از حوادث عجیب ورود شیطان در دوران حکومت استالین و داستان‌هایی از زندگی پونتیوس، شاهزاده روم در زمان به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع). عشق مرشد و مارگاریتا نیز با اینکه از ماجراهای اصلی کتاب نیست؛ اما به‌ نوعی بین داستان‌های کتاب ارتباط خاصی برقرار می‌کند.

خرید کتاب مرشد و مارگاریتا

کتاب نفوس مرده

کتاب نفوس مرده یکی از بهترین رمان های روسی به نویسندگی نیکلای گوگول می‌باشد. داستان این کتاب درباره یکی از اشراف روسی با نام پاول چیچیکوف است که قصد ثروتمند شدن به شیوه‌ای خاص و هوشمندانه دارد! سرشماری افراد در روسیه هر ده سال صورت می‌گرفت و پاول با آگاهی از این موضوع، از نام و نشان افرادی که مابین دو سرشماری فوت می‌کردند، سوءاستفاده می‌کند.

ایده کتاب نفوس مرده به‌ نوعی از دل تاریخ روسیه و زمان تزار گودونف گرفته شده است که شیوه‌ای مشابه با داستان را با رعایای برده درپیش می‌گرفت. ضرباهنگ خوب و سریع داستان درکنار زبان طنز و روان، از ویژگی‌های برجسته این رمان است.

خرید کتاب نفوس مرده

کتاب آبلوموف

کتاب آبلوموف به‌عنوان یکی از مشهورترین رمان های روسی، برجسته‌ ترین اثر ایوان گنچاروف است. این کتاب داستان شخصیتی به نام ایلیا آبلوموف است که در محل زندگی خود دارای زمین و رعیت است و با سود حاصل از کار کشاورزان، خود بازنشسته‌ شده و تمایلی به انجام هیچ کاری ندارد!

او هیچ کاری جز لَم‌ دادن بر روی کاناپه خانه ندارد و دچار نوعی تنبلی افراطی می‌شود. این داستان نوعی سبک زندگی و تفکر تن‌ پرورانه است که می‌تواند آثار وحشتناکی به‌ دنبال داشته‌ باشد. تقابل شتولوتس دوست او و تفکر آبلومویسم، دیالوگ‌های ماندگاری به جا می‌گذارد که کتاب آبلوموف را بیش از پیش خواندنی و قابل تأمل می‌نماید.

عکس کتاب آبلوموف

کتاب قمارباز

کتاب قمارباز یکی دیگر از آثار نویسنده شناخته شده روسی، فئودور داستایوفسکی و یکی از بهترین رمان‌های روسی است. داستان کتاب درباره شخصیتی به نام آلکسی ایوانویچ که خود را خوش اقبال در قماربازی می‌داند. در این راه دلباخته عشقی می‌شود و در دام بی انتهای قمار می‌افتد.

این کتاب به نوعی نشان‌دهنده دورانی از زندگی خود نویسنده است که بر اثر قمار، درمانده و بی‌پول شده بود. بررسی مشکلات و دردسرهای ناشی از قماربازی و نمایش حس برد و باخت در این ماجرا از ویژگی‌های برجسته این اثر است. کتاب قمارباز یکی از بهترین رمان های روسیه است که قدرت داستان‌ نویسی و شخصیت‌ پردازی به خوبی در آن به نمایش آمده است.

خرید کتاب قمارباز صالح حسینی

کتاب جنایت و مکافات

کتاب جنایت و مکافات نوشته فئودور داستایوفسکی، یکی دیگر از بهترین رمان های روسی است که به احتمال فراوان علاقه‌مندان به ادبیات جهان آن را می‌شناسند. این رمان روایتگر داستان و ماجراهای رادیون راسکولنیکف است. رادیون، دانشجویی است که فشار مالی و فقر زیادی را تحمل می‌کند.

از این رو اقدام به قتلی می‌کند که حوادث مختلفی را به‌ دنبال دارد. شخصیت‌ پردازی پیچیده از نقاط قوت این رمان محسوب می‌شود. این اثر پایان‌ بندی خاصی دارد و از جمله موارد پربحث در دنیای ادبیات است. بدون شک، کتاب جنایت و مکافات با تمام ویژگی‌ها و حوادث عجیب خود از جمله بهترین رمان های ادبیات روسیه محسوب می‌شود.

قیمت کتاب جنایت و مکافات داستایفسکی

کتاب پطرزبورگ

کتاب پطرزبورگ اثری متفاوت و خاص از ادبیات روسیه به نویسندگی آندره بپه‌لی است. این کتاب، قدری مبهم و شاید گیج‌کننده به شمار رود؛ اما ویژگی‌هایی فوق‌العاده و زیبا دارد که نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند. ولادیمیر نابوکف از نویسندگان بزرگ روسی، این اثر را جزء چهار رمان برجسته در قرن بیستم می‌شمارد.

آپولون آپولونویچ از سناتورهای حکومتی و نیکولای آپولونویچ دانشجوی فلسفه، از جمله شخصیت‌های کتاب پطرزبورگ هستند .به طور کلی داستان این کتاب پیرامون وقایع جامعه روسیه در شهر پطرزبورگ و تحولات و شورش‌های آن زمان است.

خرید کتاب پطرزبورگ

کتاب مرگ ایوان ایلیچ

کتاب مرگ ایوان ایلیچ یکی از آثار شناخته شده لئو تولستوی است. این نویسنده بنام روسی در این کتاب به‌عنوان یکی از بهترین رمان های روسیه به نگاه و واکنش‌های انسانی با مرگ پرداخته است. همان‌طور که از نام کتاب نیز مشخص است، داستان درباره ایوان ایلیچ است. فردی که در زندگی کاری و شخصی، فردی موفق به‌ شمار می‌رود.

ایلیچ به بیماری سختی دچار می‌شود که در برابر این موضوع، رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. نویسنده با ظرافت زیاد، سعی در توصیف حالات و رفتارهای ایلیچ دارد. خط مشی روان رمان و سبک نگارش خاص از جمله ویژگی‌های کتاب مرگ ایوان ایلیچ محسوب می‌شود.

قیمت کتاب مرگ ایوان ایلیچ

کتاب دکتر ژیواگو

کتاب دکتر ژیواگو به قلم بوریس پاسترناک یکی از آثار برجسته و در عین حال متفاوت ادبیات روسیه است. جالب است بدانید این اثر در مدت زمان کوتاهی به یکی از آثار پرفروش جهان تبدیل شد؛ اما انتشار آن در کشورهای غربی، طردشدگی نویسنده از سوی مقامات شوروی را به دنبال داشت.

داستان این رمان درباره پزشکی شاعر است که در بحبوحه انقلاب روسیه و جنگ داخلی آن، دچار حوادث گوناگون و مختلفی می‌شود. حوادث و رویدادهای فروان در کنار عشق و دلدادگی، از مهمترین درون‌مایه‌های کتاب دکتر ژیواگو به‌عنوان یکی از بهترین رمان های ادبیات روسیه است.

عکس کتاب دکتر ژیواگو

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین نویسندگان روس


کتاب قلب سگی

کتاب قلب سگی یکی دیگر از آثار معروف میخائیل بولگاکف است. داستان این کتاب درباره ظلم و ستم‌هایی است که مردم روسیه در سال‌های طولانی متحمل شده‌اند. این کتاب از زبان سگی روایت می‌شود که این سگ به نوعی نمادی از مردم است که همچون حیوانی زیر بار ظلم و خشونت قرار گرفته است.

در ادامه داستان توسط جراحی که به نوعی نمایانگر حزب کمونیست است، مورد پیوند قرار گرفته و به انسان تبدیل می‌شود. نویسنده در این کتاب، نه مغز را، بلکه قلب را انسان‌ساز می‌داند. این کتاب نخست در سال 1925 منتشر شد که از انتشار دوباره آن ممانعت به‌عمل‌آمد تا اینکه در سال 1987 مجدد انتشار یافت.

خرید کتاب قلب سگی | میخاییل بولگاکوف

کتاب دختر سروان

کتاب دختر سروان یکی از آثار فوق‌العاده و زیبای الکساندر پوشکین محسوب می‌شود. این کتاب رمانی عاشقانه همراه با حوادثی تاریخی و یکی از متفاوت‌ترین و بهترین رمان های روسیه است. این اثر از جمله نخستین آثار روسی است که به نثر نگارش شده و لذا با آثار دیگر نویسندگان بنام تا حدودی متفاوت است.

داستان درباره جوانی به نام پیتر پویچ گرینوف است که برای خدمت به قلعه بیلاگورسک می‌رود و ماجراها و اتفاقات زیادی را پشت‌سر می‌گذارد. او در آن قلعه، دختر سروان میروناف به نام ماریا را می‌بیند و سخت عاشق او می‌شود. در این راه نیز مشکلات فراوانی همچون رقابت با رقیبش شوابرین را باید سپری کند.

بهترین رمان های روسی را بشناسید!

کتاب رستاخیز

کتاب رستاخیز یکی دیگر از بهترین رمان های روسی است. این کتاب نوشته لئو تولستوی، نویسنده نام‌ آشنای جهان است. داستان این کتاب درباره دختری فقیر به نام ماسلوا است که خدمتکار دو خانم بیوه است. طی اتفاقاتی عجیب قتلی در خانه اربابش رخ می‌دهد که پلیس او را به‌عنوان متهم اصلی بازداشت می‌کند.

نخلودوف یکی از اعضای دادگاه است که در جوانی، ماسلوا را فریب داده و شرایط دشواری را برای او رقم زده است. او با دیدن ماسلوا به دنبال جبران گذشته است. هرچند این امر، کار ساده‌ای نیست و اتفاقات متفاوتی را به‌دنبال‌ دارد.

تصویر کتاب رستاخیز

کتاب ابله

کتاب ابله به نویسندگی فئودور داستایوفسکی از جمله مشهورترین رمان های روسی است. این اثر بیانگر شرایط جامعه و شخصیت‌های داستانی به‌ شکلی کاملاً واقع‌گرایانه است. این کتاب درباره جوانی با نام پرنس میشکین است که با وجود داشتن خانواده‌ای ثروتمند، ورشکسته می‌شود.

میشکین به بیماری صرع دچار شده و از لحاظ روحی نیز شرایط مساعدی نداشته و رفتاری جنون‌آمیز از خود نشان می‌دهد. او در مسیر بازگشت به کشورش با شخصی به نام راگوژین آشنا می‌شود که ماجراهایی متفاوت را برای او رقم می‌زند. تا کنون چندین فیلم و سریال تلویزیونی نیز با استفاده از این کتاب ساخته شده است.

قیمت کتاب ابله داستایوفسکی

کتاب آنا کارنینا

کتاب آنا کارنینا نوشته لئو تولستوی نه تنها یکی از بهترین رمان های روسی بلکه از بهترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود. آنا به عنوان شخصیت اصلی داستان، یکی از شخصیت‌های زن مهم در ادبیات جهان است که در بسیاری از آثار دیگر نیز به نوعی به آن اشاره شده است.

مباحث اخلاقی، عشق و خیانت، مباحث اساسی این رمان هستند. آنا کارنینا بدون شک از بهترین رمان های روسیه است که طرفداران فراوانی دارد. شخصیت‌ پردازی‌ها و روایت جذاب، در کنار هنر داستان نویسی نویسنده این رمان، از ویژگی‌های برجسته این اثر معروف است.

خرید کتاب آنا کارنینا حبیبی

کتاب دشمنان

کتاب دشمنان از مهمترین و بهترین رمان های روسی است که با قلم آنتوان چخوف نوشته شده است. این کتاب شامل چندین داستان کوتاه است. دشمنان نیز نام یکی از این داستان‌هاست که نام کتاب نیز از آن گرفته شده است.

این کتاب برخلاف سایر آثار رایج روسی که براساس رئالیسم نوشته می‌شدند، در سبک امپرسیونیسم، که تصویر واقعیت در ذهن است، نگارش شده است. نویسنده، تبحر بالایی در نگارش داستان‌های کوتاه دارد و کتاب دشمنان نیز بر همین اساس از جمله بهترین رمان های ادبیات روسیه به‌شمار می‌رود.

بهترین رمان های روسی را بشناسید!

کتابانه به‌ عنوان مرجع تخصصی معرفی و فروش انواع کتاب، در این مطلب سعی نموده تا فهرستی از بهترین رمان های روسی را براساس نظرات و تجربیات کارشنان خود، برای شما علاقه‌مندان به بهترین آثار ادبی جهان فراهم نماید. قطعاً آثار و کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که خواندن آن‌ها می‌تواند لذت‌ بخش باشد.

از شما کابران و خوانندگان گرامی می‌خواهیم، چنانچه اسامی دیگری از بهترین و مشهورترین رمان های روسی را می‌شناسید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. همچنین تجربیات و نظرات شما در مطالعه آثاری که معرفی می‌شود نیز برای ما و کاربران بسیار ارزشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت