بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران

معرفی 15 عنوان از بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران

دریای بی‌کران علم جامعه شناسی وسیع‌تراز آن است که بتوان به‌واسطه مطالعه چند کتاب، ادعای تسلط بر آن را داشت! درحقیقت این دریا به‌قدری عمیق است که هرچقدر شناگر ماهری باشید، به انتهایش نمی‌رسید. با این‌وجود مطالعه معروف ترین کتاب های جامعه شناسی ایران تاثیر قابل‌ستایشی در برانگیختن شعله‌های آگاهی دارد؛ شعله‌ای که اگر در مسیر درست زبانه بکشد، به سوزاندن بخش‌های اشتباهِ تاریخ و چه‌بسا، به رشد یک جامعه در تمام ابعادِ خود منجر می‌شود.

وب‌سایت کتابانه کتاب‌های زیادی را در حوزه‌های فلسفه و جامعه شناسی ایران برای مخاطبان علاقه‌مند ارائه می‌کند اما، فقط برای بهترین‌های هر حوزه مقاله‌ای را جهت معرفی آثار اختصاص می‌دهد. بنابراین این مطلب را برای کسانی تدارک دیده‌ایم که به دنبال خرید کتاب های جامعه شناسی ایران هستند؛ کتاب‌هایی که بدون شک، ارزش بیش از یک‌بار خوانده شدن را دارند. پس اگر مردِ میدانِ مطالعه هستید، آن‌هم از نوع جامعه شناسی‌اش، بسم‌الله! این مقاله برای شماست!


کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟

«دکتر کاظم علمداری» با قلمی شیوا و صریح، یکی از پر فروش ترین کتاب های جامعه شناسی ایران را در سیزده فصلِ بی‌نظیر نوشته است. این کتاب با عنوان چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟ سوالی مطرح می‌کند که دغدغه جامعه‌شناسان و همه انسان‌هایی است که برای رشد و بهبود وضعیتِ جامعه نگران و دغدغه‌مند هستند.

در کتابِ مذکور، پاسخ این سوال، هم از منظر جامعه‌شناختی و هم با نگاهی بر تجربه‌های تاریخی بررسی می‌شود که نگاهِ جالب‌توجهی است. البته کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟ سریع و بدون فکر به سراغ حل مسئله نمی‌رود؛ در گام اول سعی می‌کند مخاطب را به معنای اصیلِ “عقب ماندن” و “عدم رشد” برساند و سپس راهکارهایی را ارائه می‌کند که خودشان جرقه‌ای برای ارائه راهکارهای خودساخته‌اند! این یعنی یک مشارکت انسانیِ به‌تمام‌معنا!

خرید کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی 14 عنوان از بهترین کتاب های جامعه شناسی


کتاب ما چگونه ما شدیم؟

«دکتر صادق زیباکلام» در آثار جامعه شناسی ایران علاقه زیادی به ریشه‌یابی دارد؛ ریشه‌یابی از نوع تاریخی و سیاسی‌اش! در این کتاب، دنیای وسیع شرقی‌ها با دنیای بی‌انتهای غربی‌ها مورد ‌قیاس‌هایی قرار می‌گیرد که البته در چهارچوب مشخصی تعریف شده‌اند.

تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی و تاریخی انسان‌ها در گوشه‌گوشه کره زمین، می‌تواند سرآغاز شکل‌گیری جوامع گوناگون باشد که در این کتاب با مثال‌های ملموس و قابل‌فهم بررسی شده‌اند. کتابِ ما، چگونه ما شدیم؟ در ستایشِ بررسی علت‌ها است؛ علت‌هایی برای کم‌لطفی جامعه نسبت به انسان‌هایش و شاید هم برعکس!

با خواندن این کتاب که از بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران است، درعین دل‌سوزی برای جامعه حاضر، به دنبال راهکارهای واقع‌بینانه وادار به تفکر می‌شوید!

خرید کتاب ما چگونه، ما شدیم؟ | صادق زیباکلام

کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران

کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران به قلم «محمود سریع القلم» نوشته شده است. این کتاب از کتاب های معروف جامعه شناسی ایران است که در سه بخش، موضوعِ توسعه‌یافتگی در ایران را باتوجه به ابعاد اقتصادی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده اعتقاد دارد که مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ریشه شکل‌گیری جامعه‌ای است که در جهان سوم تمایل به توسعه یافتن دارد.

کتابِ حاضر به علاقه‌مندان جامعه شناسی ایران به‌شدت توصیه می‌شود؛ چراکه قرار است به مطالعه کتابی بپردازید که  14 سال پیشینه تحقیقاتی و پژوهشی پشتوانه آن است و صد در صد ارزش مطالعه دارد.

خرید عقلانیت و توسعه یافتگی ایران؟

کتاب جامعه شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)

روند رشد مشکلات در جامعه‌های مختلف به گونه‌ای است که گویا از یک‌دیگر سبقت گرفته‌اند! پس برای رسیدن به تعریف غیراغراق‌آمیزی از مشکل و پیدا کردن راه‌حل‌ها باتوجه به چهارچوب‌های جامعه، مطالعه کتاب جامعه شناسی خودمانی به نویسندگیِ «حسن نراقی» پیشنهاد می‌شود.

این کتاب از بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران است که برای ارتقای جامعه بهتر و امن‌تر، تدابیری می‌اندیشد و سعی در عملی نمودن هرآن‌چه که به‌صورت نظری برای پیشرفت جامعه قابل‌قبول است، دارد.

اگر از مسئولین هستید یا انسانی با دغدغه تفکر برای خلق جامعه‌ای بهتر، یا اگر جامعه‌شناس هستید و در حوزه وظایف انسانی‌تان، تفکر، بیشترین امتیاز را می‌گیرد، این کتاب برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت. مطالعه سابقه تاریخی ایران و نقش وقایع دوره‌های مختلف در تبیین فرهنگ و سمت‌وسوی جامعه، یکی از بدیع‌ترین موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خرید کتاب جامعه شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)

کتاب جامعه شناسی نخبه کشی

«علی رضاقلی» نویسنده کتاب جامعه شناسی نخبه‌کشی به موضوعی می‌پردازد که در هیچ یک از کتاب های جامعه شناسی ایران با این وسعت، روشن نشده است؛ کتابِ مذکور، اثری است که از نخبگان تاریخ ایران می‌گوید و تصمیم‌های سرنوشت‌سازشان که باعث تولد جامعه‌ای دیگر یا تغییر بخش‌هایی از جامعه زمانِ خود شده‌اند.

 رضاقلی در این کتاب، بکرترین قسمت‌های تاریخ بیهقی را مرور می‌کند و آغاز نخبه‌کشی را با ماجرای به دار‌آویختن «حسنک وزیر» به یادِ مخاطب می‌آورد. البته این همه ماجرا نیست و نخبگان بسیاری مانند «امیرکبیر»، «دکتر مصدق» و افرادی از این دست، قربانی اتفاقاتِ پیش‌بینی‌نشده بوده‌اند که بهتراست برای اشراف کامل به ماجرای آن‌ها، مطالعه جامعه شناسی نخبه کشی را از دست ندهید.

خرید کتاب جامعه شناسی نخبه کشی

کتاب نفحات نفت

بدونِ شک نامِ «رضا امیرخانی» برای دوست‌داران ادبیات داستانی و رمان های ایرانی، نامِ خوش‌آوازه‌ای است. کتاب نفحات نفت ماجرای جدال همیشگی نفت و مردمی است که برای به دست آوردنش تلاش می‌کنند. ماجرای جذابِ تلاش‌های دکتر مصدق برای ملی‌کردن این صنعت و خلاصی از دیوِ بی‌شاخ و‌دمِ استعمار!

امیرخانی صرفا به بیان مشکلات نمی‌پردازد و سعی می‌کند با پرداختن به ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، راهکارهایی را برای رقم خوردنِ اتفاقات بهتر در این زمینه ارائه دهد. مخاطب کتاب نفحات نفت مسئولان اقتصادی ایران و همه کسانی هستند که برای آینده‌ای بدون وابستگی غیراصولی در همه ابعادِ جامعه حاضر، تلاش می‌کنند.

خرید کتاب نفحات نفت

کتاب نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی ایران

کتاب نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی ایران از بهترین گزینه‌های خرید کتاب های جامعه شناسی ایران با رویکرد «تمرکز بر آینده» است. این کتاب که به قلم دکتر «محمدعلی همایون کاتوزیان» و با ترجمه خوب «علیرضا طیب» در وب‌سایت کتابانه موجود است، نگاه شماتت‌گرایانه و تاسف‌بار به هرآن‌چه در گذشته روی داده است را انکار نمی‌کند، اما اجازه نمی‌دهد انسان‌ها بدونِ درس گرفتن از مسیرهای اشتباهِ گذشته، آینده را هم آلوده به همان اشتباهات قبلی کنند.

خرید کتاب نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی ایران

کتاب پوپولیسم ایرانی

کتاب پوپولیسم ایرانی به دوره‌ای از تاریخ سیاسی و اقتصادیِ جامعه ایران می‌پردازد که در آن یکی از پرجدال‌ترین میادین تضاد اندیشه و عملکردِ گروه‌های مختلف انسانی را شاهد بودیم؛ دوران ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد»!

البته نویسنده این کتاب، «علی سرزعیم»، تلاش می‌کند با 4 سوال اساسی سیاست این دوران را موردبحث و تحلیل قرار بدهد که در نوعِ خود مناظره‌ی جذابی را می‌سازد.

خرید کتاب پوپولیسم ایرانی

کتاب مردم در سیاست ایران

این کتاب به قلم «یرواند آبراهامیان» و ترجمه «بهرنگ رجبی»، کتابی است که سیرتا پیاز دگرگونی‌های سیاسی ایران و تاثیر مردم در این حلقه پرماجرا را به‌خوبی بررسی می‌کند. کتاب مردم در سیاست ایران از خاورمیانه‌ای می‌گوید که سینه‌اش همواره آماج اتفاقات گوناگون بوده است.

تاریخ ایران هم به‌عنوان کشوری مهم در خاورمیانه به‌ویژه در 200 سال اخیر با تغییرات مختلفی رو‌به‌رو بوده است که نگاه به آن‌ها، سرآغاز خلق جامعه‌ای است که هم‌اکنون نظاره‌گرِ آن هستیم. این کتاب را یک مورخ درخشان نوشته است، بنابراین اعتماد به مباحث تاریخیِ آن کاملا تایید‌شده است.

خرید کتاب مردم در سیاست ایران

کتاب قومیت و قوم گرایی

کتاب قومیت و قوم گرایی را «دکتر حمید احمدی» نوشته است. این کتاب یکی از کتاب های معروف جامعه شناسی ایران است که یک عنوان فرعی هم با عنوانِ «افسانه و واقعیت» دارد! عنوانی که ذهن افراد دغدغه‌مند را در نگاه اول به تفکر وا می‌دارد.

جذابیت حقیقی این کتاب و ضرورتِ مطالعه‌اش، پرداختن به بحثی است که در این سال‌ها زیاد از آن می‌شنویم؛ اختلافات قومی و قبیله‌ای که مفهوم اتحاد و یک‌رنگی جامعه را کم‌رنگ می‌کند. البته این کتاب قرار نیست راهکاری برای از بردن این اختلافات همیشگی ارائه دهد؛ اما می‌توانید با هدف برقراری صلح نسبی و تلاش برای ایجاد جامعه‌ای یک‌دست‌تر از مطالعه آن لذت ببرید.

خرید کتاب قومیت و قوم گرایی

کتاب ایران جامعه کوتاه مدت

در چالش خرید بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران، قلم محمدعلی همایون کاتوزیان را هرگز فراموش نکنید؛ این قلم و سبک نویسندگی حتی کسانی را که به مباحث جامعه شناسی کم‌تر علاقه‌مند هستند، جذب می‌کند. در کتاب ایران جامعه کوتاه‌مدت 4 مقاله مهم بررسی شده است که مشکلات توسعه اقتصادی و سیاسی ایران در طول تاریخ را بیان می‌کنند.

 مسائلی مانند انحصار ثروت اقتصادی در دست صاحبان حکومت، مسئله مهمی در جامعه امروز است و همچنین تلاش برای تربیت انسان‌های آگاه و مطالبه‌گر برای این مسئله، از اهداف مهم این کتاب است که نشان از ارزش خرید و مطالعه آن دارد.

خرید کتاب ایران جامعه کوتاه مدت

کتاب آسیب شناسی فرهنگی در ایران

کتاب آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران به بررسی تمدن‌های مختلف و چگونگی فرایند شکل‌گیری فرهنگ غنی و چندین هزارساله جامعه ایران می‌پردازد. نویسنده طبق مستندات تاریخی و پژوهش‌های واقع‌گرایانه در باب فرهنگ، ادعا می‌کند که ایران باوجود همه چالش ها، مشکلات و نواقص فرهنگی، جزء فرهنگ‌های غنی دنیا محسوب می‌شود و با جهان سوم بودن فاصله‌ای دوراز انتظارِ سطحی‌گرایانه انسان‌ها دارد.

مطالعه این کتاب آگاهی نسبی و فوق‌العاده از فرهنگ تمدن‌های مختلف برای مخاطب به ارمغان می‌آورد؛ به‌ویژه اگر به شناخت فرهنگ و آسیب‌هایی که آن را تهدید می‌کند، علاقه‌مند هستید!

خرید کتاب آسیب شناسی فرهنگی در ایران

کتاب مشکله هویت ایرانیان امروز

کتاب مشکله هویت ایرانیان امروز یکی از بی‌قضاوت‌ترین کتاب‌هایی است که درباره جامعه شناسی ایران می‌توان یافت. این اثر، کتابی به قلم «فرهنگ رجایی» است و از سبکی در بررسی جوانب برخوردار است که ممتنع‌گونه پیش می‌رود اما، درعین‌حال شفاف و قابل‌فهم هم تلقی می‌شود.

نویسنده، هویت ایرانیان را در جامعه موردبررسی قرار می‌دهد؛ هویت‌هایی که از منابع مختلف سرچشمه می‌گیرند. وی کوشش ایرانیان برای تغییر و ایجاد دموکراسی، به‌ویژه در سالهای اخیر را تشویق می‌کند اما، درعین‌حال برای رسیدن به تمدنی غنی، لزوم پاسخ به یک سوال را مطرح می‌کند: «ایرانی کیست و چه هویتی دارد؟» پاسخی که کتاب مشکله هویت ایرانیان امروز به ما می‌دهد، چیزی است که در دلش هزاران پرسش و پاسخ دیگر نهفته است، همین‌قدر هیجان‌انگیز و پرچالش!

کتاب مشکله هویت ایرانیان امروز اثر فرهنگ رجایی

کتاب تضاد دولت و ملت

تضاد و ملت عنوان کتابی به قلم محمدعلی همایون کاتوزیان است که با ترجمه علیرضا طیب به چاپ رسیده است. این کتاب که یکی از پر فروش ترین کتاب های جامعه شناسی ایران است، کمک می‌کند تاریخ و سیاست ایران را با روایتی ساده و قابل‌تامل بشنویم. همچنین این کتاب تفاوت حکومت خودکامه با حکومت مطابق با ارزش‌های یک جامعه اصیل را تبیین می‌کند که مطلب جالب‌توجهی است.

خرید کتاب تضاد دولت و ملت

کتاب تاریخ اجتماعی ایران | عزت الله نوذری

کتاب تاریخ اجتماعی ایران به قلم «عزت‌الله نوذری» یک انتخاب کامل در برای خرید کتاب های جامعه شناسی ایرانی است. این کتاب تاریخ چند هزارساله ایرانی را بررسی می‌کند که در هر گوشه‌اش، اتفاقات و جریانات متفاوت، سرنوشت نهایی جامعه حال حاضر را رقم زده است.

آگاهی و شناختی که کتاب تاریخ اجتماعی ایران از سیر تاثیر تاریخ بر توسعه جامعه نشان میدهد، می‌تواند راهی باشد که در ارتباط با سایر فرهنگ‌ها و جوامع و همچنین در روندِ بهبود تنش‌های مرسوم قومیتی بهتراز ادوار گذشته عمل کنیم.

خرید تاریخ اجتماعی ایران

خرید بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران از وب‌سایت کتابانه، یکی از موقعیت‌های ناب کتاب‌دوستان و کتاب‌خوان‌هایی است که مشتاقِ خرید کتاب با مناسب‌ترین قیمت هستند.

شما تجربه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب را دارید؟! یا کتاب جامعه شناسی دیگری می‌شناسید که جای آن در این لیست خالی باشد؟ برای شنیدن نظرات‌تان در این‌باره مشتاق هستیم! لطفا تجربیات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالعه‌ی بیشتر: بخشی از کتاب های فلسفی


سوالات متداول:

 بهترین کتاب های جامعه شناسی ایران را چگونه تهیه کنم؟

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب مانند کتابانه، نسبت به خرید حضوری کتاب فرصتِ به‌صرفه‌تری است؛ ضمنِ این‌که کتابانه به‌طور مفصل کتاب های جامعه شناسی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد تا انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

چه کتابی را برای شروع مطالعه جامعه شناسی ایران پیشنهاد می‌دهید؟

مقاله‌هایی در وب‌سایت کتابانه وجود دارند که با مطالعه آن‌ها ضمن آشنایی با کتاب های معروفِ جامعه شناسی ایران، توضیحات شفاف و معتبری از محتوای آن‌ها دریافت می‌کنید؛ آگاهی اولین قدم برای شروع مطالعه است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت