معرفی بهترین رمان های ایرانی

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

ادبیات داستانی سبقه‌ای طولانی در ادب فارسی دارد. از آن‌جایی که در فرهنگ و هنر ایران به شعر اهمیت بسیار بالاتری داده می‌شد، نسبت به برخی از کشورها، داستان و رمان دیرتر وارد فرهنگ‌مان شد. نویسندگان بهترین رمان‌های ایرانی از گذشته علاوه بر شعر، متل‌ها و افسانه‌ها و حکایات فراوانی را نیز خلق می‌کردند؛ ولی به شکل داستان و رمانی که امروزه می‌شناسیم، وجود نداشتند.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، یعنی هم‌زمان با مشروطه، رمان‌ها به ادبیات ایران راه پیدا کردند. در این زمان صنعت چاپ گسترش پیدا کرد و هم‌چنین رمان‌های خارجی در ایران ترجمه و چاپ می‌شدند. در این دوران نیاز به رمان‌های ایرانی احساس شد و نویسندگان بزرگ و خوش‌ذوق ایرانی تصمیم به نگارش رمان گرفتند. نتیجه‌ی این تصمیم گنجینه‌ای است از رمان‌های ایرانی که می‌توانند تا نسل‌ها بعد را سیراب کنند.

در این مقاله، کارشناسان کتابانه سعی کرده‌اند لیستی از بهترین رمان‌های ایرانی را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را معرفی کنند که در ادامه خواهیم خواند. توجه داشته باشید که رمان‌ها بی هیچ ترتیبی قرار دارند و چینش کتاب‌ها دلیل بر مهم‌تر بودن اثری نیست؛ چرا که تمام این از بهترین رمان های ایرانی هستند.


کتاب چشم‌هایش

یکی از رمان‌های برتر ایرانی که در لیست بهترین رمان های ایرانی قرار می‌گیرد، بی‌شک رمان چشم‌هایش اثر بزرگ علوی است. اگر از مخاطبان رمان معاصر ایرانی باشید، بعید است تا به‌حال از چشم‌هایش چیزی نشنیده باشید. این رمان داستان زنی به نام فرنگیس از طبقه مرفه جامعه، در زمان رضاشاه، را روایت می‌کند که عاشق یک استاد نقاشی به نام ماکان می‌شود. او شیفته‌ی استاد ماکان است و همراه او می‌شود. استاد ماکان رهبر یک تشکیلات مخفی ضدحکومتی است و به همین دلیل فرنگیس نیز به این تشکیلات می‌پیوندد.

پس از چندین سال، استاد ماکان در تبعید می‌میرد و ناظم مدرسه‌ای که آثار ماکان را در آن نگه می‌دارند به معروف‌ترین اثر او برمی‌خورد. یک نقاشی از چشم‌های یک زن. او تحقیقاتش را شروع می‌کند تا آن زن را بیابد و رازی که در چشم‌هایش نهفته است را پیدا کند. سپس او به فرنگیس رسیده و از او می‌خواهد که داستان این نقاشی و راز چشم‌هایش را تعریف کند.

بزرگ علوی را همراه با صادق چوبک و صادق هدایت از پدران رمان معاصر ایرانی می‌دانند. او چشم‌هایش را در سال 1331 منتشر و این رمان طرفداران بسیاری پیدا کرد. در آثار بزرگ علوی رئالیسم انتقادی مشهود است. چنان‌که او سال‌های زیادی را به‌خاطر تفکرات و قلمش در زندان گذراند. نثر بی‌تکلف و وجود یک قهرمان زن در این رمان باعث شد که بزرگ علوی نسبت به سایر نویسندگان هم‌عصرش بسیار دیده شود. زنی با تمام تفکرات و عواطف و رفتارهای زنانه. بسیاری استاد ماکان را الهامی از استاد کمال‌الملک می‌دانند که می‌تواند چندان هم دور از ذهن نباشد. اگر به رمان‌های معمایی، سیاسی و عاشقانه علاقه دارید، چشم‌هایش را از دست ندهید.

تصویر کتاب چشمهایش بزرگ علوی

کتاب یک عاشقانه‌ی آرام

یکی دیگر از بهترین رمان‌های ایرانی که ارزش خواندن دارد، یک عاشقانه‌ی آرام از نادر ابراهیمی است. داستان گیله‌مردی که عاشق دختری به نام عسل می‌شود. این دو نفر سه فصل عشق به یکدیگر را تجربه می‌کنند. پیش از واقعه، در قلب واقعه و پس از واقعه. داستان این رمان که پیش از انقلاب 57 رخ می‌دهد؛ داستان مبارزات مردی علیه حکومت است که باعث می‌شود به زندان بیفتد و تبعید شود. در تمام این مراحل اما چیزی از عشق عسل و گیله‌مرد کم نمی‌شود و آن‌ها هرروز به طریقه‌ی جدیدی به یکدیگر ابراز علاقه می‌کنند.

نادر ابراهیمی را همه‌ی کتاب‌خوانان با عاشقانه‌هایش می‌شناسند. وی در مورد این حس چنین می‌گوید:

عاشقانه‌هایی که شاید آن‌ها را به همسرش فرزانه مدیونیم.

نادر ابراهیمی که خودش نیز زندان و تبعید را تجربه کرده است، داستانی مشابه با گیله‌مرد دارد و به همین دلیل مخاطبان آثار نادر ابراهیمی با او ارتباط فراوانی می‌گیرند. عشق همسرش علاوه بر انگیزه‌ای برای ادامه‌ی راهش، دلیلی برای نگارش رمان‌هایش نیز بوده است. رمان‌های نادر ابراهیمی اصلا داستان‌هایی صرفا عاشقانه نیستند و انگیزه کتاب‌خوان شدن بسیاری از مردم بوده‌اند.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

کتاب روی ماه خداوند رو ببوس

مصطفی مستور یکی از نویسندگان معروف ادبیات داستانی ایران است که به احتمال زیاد با آثارش آشنایی دارید. آثار او از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی هستند. کتاب روی ماه خداوند را ببوس، شاید محبوب‌ترین رمان مصطفی مستور است. او در این رمان فلسفی، تلاش می‌کنند به پاسخ جدال‌هایی برسد که همیشه بین احساسات و عقل ما در جریان بوده است.

رمان روی ماه خدا رو ببوس را یک دانشجوی دکتری علوم اجتماعی به نام یونس روایت می‌کند. پایان‌نامه‌ی او درباره خودکشی دکتر محسن پارسا است. او مشغول پیگیری این ماجراست تا علل این اتفاق را ریشه‌یابی کند. دکتر پارسا یک فیزیک‌‌دان معروف است که خود را از برجی پایین انداخته است. در همین حین یکی از دوستان دوران نوجوانی یونس، به نام مهرداد، پس از سال‌ها به دیدنش می‌آید. مهرداد از سرطان همسرش می‌گوید و اینکه پس از مرگ او باید به تنهایی کودک چهارساله‌شان را بزرگ کند.

ماجرای خودکشی دکتر پارسا و مرگ همسر مهرداد، تلنگری به یونس زده و او را نسبت به بسیاری از وقایع دچار شک می‌کند. برای یونس سوالات فلسفی و مهمی راجع به جهان هستی و خدا به وجود می‌آید. یونس به همین منظور درگیر یافتن پاسخ‌هایش می‌شود و حتی در سوالاتی که بین عقل و احساسش جریان دارد، خدا را کنار می‌گذارد. این اتفاقات حتی رابطه‌ی او با نامزدش را هم خراب می‌کند. نامزد یونس، بین عشق او و خدا، گزینه دوم را انتخاب کرده. در نهایت یونس در طی مکاشفه‌ای، حقایقی که باید را می‌فهمد.

مصطفی مستور، متولد 1343 در اهواز است. او کتاب‌های فراوانی را نوشته است و آثارش معمولا برای خوانندگان محبوب هستند. او کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارد. خواندن رمان روی ماه خداوند را ببوس به علاقمندان کتاب‌های فلسفی توصیه می‌شود. چرا که در این کتاب، همراه با یونس به پاسخ سوالاتی می‌رسیم که برای هریک از ما ممکن است پیش آمده باشند.

روی ماه خداوند را ببوس

کتاب شوهر آهو خانم

رمان شوهر آهو خانم، در سال 1340 منتشر شد. علی محمد افغانی، نویسنده‌ی اثر، را با هزینه‌ی شخصی خودش چاپ اول این رمان را روانه‌ی بازار کرد و آن‌قدر محبوب شد که کتاب، به چاپ‌های بعدی رسید. شوهر آهو خانم به جرات با معروف‌ترین رمان‌های کلاسیک دنیا برابری می‌کند. این رمان قطور درباره یک شخصیت قهرمان و یک موقعیت داستانی نیست. بلکه آیینه‌ای است که تمام جنبه‌های ما و روزگارمان را در بر می‌گیرد.

علی محمد افغانی، همچون نویسندگان و شاعران بزرگ پیش از خود، سخنان خودش را در قالب شخصیت‌ها ارائه می‌دهد. در این رمان فقیر و ثروتمند، باسواد و بی‌سواد، پیر و جوان، همه به یک شکل صحبت می‌کنند و از سخنان فیلسوفان و بزرگان کمک می‌گیرند. محمد علی افغانی نویسنده‌ای بسیار دقیق است. او عالم زنان را کاملا می‌شناسد. از اینکه چیزی در سر کودکان می‌گذرد خبر دارد. دلیل دعوای مردم در بازار را یافته است و حتی به گربه‌هایی که در کوچه حضور دارند هم پرداخته است.

شوهر آهو خانم یکی از بهترین رمان های اجتماعی و کلاسیک ایرانی است که ریزترین جزئیات را در نظر می‌گیرد و نویسنده به عنوان ناظر کل، تمام وقایع را پیش می‌برد. اگر رمان‌‌های بزرگ جهان را مطالعه کرده و به آن‌ها علاقه دارید توصیه می‌شود شوهر آهو خانم را مطالعه کنید. همچنین در صورتی که در آغاز راه کتاب‌خوانی خود هستید، با خواندن این رمان و لذت بردن از جزئیات آن، به خواندن آثار قطور اجتماعی علاقمند خواهید شد.

معرفی کتاب شوهر آهو خانم

کتاب سووشون

سیمین دانشور، نویسنده‌ی یکی از رمان‌های برتر ایرانی به نام سووشون است. رمانی بسیار دقیق و درست که در زمان جنگ جهانی دوم جریان دارد. داستان اصلی داستان عاشقانه‌ی یوسف و زری است، از جنس عشق و به بوی فداکاری. در سال‌های قحطی که مردم تکه نانی برای خوردن ندارند، همه‌ی ارباب‌های خودفروخته، زراعت‌شان را به انگلیسی‌ها می‌فروشند.

یوسف اربابی باسواد است که در منطقه خودشان تدریس نیز می‌کند. او علیه ظلم بزرگان، قد علم می‌کند و هیچ‌کدام از محصولات خود را به انگلیسی‌ها نمی‌دهد. قیام یوسف باعث ترس زری می‌شود. زری تمام تلاش خود را می‌کند که بتواند خانواده‌اش را حفظ کند. مبارزه‌ی یوسف با سایر بزرگان و انگلیسی‌ها، در نهایت به مرگ او می‌انجامد. زری که حالا تنها خواسته‌اش را از دست داده، پایش را جای پای یوسف گذاشته و ‌‌مسیر او را ادامه می‌دهد.

سووشون سرشار از عشق و فداکاری است و دیدگاهی کاملا انتقادی به وقایع گذشته و البته آینده دارد. این رمان ایرانی، شاهکار سیمین دانشور است و خواندن و لذت بردن از آن به مخاطبان کتابانه پیشنهاد می‌شود.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

کتاب من او

رمان من او یکی دیگر از بهترین رمان‌های ایرانی که حسابی ارزش خواندن دارد. این کتاب اثر رضا امیرخانی است. او در سال 1352 به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلش در رشته مهندسی به نوشتن رمان روی آورد. رمان‌هایی که هوادارن بسیاری دارند و مردم برای خرید آن‌ها صف می‌کشند.

من او داستانی عاشقانه است که در سال‌های بین 1310 تا 1320 شروع می‌شود. من او داستان عشق پسر خانواده‌ای ثروتمند، به نام علی، به دخترخانواده‌ی خدمتکار خود است. امیرخانی نویسنده‌ای قصه‌گو است و در این رمان به مسائلی کاملا انسانی و اخلاقی پرداخته است.

رضا امیرخانی اشراف کاملی به وقایع تهران در آن دهه دارد و به گفته خودش بخش زیادی از زمانش را صرف مطالعه درباره آن دوران کرده است. به همین دلیل در رمان شاهد این هستیم که همه‌چیز واقعی اتفاق می‌افتد و اتفاقات عجیب و دورازذهن نیستند. همچنین در روند داستان به مسائل سیاسی آن دوران نیز اشاره می‌کند و باعث می‌شود مخاطب ارتباط بیشتری با شخصیت‌ها و فضای رمان داشته باشند. کارشناسان کتابانه پیشنهاد می‌کنند در صورتی که به آثاری در زمان تهران قدیم علاقه دارید، مطالعه رمان من او را از دست ندهید.

بررسی کتاب من او

کتاب زمین سوخته

یکی از بهترین رمان‌های ایرانی که پیشنهاد می‌شود در لیست مطالعه‌تان قرار دهید، کتاب زمین سوخته از احمد محمود است. احمد محمود استاد داستان‌های واقع‌گراست و عموما به وقایع دهه‌های گذشته در جنوب کشور می‌پردازد. زمین سوخته مربوط به شروع جنگ ایران و عراق است و وقایع در اهواز می‌گذرند. در ابتدا شرایط کاملا عادی است و جنگ فقط در حد شایعات بین مردم است. سپس وقایع گسترده‌تر شده و در کمال ناباوری، جنگ آغاز می‌شود.

محسن که کوچکترین پسر خانواده‌ی داستان است، به جنگ اعزام می‌شود. برادر دیگر، خالد، در جریان بمباران بیمارستان، شهید می‌شود. برادر دیگر، شاهد، از دیدن مرگ خالد دیوانه می‌شود و او را به تهران، نزد دیگر اعزای خانواده می‌فرستند. راوی در اهواز می‌ماند و مخاطب همراه با او با تمام شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان آشنا می‌شود.

مردم خانه‌هایشان را رها می‌کنند و چند اوباش مشغول دزدی از خانه‌ها می‌شوند. زنی به نام ننه باران متوجه این اتفاق شده و آن‌ها را دستگیر و سپس اعدام می‌کند و درگیری‌ها گسترش می‌یابد. یکی دیگر از برادران به نام صابر با راوی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد به تهران برود. چراکه شاهد ناخوش است و احتمال می‌رود کشته شود. در زمانی که راوی قصد عظیمت به تهران دارد، اهواز بمباران می‌شود. راوی به خیابان می‌آید و در مرگ شخصیت‌های اصلی و فرعی رمان به سوگ می‌نشیند.

زمین سوخته، با نگاهی واقع‌گرایانه به سه ماهه اول جنگ و تاثیرش بر زندگی مردم می‌پردازد. پس اگر به رمانی تراژیک از وقایع جنگ علاقه دارید، زمین سوخته یکی از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه است.

معرفی کتاب زمین سوخته

کتاب شما که غریبه نیستید

یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی، کتاب شما که غریبه نیستید از هوشنگ مرادی‌کرمانی است. به احتمال خیلی زیاد هوشنگ مرادی‌کرمانی را با قصه‌های مجید می‌شناسید. نویسنده‌ای که نثر ساده و روانش صمیمیتی زیاد را بین او و مخاطبانش ایجاد کرده است.

رمان شما که غریبه نیستید در مورد وقایع زندگی شخصی خود مرادی کرمانی است. دوران کودکی او و خاطراتی که همراه با آن‌ها رشد کرده است. هوشنگ مرادی‌کرمانی در چند ماهگی مادرش را از دست می‌دهد. پدرش هم در ژاندارمری استان سیستان کار می‌کرده و به همین دلیل او در کنار پدربزرگ و مادربزرگش، رشد کرده است.

نثر ساده و بی‌پیرایه هوشنگ مرادی‌کرمانی چنان ارتباطی با مخاطب دارد که نظیرش یافت نمی‌شود. اگر به داستانی نزدیک به قصه‌های مجید علاقه دارید و یا زندگی این نویسنده‌ی بزرگ برای‌تان جالب توجه است، حتما شما که غریبه نیستید را مطالعه کنید.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

کتاب تنگسیر

رمان تنگسیر از صادق چوبک یکی از بهترین کتاب‌های رمان ایرانی است. داستانی قهرمان‌پرور که برای مخاطب هیجان فراوانی را به همراه می‌آورد. داستان در جنوب کشور می‌گذرد و با خواندن این کتاب شما عازم سفری به بوشهر می‌شوید.

داستان درباره مردی به نام زایرمحمد است که در جنگ‌های تنگسیر با انگلیسی‌ها حضور داشته و مدتی هم برای آن‌ها آهنگری کرده است. سپس از طریق کارش پولی را جمع می‌کند و با سه نفر شراکت را آغاز می‌کند و پول را به آنها می‌سپارد.

هنگامی که زایرمحمد برای پس گرفتن پولش می‌رود، او را دور زده و منکر وجود پول می‌شوند. زایرمحمد تمام راه‌های قانونی را امتحان می‌کند و به نتیجه نمی‌رسد. به همین دلیل اسلحه‌اش را برداشته و سه نفری که پولش را بالا کشیده‌اند، می‌کشد.

داستان با توصیفاتی زیبا و دقیق از حال‌وهوا و رنگ‌وبوی بوشهر پیش می‌رود. قهرمانی به اسم زایرمحمد داریم که به او ظلم فراوانی می‌شود و به همین دلیل به او حق می‌دهیم که آخرین و خطرناک‌ترین راه را برای گرفتن حقش انتخاب کند. اگر به رمانی پر از هیجان و قهرمان‌پرور علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما تنگسیر است.

خرید کتاب تنگسیر چوبک

کتاب عزاداران بیل

کتاب عزاداران بَیَل با اینکه رمان نیست و مجموعه هشت داستان کوتاه است ولی جایگاهی بسیار مهم در ادبیات فارسی دارد و به همین دلیل این کتاب نیز در لیست بهترین داستان‌های ایرانی قرار گرفته است. هشت داستان کوتاهی که در روستایی به نام بیل جریان دارد و در تمام آن‌ها شخصیت‌هایی یکسان قرار دارند.

غلامحسین ساعدی معروف به گوهرمراد، یکی از بهترین نویسندگان ایرانی است که معمولا آثارش نثری روان دارند و آن‌چنان تصویری و سرگرم‌کننده هستند که داریوش مهرجویی براساس یکی از داستان‌های عزاداران بیل، فیلم گاو را با بازی عزت‌الله انتظامی ساخته است.

خرید کتاب عزاداران بیل

کتاب شازده احتجاب

کتاب شازده احتجاب از هوشنگ گلشیری یکی از آثار دیگری است که با معروف‌ترین رمان‌های کلاسیک دنیا مقایسه می‌شود. سورئالی که با کابوس‌ها و توهم شازده پیش می‌رود. او ظلم پدر و اجدادش را می‌بیند ولی خود را از آن‌ها جدا می‌داند.

در بخشی از رمان، شازده، یکی از کلفت‌هایش را شبیه به همسر خود کرده و با او همبستر می‌شود. مراد که در اصل کالسکه‌چی شازده است، گاهی اوقات به او خبر مرگ اقوام را می‌رساند. روزی مراد سراغ شازده می‌آید و خبر مرگ شازده را می‌دهد. در پایان نیز، شازده در اتاق تاریکش و در تنهایی، می‌میرد.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

مطالعه بیشتر: آشنایی با قلم مشهو‌رترین‌ نمایشنامه نویس‌ها

کتاب مدیر مدرسه

کتاب مدیر مدرسه، اثر جلال آل‌احمد یکی از بهترین رمان‌های ایرانی است که در آن به صورت نمادین زندگی اجتماعی به نمایش گذاشته می‌شود. داستان درباره معلمی است که پس از سال‌ها آموزش الفبا به دانش‌آموزانش، سودای مدیریت در سر دارد. به همین دلیل ماه‌ها تلاش می‌کند و در نهایت با پرداخت رشوه موفق می‌شود سمتی که می‌خواهد را به دست آورد.

به مدرسه‌ای دور از شهر و فقیر می‌رود. در آن‌جا با انواع مشکلات روبه‌رو می‌شود و در نهایت ماجرای رابطه جنسی دو دانش‌آموز در مدرسه بلوایی به پا می‌کند. مشکلات آن‌قدر زیاد می‌شوند که مدیر، از سمت خود استعفا می‌دهد.

جلال آل‌احمد نویسنده بزرگی است که با رمان مدیر مدرسه، سبک خاص خود را شروع و آثارش را از نوشته‌های قبلی‌اش متفاوت کرد. داستان مدیر مدرسه یکی دیگر از آثار جذابی است که مطالعه‌اش را پیشنهاد می‌کنیم.

خرید کتاب مدیر مدرسه نشر جامه دران

کتاب چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

کتاب چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم از زویا پیرزاد یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی است. زویا پیرزاد در این رمان به مسئله اقلیت‌های مذهبی می‌پردازد که در ادبیات داستانی ایران پررنگ نبوده‌اند.

داستان درباره همسایه شدن دو خانواده مسیحی است که مشکلاتی ذهنی برای کلاریس، مادر یکی از خانواده‌ها ایجاد می‌کند. در این رمان به مسائلی چون عشق ممنوع پرداخته می‌شود و کلاریس همچون موتورخانه‌ای است که وجودش چرخ زندگی در خانواده را می‌چرخاند. زویا پیرزاد و رمان‌هایش همواره بسیار مورد تحسین قرار گرفته‌اند و چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم یکی از پیشنهادات جذاب کتابانه برای مخاطبان رمان‌های ایرانی است.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

کتاب دایی جان ناپلئون

ایرج پزشکزاد به قطع یکی از بهترین رمان های ایرانی را نوشته است. کتاب دایی جان ناپلئون و زبان شیرینش هرکسی را عاشق ادبیات داستانی ایران می‌کند. داستان به پیش از اشغال ایران توسط متفقین بازمی‌گردد. دو خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و سعید عاشق دختر دایی‌جان ناپلئون می‌شود. در صورتی که هردو کودکند و جرات ابراز علاقه‌شان به یکدیگر را ندارند.

در این بین اتفاقات بسیار جذابی حول‌وهوش سایر خانواده‌ها نیز رخ می‌دهد که مخاطب را عاشق اسدالله‌ میرزا و مش‌قاسم می‌کند. زبان این کتاب ساده و بسیار شیرین است. همه چیز از زاویه دید سعید اتفاق می‌افتد و در نهایت ناکامی‌اش در عشق و همراه شدنش با اسدالله میرزا.

اگر به دنبال کتابی هستید که با خواندنش هم بخندید و هم گریه کنید، هم عاشق شوید و هم فارغ و در آن دوره به‌خصوص برای مدت کوتاهی زندگی کنید، حتما دایی جان ناپلئون را انتخاب کنید.

خرید کتاب دایی جان ناپلئون

کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا یکی دیگر از بهترین رمان‌های ایرانی است. این کتاب را عباس معروفی نوشته است و با تقدیم کتاب به مادرش، خبر از وجود شخصیت اصلی زن می‌دهد. نوشا، دختری هفده ساله است که در این رمان خاطراتش را به صورت وهم‌آلود مرور می‌کند. او در خیابان‌های سنگسر عاشق کوزه‌گری به نام حسینا می‌شود و مرد 40 ساله‌ای نیز خواستگار نوشا است. به همین دلیل نوشا بین انتخاب عشق یا شهرت قرار می‌گیرد ولی سرنوشت برایش چیز دیگری رقم می‌زند.

کتاب‌های عاشقانه بسیاری وجود دارد که در آن یا عاشق و معشوق به هم می‌رسند و یا خیر. پر خوبی و بدی و عشق و فداکاری. ولی سال بلوا یک عاشقانه منحصر به فرد است که شما را به وجد خواهد آورد.

خرید کتاب سال بلوا

مطالعه بیشتر: آشنایی با قلم مشهو‌رترین‌ نمایشنامه نویس‌ها


کتاب خواب زمستانی

کتاب خواب زمستانی از گلی ترقی به عنوان یکی دیگر از بهترین رمان‌های ایرانی است که ارزش خواندن دارد. این رمان دارای زبانی طنز است که شیرینی وقایع را چندبرابر می‌کند. داستان خواب زمستانی را پیرمردی روایت می‌کند که با دوستانش قرار گذاشته بودند هرگز از یکدیگر جدا نشوند، ولی حالا او تنهاست و هرروز منتظر است که کسی به او سر بزند. در طی رمان او خاطراتش از دوستانش را تعریف می‌کند. خاطراتی بسیار عمیق و نشاط‌آور که در نهایت انسان مدرن را تعریف می‌کنند.

این کتاب به مخاطب نشان می‌دهد که زندگی بدون درد امکان‌پذیر نیست و همین درد باعث می‌شود ارزش بسیاری از چیزها مشخص شود. اگر به رمانی عمیق با زبانی طنز علاقه دارید، حتما خواب زمستانی را مطالعه کنید.

خرید کتاب خواب زمستانی

کتاب زنده به گور

کتاب زنده به گور نیز علی‌رغم اینکه مجموعه‌ای از هشت داستان کوتاه است، ولی جزو لیست رمان‌های برتر داستان های ایرانی قرار گرفته است. چراکه هرکدام از این داستان‌ها جهانی جدید از ذهن صادق هدایت را به مخاطب عرضه می‌کند.

صادق هدایت یکی از بهترین نویسندگان ایرانی‌ است که همواره با آثارش تاثیر شگرفی را در ادبیات و حتی تفکر ایرانیان داشته است. برای خواندن هشت داستان کوتاه فوق‌العاده از صادق هدایت، زنده به گور را مطالعه کنید.

dccdda

کتاب بوف کور

در ظاهر به نظر می‌رسد که کتاب بوف کور، داستان عشق محکوم به فنا است، اما با ورق زدن هر صفحه، این واقعیت‌های اساسی مبهم می‌شوند و خواننده به زودی متوجه می‌شود که این رمان چیزی فراتر از یک داستان عاشقانه است.

اگرچه رمان بوف کور با آثار کافکا، دیکله  و پو مقایسه شده است اما در واقعیت این کتاب چیزی فراتر از طبقه‌بندی‌های این چنینی است. ترجمه‌ی فرانسوی لسکوت این کتاب را به شهرت جهانی رساند. نقدها و بررسی‌های متعددی در خصوص روند نوشتاری و تصویرسازی‌های این رمان برتر فارسی صورت گرفته است و شما می‌توانید تعدادی از این نقدها را در وب سایت کتابانه مطالعه نمایید.

معرفی رمان بوف کور

کتاب زوال کلنل

آغاز داستان زوال کلنل در یک شب سیاه و بارانی، در یکی از شهرهای کوچک ایران است. کلنل در خانه‌اش غرق در تفکر است. خاطرات مداوم به او هجوم می‌آورند. خاطراتی از همسرش، از میهن‌پرستان بزرگ گذشته. همه یا ترور شده بودند، یا اعدام. خاطرات فرزندانش را به خاطر می‌آورد که همگی به جناح‌های مختلف انقلاب 1357 پیوسته بودند.

به طور کلی داستان در مورد 24 ساعت از زندگی پدر فرزندانی است که دچار سرنوشت تلخی می‌شوند. از آنجایی که محمود دولت آبادی، تصمیم به اصلاح برخی قسمت‌های نوشته‌ی خود را نداشت، هرگز مجوزی برای چاپ این اثر به او داده نشد، با این حال نمی‌توان از اثرگذاری آن به عنوان یکرمان برتر فارسی چشم پوشی کرد.

معرفی رمان ایرانی زوانل کلنل

کتاب جای خالی سلوچ

داستان جای خالی سلوچ را می‌توان از مهم‌ترین آثار در ادبیات مدرن فارسی دانست، تجربیات و تکاپوی یک زن فقیر و فرزندانش را که در یک روستای دور افتاده در ایران زندگی می‌کنند. جای خالی سلوچ داستان زندگی زنی را بی دریغ، درحالی که با فساد سیاسی، اقتدارگرایی و فقر حاکم بر روستا مبارزه می‌کند، بررسی می‌نماید، زنی که همسرش ناگهان ناپدیده شده است. نقض و اختلافات او بین احساس عشق به سلوچ و عصبانیت از نبود او و همچنین تلاش زن برای تربیت فرزندانش بدون پدرشان آنچنان زنده و عمیق است که می‌توان به راحتی با او همزادپنداری نمود.

 این رمان آرزوهای تحقق نیافته‌ی ایران مدرن را با انتقادی برانگیخته از دل جامعه‌ای که بین گذشته و آینده گرفتار شده‌ است، بیان می‌کند. محمود دولت آبادی با نوشتن این کتاب به زبان روزمره‌ی مردم، انقلاب بزرگی در ادبیات فارسی ایجاد کرد. انقلابی که در آن برای اولین بار تصویر زیبا و جسورانه‌ی زندگی یک زن در حاشیه‌ی رخدادها و مبارزات سرسختانه‌ی آن برای بقا را نمایان می‌ساخت. کتاب جای خالی سلوچ هم اکنون بر روی وب سایت کتابانه موجود می‌باشد.

خرید کتاب جای خلی سلوچ

کتاب سمفونی مردگان

رمان سمفونی مردگان یکی از بهترین کتاب‌های ایرانی محسوب می‌شود. این کتاب داستان خانواده‌ی اورخانی را در اردبیل برای ما تعریف می‌کند. ما با جزئیات زندگی آن‌ها پس از جنگ جهانی دوم روبرو هستیم. در طی یک حادثه ، تاریخچه این خانواده در چهار حرکت سمفونی‌وار، آشکار می‌شود. محور اصلی داستان، درگیری دو برادر آیدین و اورهان است.

رمان برتر فارسی سمفونی مردگان، زندگی در مناطق سردسیر شمال ایران را در اواسط قرن بیستم میلادی به طور کامل توصیف می‌کند. آنچه این رمان را برای خوانندگان آن ارزشمند می‌سازد این است که عباس معروفی، نویسنده‌ی داستان، چگونگی زندگی کاملا مرده‌ی این خانواده را به طور شفاف توصیف می‌کند. اعضای خانواده‌ی اورخانی همه از نظر جسمی و روحی مرده‌اند. آن‌ها دیگر هیچ حسی ندارند، رویا نمی‌بینند، هیچ امید و حتی راهی برای فرار هم ندارند.

سمفونی مردگان بهترین رمان

رمان کلیدر

اغلب خوانندگان آثار محمود دولت آبادی بر این امر واقفند که اگر بنا به قیاس آثار وی باشد، قطعا کلیدر در صدر آثار قرار می‌گیرد. اما توصیه می‌شود ابتدا دیگر داستان‌های معاصر را مطالعه کرده و در آخر به سراغ این کتاب بروید به این دلیل که پس از خواندن کلیدر، آثار دیگر نویسندگان چنگی به دل نمی‌زنند.

رمان برتر فارسی کلیدر شمال 10 جلد وده و در مدت زمان 15 سال نوشته شده است. کلیدر نام روستایی در اطراف خراسان است که استاد محمود دولت آبادی ما را به آن فضا می‌برد. توصیفات نویسنده، کتاب را آنچنان زنده می‌نماید که می‌توان پا به پای زنان و مردان داستان زندگی کرد. خواندن همه 10 جلد کتاب ممکن است یک سال به طول بیانجامد اما پس از آن، سلیقه‌ی مطالعه‌ی داستانی شما، قطعا پله‌های ترقی را طی خواهد کرد.

داستان کلیدر درباره یک خانواده‌ی کرد عشایر در روستای کلیدر است و اتفاقات اصلی داستان در این منطقه رخ می‌دهد. جایی که این خانواده با رفتار خصمانه‌ی مردم روستاهای همسایه روبرو می‌شوند. برای تهیه این رمان برتر فارسی، کافی است در بخش جستجوی کتاب در وب سایت کتابانه نام نویسنده و یا اثر را نوشته و بر روی آیکون جستجو کلیک کنید.

معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی

در این مقاله کارشناسان کتابانه سعی کردند، فهرستی از بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی را گردآورده و توضیح مختصری راجع به هرکدام ارائه دهند. شما نیز اگر رمان شاهکار دیگری را می‌شناسید که در این لیست نام آن‌ها قید نشده است، با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت