اهمیت کتاب رنگ آمیزی کودکان

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

اغلب کودکان به کتاب‌ رنگ‌آمیزی کودکان علاقه‌ی ویژه‌ای دارند. علاوه بر کودکان والدین نیز برای ایجاد سرگرمی سالم و آموزنده برای فرزندان خود به کتاب‌ های رنگ‌ آمیزی توجه ویژه‌ای دارند.

معرفی بهترین‌ کتاب‌های رنگ‌ آمیزی کودکان

این روزها تنوع کتاب‌ کودک و نوجوان در بازار نشر ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این تنوع، نسبت به سال‌ها گذشته، انتخاب کتاب‌ مناسب را برای خانواده‌ها بسیار ساده‌تر کرده است. در ادامه، به معرفی تعدادی از بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان می‌پردازم.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان
خرید کتاب اون چیه رنگش کنیم

کتاب اون چیه؟رنگش کنیم خیلی قشنگش کنیم!

مجموعه کتاب اون چیه؟ رنگش کنیم خیلی قشنگش کنیم، متشکل از 17 جلد است. هر یک از جلدهای این مجموعه کتاب به یک موضوع خاص می‌پردازد. وسایل خانه، پرندگان، ماشین‌ها، حشرات، سازهای موسیقی و… برخی از عناوین این مجموعه هستند.

هر کتاب، شامل 11 برچسب، متناسب با نقاشی‌های آن جلد است. ابتدا کودک با چسباندن برچسب‌ها در محل مخصوص به آن‌ها با تصویر آن صفحه آشنا می‌شود؛ سپس می‌تواند به رنگ آمیزی کتاب بپردازد. همچنین در کنار تصاویر هر صفحه، اشعار معما گونه‌ای سروده شده است، این اشعار در ارتباط با تصاویر کتاب هستند. با خواندن این اشعار برای کودک، او می تواند نام تصویر را بیان کند.

 هر یک از جلدهای این مجموعه، دارای صفحات محدودی است و از این جهت برای کودکانی که در ابتدای کار هستند مناسب است. همچنین به کارگیری ابزاری مانند برچسب، استفاده از کتاب را برای کودک جذاب می کند.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب رنگ آمیزی های شازده کوچولو

مجموعه‌ کتاب رنگ آمیزی شازده کوچولو، در 6 جلد، برای کودکان 2 تا 7 سال تهیه شده‌است. شازده کوچولو به دیدار کودکانی آمده که اولین تجربه‌های شیرین خود در رنگ‌آمیزی را کسب می‌کنند. کتاب‌های این مجموعه با توجه به سن کودک از تصاویر ساده تا پیچیده استفاده کرده‌اند.

در هر صفحه یک تصویر رنگ شده و همان تصویر به صورت خطوط ساده برای رنگ‌آمیزی توسط کودک آماده شده است. در کنار تصاویر، اشعار شیرین و ساده‌ای، سروده شده‌است. تصاویر کتاب برای کودکان کوچک‌تر ساده بوده و این کودکان می‌توانند با استفاده از مداد شمعی به رنگ آمیزی تصاویر بپردازند.

آموزش نقاشی و رنگ آمیزی

کتاب آموزش نقاشی و رنگ آمیزی

در کتاب آموزش نقاشی و رنگ آمیزی، کودکان می‌آموزند چگونه با استفاده از اشکال ساده‌ی هندسی مانند: دایره، مربع، مثلث، مستطیل و… به طراحی و نقاشی‌های ساده و ابتدایی بپردازند.

 این کتاب متشکل از 4 بخش: آدم‌ها، حیوانات، روییدنی‌ها و منظره‌ها است. و هر بخش متناسب با عنوان آن، از تصاویر مربوط به همان شاخه بهره برده‌است؛ به طور مثال در بخش آدم‌ها، کودک تصاویری از انسان‌ها در مشاغل مختلف، مکان‌های متفاوت و یا در حال انجام کارهای گوناگون مشاهده می‌کند.

در ابتدای هر بخش از کتاب تمرینی به جهت تقویت مهارت‌های دست ورزی برای کودک ارائه شده‌است؛ و سپس مراحل کشیدن یک تصویر، به کمک اشکال هندسی به چاپ رسیده‌است. در باقی صفحات کتاب، یک تصویر رنگ آمیزی شده موجود است و در صفحه‌ی مقابل همان تصویر برای رنگ آمیزی توسط کودک قرار دارد. کتاب آموزش نقاشی و رنگ آمیزی به طور ویژه برای خردسالان در سال‌های پیش از دبستان و سال‌های ابتدایی دبستان طراحی شده است.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب بخوان و رنگ کن

مجموعه کتاب بخوان و رنگ و کن، برای کودکان 2 تا 6 سال آماده شده‌است. هر یک از کتاب‌های این مجموعه دارای صفحات محدودی بوده و تعداد صفحات آن برای کودکان پیش از دبستان، که حوصله‌ی رنگ آمیزی کتاب‌هایی با تعداد صفحات بالا را ندارند، مناسب می‌باشد.

 تصاویر کتاب‌های بخوان و رنگ و کن به تناسب سن کودک از ساده به پیچیده طراحی شده‌اند. در هر صفحه تصویری رنگی و در صفحه‌ی مقابل، همان تصویر، برای رنگ آمیزی توسط کودک آماده شده‌است.

عنوان مجموعه از اشعار ساده، کودکانه و شیرین کتاب برگرفته شده که سرورده‌ی “شکوه قاسم‌نیا” است. این اشعار در پایین تصاویر کتاب و مرتبط با آن‌ها می‌باشند، و والدین می‌توانند در زمان رنگ آمیزی تصاویر توسط کودک، این اشعار را برای او خوانده و لذت استفاده از کتاب را چندین برابر کنند.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب 365 تصویر برای رنگ‌آمیزی

کتاب 365 تصویر برای رنگ آمیزی، همان‌طور که از نام آن پیدا است، از 365 صفحه تشکیل شده است و هر صفحه به یک تصویر خاص، اختصاص دارد. این کتاب برای کودکانی که علاقه‌ی زیادی به رنگ آمیزی تصاویر متنوع دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

تصاویر کتاب 365 تصویر برای رنگ آمیزی ساده نیستند و هر یک به نوبه‌ی خود از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند. با توجه به این نکات این اثر برای کودکانی که در رنگ آمیزی به مهارت‌های لازم رسیده‌اند، گزینه‌ای ارجح می‌باشد.

غالب تصاویر کتاب مربوط به جانوران مختلف است، که تنوع بسیار گسترده‌ای دارند. کودک در حین رنگ آمیزی تصاویر، با اسامی جانوران، محل زندگی و غذای آن‌ها آشنا می‌شود. پس از جانوران، تصاویر مربوط به انسان‌ها در موقعیت‌ها و مکان‌های متفاوت دومین دسته‌ی بزرگ، از تصاویر کتاب را تشکیل می‌دهند. گستردگی کتاب 365 تصویر برای رنگ آمیزی و تنوع تصویر می‌تواند کودکان را برای مدتی طولانی سرگرم کند.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب رنگ آمیزی و سرگرمی

 مجموعه کتاب رنگ آمیزی و سرگرمی، متشکل از 3 جلد جداگانه است، که در این اثر به صورت یکجا گردآوری شده‌اند. کودکان در این کتاب در حین رنگ آمیزی تصاویر، می‌تواند داستان‌های کوتاهی، که در کنار تصاویر به چاپ رسیده را خوانده و از خیال پردازی لذت برند.

 اغلب این داستان‌ها، به صورت نیمه کاره رها می‌شوند و یا با طرح پرسشی از کودک، ذهن او را درگیر می‌کنند. گاه در متن‌ها، توجه کودک به جزئیات تصاویر جلب می شود؛ و یا با شمارش اعداد، به آموزش غیر مستقیم ریاضی پرداخته می‌شود.

هر جلد از مجموعه کتاب‌های رنگ آمیزی و سرگرمی که از برترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان است، شامل بیش از 50 تصویر است، که تنوع تصاویر و کارکترهای کتاب، از مشخصه‌ی بارز آن می‌باشد.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب بچه‌ها ماسک

کتاب‌های بچه ها ماسک، مجموعه‌ای 5 جلدی است، که هر یک از جلدهای آن متشکل از 24 ماسک مقوایی است. در این اثر کودکان بعد از رنگ آمیزی هر یک از صفحات و جدا کردن آن‌ها از کتاب، می‌توانند ماسک‌هایی جذاب برای بازی‌های خود داشته باشند. ماسک‌های کتاب از تصاویر حیوانات مختلف و دلقک‌هایی با صورتک‌های متفاوت تشکیل شده‌است.

در دو طرف هر یک از ماسک‌ها، سوراخ‌هایی به جهت عبور دادن نخ یا کش تعبیه شده‌است؛ همچنین قسمت بینی و چشم‌ها در تمام ماسک‌ها قابل جداشدن است. کودکان می‌توانند پس از رنگ آمیزی ماسک‌ها، از آن‌ها در بازی‌های مختلف و همین‌طور اجرای نمایش‌های خود استفاده کنند. این امر در پرورش قوه‌ی تخیل و خلاقیت کودکان تاثیر به سزایی دارد.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب قصه بخوان و رنگ کن

در کتاب قصه بخوان و رنگ کن، شخصیت محبوب کارتونی “پو” و دیگر دوستانش، کودکان را به دنیای قصه، سفر و خیال می‌برند. کتاب از 4 داستان “سال پو”، “ماجرای تیگر”، “داستان هفالامپ” و “پیگلت به دوستانش کمک می‌کند”، تشکیل شده‌است.

کتاب قصه بخوان و رنگ کن را می‌توان به نوعی در دسته‌ی کتاب‌های کمیک به شمار آورد؛ اما با این تفاوت که تصاویر کتاب‌های کمیک غالبا کوچک بوده ولی در این اثر تصاویر بزرگ، صفحات کتاب را در برگفته است.

در بالای هر صفحه، داستان کتاب در یک یا چند خط برای کودکان ذکر شده است. کودکان با خواندن جملات هر صفحه، و دنبال کردن تصاویر کتاب، پی به موضوع داستان‌ها می برند و گویی انیمیشنی مصور را در لابه‌لای صفحات کتاب دنبال می‌کنند. در هر داستان پو و دوستانش قصه‌ای را خلق، و با ماجراجویی‌های خود کودکان را به هیجان می‌آورند.

تصویر کتاب ببین چطور رنگ می‌کنم 2

کتاب از اینجا و از اونجا؛ ببین چطور رنگ می‌کنم؟

کتاب از اینجا و از اونجا؛ ببین چطور رنگ می‌کنم؟، از دیگر کتاب‌های شاخص در زمینه‌ی رنگ آمیزی برای کودکان است، که به طور ویژه برای خردسالان طراحی شده‌است. این اثر که یکی از کتاب‌های برتر رنگ‌آمیزی کودکان است، اهداف خاصی را دنبال می‌کند و تصاویر آن، هر یک به نوعی، به جهت تقویت مهارت‌های جسمی و ذهنی خردسالان در سال‌های پیش از دبستان تلاش کرده‌اند.

کودک در برخی صفحات، می‌تواند تصویر صفحه را مطابق با الگویی که به صورت کوچکتر در بالای صفحه به چاپ رسیده، رنگ آمیزی کند. برخی تصاویر، شماره گذاری شده‌اند و از کودک خواسته شده، که مطابق با اعداد ذکر شده در تصویر، نواحی مختلف را رنگ آمیزی کند.  این کار در عین ایجاد سرگرمی و تنوع برای کودک، به رشد مهارت‌های ریاضی او نیز می‌پردازد.

در برخی دیگر از تصاویر کتاب از اینجا و از اونجا؛ ببین چطور رنگ می‌کنم؟ خطوط کم رنگی موجود است، و از کودک خواسته می‌شود پیش از شروع به رنگ آمیزی ابتدا این خطوط را پررنگ نماید. در حین انجام این کار، عضلات دست کودک تقویت شده و در کشیدن خطوط مهارت لازم را پیدا می‌کند.

کتاب جادوی نقاشی با کف دست

کتاب جادوی نقاشی با کف دست

کتاب جادوی نقاشی با کف دست را، می‌توان جزء کتاب‌های خلاقانه در زمینه نقاشی و رنگ‌آمیزی کودکان به شمار آورد. در این اثر در هر صفحه کودک می‌آموزد، چگونه با طرحی از کف دست خود، نقاشی‌های زیبا و خلاقانه به تصویر کشد.

در هر صفحه از کتاب یک نقاشی با استفاده از طرح دست و انگشتان آن کشیده شده و در صفحه‌ی مقابل طرحی از یک دست، البته به صورت نقطه چین موجود است. در ابتدا کودک با وصل کردن نقاط به یکدیگر، طرح دست را کامل می کند. سپس می تواند تصویری که با کف دست کشیده شده را، این بار خود کامل و رنگ آمیزی کند.

 در هر صفحه از کتاب، چند بیت شعر متناسب با تصاویر آن سروده شده است. در انتهای کتاب طرحی از یک دست موجود است و این بار از کودک خواسته شده خود به تنهایی، و با استفاده از خلاقیت‌اش به طراحی تصویر جدیدی بپردازد. کودکان می‌توانند بارها و بارها، این تصاویر را در دفاتر نقاشی خود کشیده و به تمرین و تکرار و ایجاد تصاویر جدید بپردازند.

کتاب جادوی نقاشی با کف دست، از آثار مناسب و مرتبط با برنامه‌های آموزشی پیش از دبستان، معرفی شده در کتابنامه‌ی رشد آموزش و پرورش است.

جادوی نقاشی با کف پا

کتاب جادوی نقاشی با کف پا

جادوی نقاشی با کف پا، کتابی است در ادامه‌ی اثری که در بالا معرفی شد.  این بار کودک با استفاده از طرح کف پا، به ایجاد تصاویر خلاقانه و رنگ آمیزی آن‌ها می‌پردازد. تمام مشخصات ذکر شده در بالا، برای کتاب جادوی نقاشی با کف دست، برای این اثر نیز قابل ذکر است.

در این دو کتاب که از برترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان است، در کنار ایجاد سرگرمی جذاب و لذت بخش، به افزایش مهارت‌های هنری و پرورش استعداد کودکان توجه خاصی شده‌است.

بیا رنگ کنیم

کتاب بیا رنگ کنیم

کتاب بیا رنگ کنیم، برای خردسالان 2 ساله به چاپ رسیده است. استفاده از مداد رنگی برای خردسالان، در این سن کمی دشوار می‌باشد، به همین جهت در تمرینات این کتاب از والدین خواسته شده تا مداد شمعی در اختیار فرزندان قرار دهند. در این سن کودک هنوز در مهارت‌های حرکتی ظریف، و تطابق چشم و دست به تکامل نرسیده، به همین جهت تمرینات کتاب بسیار ساده، اما به منظور تقویت مهارت‌های ذکر شده، بسیار مهم و کاربردی هستند.

در تمام صفحات کتاب، تصاویر رنگ آمیزی شده‌ی متنوعی، با موضوعات مختلف، گنجانده شده است. تنها بخش کوچکی از تصاویر، فاقد رنگ می باشد، و کودک باید تنها این بخش‌های کوچک را رنگ آمیزی کند. شاید این بخش‌ها، برای والدین کم و یا بی اهمیت، به نظر رسند، اما در واقع، رنگ آمیزی این بخش‌های به ظاهر کوچک، در تکامل رشد کودک، بسیار موثر هستند.

هر چه به انتهای کتاب بیا رنگ کنیم نزدیک می‌شویم، قسمت‌هایی از کتاب که فاقد رنگ هستند به تدریج بیشتر می‌شوند. در بالای تمام صفحات کتاب بخشی برای والدین و مربیان در نظر گرفته شده که راهنمایی‌های لازم برای آنان در نحوه‌ی استفاده از کتاب بیان شده‌است.

کتاب رنگ کنیم

کتاب رنگ کنیم

کتاب رنگ کنیم، در ادامه‌ی کتاب بیا رنگ کنیم، به چاپ رسیده‌ است. این کتاب برای کودکان 3 تا 5 سال تهیه مناسب می‌باشد. هدف اصلی این کتاب، آشنا کردن کودک، با رنگ هاست.  همچنین، در حین رنگ کردن تصاویر، مهارت‌های حرکتی ظریف کودک هم تقویت خواهد شد.

در این اثر به جهت معرفی رنگ‌ها به کودک، از اشیا، جانوران و مکان‌هایی که برای کودک آشنا هستند، استفاده شده‌است. برای انجام تمرینات رنگ آمیزی در این کتاب به مداد شمعی نیاز است. در پشت تصاویر هر صفحه از کتاب رنگ کنیم، یک ماز ساده طراحی شده‌است، که از کودکان خواسته شده، تا نقاط ذکر شده را به کمک مداد شمعی به یکدیگر وصل کنند. انجام این تمرین به تقویت هماهنگی چشم با دست می‌انجامد.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

کتاب رنگ رنگ رنگم کن

کتاب رنگ رنگ رنگم کن، مجموعه‌ای 6 جلدی است، که هر یک از جلدهای آن به یک موضوع خاص اختصاص دارد. شغل‌ها، میوه‌ها، مکان‌ها، وسایل نقلیه، خودروها و وسایل نقلیه‌ی هوایی عناوین 6 جلد این مجموعه را تشکیل داده‌اند.

کتاب رنگ رنگ رنگم کن، برای کودکان پیش از دبستان و سال‌های اولیه دبستان طراحی شده‌است. در هر صفحه شعری به صورت چیستان سروده شده، و کودک می تواند پس از شنیدن اشعار، نام تصویر را حدس بزند و در صفحه‌ی بعدی، تصویر مربوط به همان شعر و شغل را مشاهده، و رنگ آمیزی کند.

اهمیت کتاب‌های رنگ‌‌آمیزی کودکان

رنگ‌آمیزی موضوعی بسیار فراتر از پر کردن اوقات فراغت کودک و ایجاد سرگرمی برای اوست. والدین با استفاده از نکات مطرح شده، می‌توانند نقاط قوت و یا ضعف‌های جسمی-حرکتی و یا روحی کودکان خود را تشخیص داده و نسبت به پرورش استعدادها و یا رفع نواقص دلبندانشان تلاش کنند. در ادامه‌ی مطلب به اهمیت کتاب رنگ‌آمیزی برای کودکان می‌پردازیم.

اهمیت کتاب رنگ آمیزی کودکان

کتاب‌های رنگ‌میزی کودکان و اصلاح مداد دست گرفتن

به کودک باید آموزش داد که مداد را با سه انگشت شست، اشاره و میانی بگیرد. برخی از کودکان مداد را بسیار محکم بر روی کاغذ می‌کشند به حدی که در مواردی کاغذ کتاب، چین‌خورده و یا پاره می‌شود، و در مواردی نوک مداد می‌شکند.

این کودکان با گذشت زمان، به انگشت دست خود آسیب وارد می‌کنند. در مقابل این دسته، کودکانی قرار دارند که مداد را بسیار شل در دست گرفته و رنگ‌آمیزی آن‌ها بسیار کمرنگ است.  به هر دو دسته از این کودکان، باید آموزش داد، تا مداد را نه خیلی سفت، و نه خیلی شل در دست گیرند، و حد اعتدال را رعایت کنند.

البته به مرور زمان، کودک خواهد آموخت که در رنگ آمیزی تصاویر، چگونه از رنگ‌های تیره و روشن استفاده کند. اما یادگیری نحوه‌ی درست گرفتن مداد، در آغاز کار بسیار مهم است.

بهترین کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان

رنگ آمیزی برای هماهنگی عضلات

رنگ‌آمیزی به مرور زمان باعث تقویت عضلات دست و ایجاد هماهنگی بیشتر در بین چشم و مغز می‌شود. کودکان را برای ورود به مدرسه، که یکی از پیش نیازهای اصلی آن ایجاد همین هماهنگی بسیار مهم است، آماده می‌کند.

رنگ آمیزی و شناخت رنگ‌ برای کودکان

از دیگر فواید رنگ آمیزی می‌توان، به شناخت رنگ‌های مختلف نام برد. البته باید توجه داشت که همواره کودکان را در انتخاب رنگ، برای رنگ آمیزی تصاویر کتاب آزاد گذاشت و هرگز به آنان گفته نشود که برای رنگ کردن تصاویر از چه رنگی استفاده کنند.

رنگ‌آمیزی و روانشناسی رنگ‌ها

رنگ‌هایی که کودکان در کتاب‌های رنگ‌آمیزی کودکان استفاده می‌کند تا حد زیادی گویای شخصیت و روحیات آنهاست. کارشناسان در برخی موارد با بررسی رنگ‌های استفاده شده در نقاشی به روانشناسی کودکان می‌پردازند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت