بهترین کتاب های جامعه شناسی

معرفی 14 عنوان از بهترین کتاب های جامعه شناسی

بهترین کتاب های جامعه شناسی خط‌کش دقیقی برای سنجش خوشبختی و معیار تغییر جامعه ندارد! اما اگر قرار است کتاب‌ها مجالی برای پرواز ذهن به دوردست ترین رویای انسان باشند، ساختن جامعه تحسین‌برانگیز از همین‌جا آغاز می‌شود.

انسان، زنده به همه چیزهایی است که باعث و بانی رشد او هستند؛ اگر «تغییر» و اشتیاق برای «بهترشدن» را از وی دریغ کنیم، زندگی همچون مردابی است که نیلوفرهایش در آب گندیده مرده‌اند. بسیاری از کتاب‌خوان‌ها فکر می‌کنند مطالعه کتاب‌هایی با محوریت جامعه‌شناسی مخصوصِ آن‌هایی است که عینک‌های فرم‌درشتِ دکتر مصدقی می‌زنند، عاشق فلسفه‌اند و یک روشن‌فکرِ تمام و کمال! اما حقیقتش را بخواهید این‌گونه نیست. مطالعه کتاب های جامعه شناسی نیازِ جامعه‌ای است که تغییر را بخواهد و به بهتر شدن اوضاع در همه ابعاد باور داشته باشد.


کتاب جامعه باز و دشمنان آن

اولین جرقه‌ها برای نگارش کتاب جامعه باز و دشمنان آن در دهه 1930 شکل گرفت و درنهایت نسخه تکمیل‌شده آن در 1940 منتشر شد.  این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های جامعه شناسی است که نویسنده آن، «کارل پوپر»، تأثیر عمیق و هیجان‌انگیزی بر نسل جدیدی از دانشجویان داشت. کتابی که با الهام از تهاجم نازی‌ها به اتریش در سال 1938، نوشته شده بود، به نمایندگی از لیبرال دموکراسی غربی، برای تجدید سنت اروپایی پس از جنگ به فریادی سهمگین تبدیل شد.

 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به‌نظر می‌رسد که جهان‌بینی پوپر پیروزمندانه ظاهر شده است؛ اما هدف کتاب مجالی برای به‌چالش‌کشیدن ذهنیت‌های متفاوت در این‌باره است!

ماجرا ازاین قرار است که نویسنده باور دارد اشخاصی مانند «افلاطون»، «گئورگ ویلهلم فریدریش هگل» و «کارل ماکس» با جامعه‌ای که به‌عنوان «جامعه باز» تعریف می‌شود، دشمنی دیرینه دارند!

 نقدهای کتاب جامعه باز و دشمنان آن زبانی تند و آتشین دارند که نشان می‌دهد پوپر قصد ندارد از موضع نقد این سه نفر کوتاه بیاید و البته برای حرف‌هایش دلایل جالب‌توجهی را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

خرید کتاب جامعه باز و دشمنان آن

کتاب هویت | فوکویاما

کتابِ «فوکویاما» یکی از پرفروش‌ترین کتاب ‌های جامعه شناسی نیویورک تایمز است؛ کتابی باعنوانِ “هویت” که در سال 2014 منتشر شد. فرانسیس فوکویاما در این کتاب نهادهای آمریکایی در حال زوالی را به تصویر می‌کشد که گروه‌های ذی‌نفع سعی در تسخیر و به دست گرفتن قدرت را از آن‌ها دارند. دو سال بعد، پیش‌بینی‌های او درحالی به اثبات رسید که یک سری از بیگانگان سیاسی به قدرت رسیدند و ایده‌های‌شان به‌عنوان تهدیدی برای بی‌ثباتی کل نظم بین‌المللی مطرح شد.

تقاضا برای به‌رسمیت شناختن “هویت” افراد و نهادهای مختلف در جامعه یک مفهوم اصلی است و باید شنیده و خوانده شود. فوکویاما این پایان تاریخ را با پیروزی لیبرال دموکراسی پیش‌بینی کرده بود. حتی زمانی‌که در سال 1989 برای اولین بار ایده‌های کتاب خود را مطرح کرد، ادعاهایش مضحک و محال به‌نظر می‌رسید.

این کتاب حاصل تلاش نویسنده برای دفاع از ایده‌هایی است که زمانی مورد سوء‌تعبیر قرار گرفته است؛ پس با خرید کتاب های جامعه شناسی همچون “هویت”، یقینا رویارویی با چالش‌های جذابی در انتظار شما است!

خرید کتاب هویت فوکویاما

مطالعه‌ی بیشتر: معرفی بهترین کتاب های فلسفی برای نوآموزان فلسفه


کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری

«ماکس وبر» (1864-1920) نویسنده کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری، یکی از بنیان‌گذاران جامعه‌ شناسی مدرن است.کتابِ مشهورِ او یکی از بهترین کتاب‌های جامعه‌ شناسی قرن بیستم محسوب می‌شود که سه فصل دارد؛ در روند مطالعه این سه فصل موضوعات مهمی بررسی می‌شود که عمدتا حول محور چگونگی حضور مذهب پروتستان به‌عنوان مذهبی در جامعه است که باوجود فرقه‌های مختلف، قرار است روح سرمایه‌داری را در کالبد جامعه بدمد و آن را به جامعه‌ای پویا بدل کند.

البته کتاب وبر جدای از این سه فصل، شامل یادداشت‌های خود او در انتهای کتاب نیز می‌شود که برای آشنایی با جهان‌بینی حقیقی نویسنده لازم است مطالعه شود. 

وبر در این کتاب ابتدا به رابطه‌ای بین “پروتستان‌بودن” و “درگیر بودن در تجارت” اشاره می‌کند. او استدلال می‌کند که روح مدرن سرمایه‌داری سود را به‌خودی‌خود یک هدف می‌داند و به دنبال سود بودن را یک فضیلت!

درحقیقت  هدف وبر درک منشأ این روحیه با ارائه مفهومی به نام «پروتستانیسم» است؛ مفهومی که به فعالیت‌های اقتصادی دنیوی خصلت دینی می‌بخشد.

خرید کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری

کتاب جامعه‌ شناسی | گیدنز

«آنتونی گیدنز»، جامعه‌شناس بریتانیایی، در مدرسه اقتصاد لندن و کمبریج تحصیل کرده و از اعضای «کالج کینگز کمبریج» است. بیشتر نوشته‌های نظری او به قشربندی، طبقه و مدرنیته می‌پردازد. کتاب جامعه‌شناسی گیدنز از بهترین کتاب های جامعه شناسی است که درباره ریشه‌ای‌ترین مسائل جامعه گفت‌وگو می‌کند و همین مزیت، وجود این کتاب را در کتاب‌خانه‌های علاقه‌مندان به کتاب های جامعه ‌شناسی ضروری کرده است.

کتاب گیدنز تقریبا اولین کتاب در این حوزه است که تأثیر اینترنت و اقتصاد جدید را تاحدودی ستایش و درعین‌حال، تجزیه و تحلیل می‌کند. به‌عنوان مثال، در مورد فقر و طرد اجتماعی و مشکلات زیست‌محیطی، این کتاب دارای جهت‌گیری کاملاً مقایسه‌ای است و شما را با مطالبی که از انواع جوامع و فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان استخراج شده است، آشنا می‌کند.

فصل‌های این کتاب که به‌طورخاص به بررسی نظریه‌های مختلف جامعه‌ شناسی اختصاص داده شده است و در مورد شخصیت‌های کلاسیک بحث می‌کنند؛ اما شامل پرداختن به نویسندگان اخیر مانند اولریش بک، مانوئل کاستلز و همچنین مشارکت خود آنتونی گیدنز در نظریه جامعه ‌شناسی نیز می‌شود.

جالب است بدانید که در این کتاب، علاوه بر ارقام و نمودارها، روش‌های کمک‌آموزشی متعددی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است که مطالعه‌اش به همه دانشجویان رشته‌های مرتبط، به‌طور ویژه، توصیه می‌شود.

خرید کتاب جامعه‌ شناسی | گیدنز

کتاب مبانی جامعه ‌شناسی | بروس کوئن

مؤلف این کتاب، «بروس کوئن»، یکی از مشهورترین اساتید حوزه جامعه ‌شناسی محسوب می‌شود که مدرک دکترای خود را از «دانشگاه ویسکانسین-مدیسون» دریافت کرد و این کتاب را با سال‌ها سابقه تدریس و تجربه زیسته خود نوشته است. برای خرید کتاب های جامعه شناسی بهتراست به این نویسنده اطمینان کنید؛ چراکه کوئن نویسنده مقالات و کتاب‌های متعددی در مورد از دست دادن رابطه، تمایلات انسانی، و توسعه زندگی فردی و جمعی است.

بروس کوئن فصل‌های کتاب مبانی جامعه‌ شناسی را به منظم‌ترین و شفاف‌ترین سبکی که می‌تواند، ارائه کرده است؛ به‌طوری‌که همگام با تمرین‌های سازمان‌یافته، با مفاهیم و اصطلاحات این حوزه نیز به‌خوبی آشنا می‌شوید.

این کتاب که یکی از کتاب های معروف جامعه شناسی است، چکیده‌ای بی‌نظیر از تمام اطلاعاتی است که در دوره‌های اصلی جامعه ‌شناسی تدریس می‌شود؛ بنابراین نمی‌توانید مفیدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن پیدا کنید!

خرید کتاب مبانی جامعه شناسی بروس کوئن

کتاب نظریه‌ی کنش ارتباطی

کتاب نظریه کنش ارتباطی،کتابی با محوریت نظریه اجتماعی مارکسیستی است که توسط «مارکس هورکهایمر»، «آدورنو» و دیگر اعضای موسسه فرانکفورت از دهه 1920 به بعد توسعه یافت.

او این کار را بر اساس یک نظریه کلی در مورد علایق انسانی انجام داد که بر اساس آن حوزه‌های مختلف دانش و تحقیق بشری – مانند علوم فیزیکی، زیستی و اجتماعی – بیانگر علایق انسانی متمایز، اما به همان اندازه اساسی هستند.

خرید کتاب نظریه کنش ارتباطی

کتاب جامعه ی مصرفی | ژآن بودریار

«ژان بودریار»‌ جامعه‌شناس مشهور فرانسوی است که دستی هم بر فلسفه مدرن دارد و بهترین کتابش را باعنوان کتاب جامعه مصرفی در حوزه جامعه ‌شناسی مدرن ارائه کرد. دغدغه‌های بودریار  در این کتاب جامعه شناسی و سایر مقاله‌های منتشرشده از او، نشان می‌دهد که چگونه مسئله «تبدیل‌شدن جامعه به جامعه نمایشی» شکل می‌گیرد.

به‌عبارتی، جامعه مدرن با مسائلی روبه‌رو است که باید مدیریت شوند؛ آزادی جنسی و نژادی و الغای امتیازات طبقاتی درظاهر اتفاقات خوبی هستند، اما مهم این است که در بطن جامعه چگونه اجرا می‌شوند.

بودریار معتقد است جهانی که با آن روبه‌رو هستیم،  پسامدرن است و این جلوزدن از مدرنیسم، شاید به ضرر مردم یک جامعه تمام شود. کتاب جامعه مصرفی، مفهومِ مصرف در فرهنگ معاصر را در شکل دیگری ارائه داد و مخاطبان این حوزه از کتاب‌خوانی را عمیقا سر ذوق آورد.

خرید کتاب جامعه ی مصرفی | ژآن بودریار

کتاب عدالت کار درست کدام است؟ | مایکل سندل

کتاب عدالت (کار درست کدام است؟) شرح درخشان، گسترده و الهام‌بخش یک استاد مشهور دانشگاه هاروارد از نقش عدالت در جامعه ما – و معضلات اخلاقی است که به‌عنوان شهروند با آن روبرو هستیم.

«مایکل سندل» در کتاب تحسین‌شده‌اش – بر اساس دوره تدریس فوق‌العاده‌ای که در هاروارد سپری کرده است، مطالب جذابی را درباره تفکر حول‌محور مسائل پیچیده و بحث‌هایی که در زندگی عمومی امروز با آن روبرو هستیم، ارائه می‌دهد. بنابراین کتابِ پیشِ‌رو یک راهنمای واضح و جذاب برای کسانی محسوب می‌شود که مشتاق گفتمان عمومی قوی‌تر و متفکرانه‌تر هستند.

نویسنده با پرسش‌های متفکرانه، فلسفه سیاسی را به دردسرسازترین مسائل روز مرتبط می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه درک دقیق‌تری از فلسفه می‌تواند به ما کمک کند تا سیاست، اخلاق و اعتقادات انسان‌ها را در جامعه مدرن درک کنیم.

اگر در خرید کتاب های جامعه شناسی مدنظرتان تردید دارید، بهتر است این کتاب را به‌عنوان یکی از خوب‌های این حوزه گوشه ذهن داشته باشید. کتاب  کارِ درست کدام است؟ کاوشی غنایی و جست‌وجویی بی‌نظیر در هضمِ معنای عدالت است، کتابی که خوانندگان را از هر گرایش سیاسی دعوت می‌کند تا مجادلات همیشگی را به شیوه‌های تازه بررسی کنند.

کتاب عدالت، کار درست کدام است؟ | مایکل سندل

کتاب جامعه شناسی تاریخی خانواده

در جامعه امروز مفاهیمی مانند خانواده، نقش‌ها و ارتباطات آعضای خانواده با نقش‌های تعریف‌شده برای دیگران، نسبت به سال‌های پیش تغییر قابل‌توجهی داشته است. البته بعضی‌ها این تغییر را خوش‌یمن و قابل‌پیش‌بینی می‌دانند و بعضی دیگر، نهادهای مختلف خانواده را در بطن جامعه در مسیری رو به زوال تصور می‌کنند.

نویسنده کتاب جامعه شناسی تاریخی خانواده، «مارتین سگالن»، خانواده جدیدی که در حال شکل‌گیری است را نهادی به‌مراتب سالم‌تر می‌داند که برخلاف تصور عموم مردم است.البته او به وجود ضعف‌های عاطفی در این نهاد بی‌توجه نیست، اما این تفاوت هارا هم متناسب با تحولات جامعه می‌داند و به همین دلیل، بر نکات مثبت تمرکز دارد.

مارتین سگالن در تلاشی برای نشان دادن این‌ موضوع که چگونه خانواده در برابر تغییرات اجتماعی مقاومت می‌کند یا با آن‌ها هماهنگ می‌شود، بر تحلیل مسائل مدرن و معاصر متمرکز شده است که پرداختن به این مطالب، مطالعه کتاب های جامعه شناسی را برای علاقه‌مندان این حوزه لذت‌بخش و عمیق خواهد کرد.

خرید کتاب جامعه شناسی تاریخی خانواده

کتاب تاریخ اجتماعی آینده

«آلن تورن» جامعه‌شناس و فیلسوف فرانسوی است که نگاه جذابی به روند شکل‌گیری جامعه پسامدرن دارد. انتشار کتاب تاریخ اجتماعی آینده تاثیری انکارنشدنی در علوم اجتماعی آمریکای لاتین داشته است که به همین دلیل، از بهترین کتاب های جامعه شناسی و منبع  توصیه‌شده اساتید این حوزه محسوب می‌شود.

تورن طبقات مختلف جامعه را با دقت بررسی می‌کند و به نحوه تعامل این طبقات با نگاهی موشکافانه می‌نگرد. در نتیجه همه این‌ها، تاریخ اجتماعیِ آینده کتابی است که مطالعه آن به ساختن جامعه‌ای پویا که مردمانش به محرکی قوی برای برقراری عدالت اجتماعی تبدیل می‌شوند، کمک قابل‌توجهی می‌کند.

خرید کتاب تاریخ اجتماعی آینده

کتاب نمود خود در زندگی روزمره

نمود خود در زندگی روزمره عنوانِ یکی از کتاب های معروف جامعه شناسی است؛ کتابی که «اروینگ گافمن» در سال 1959 آن را نوشت و به چاپ رساند. در فرایند نوشتن این کتاب، نویسنده برای مدتی به جزیره‌ای در اسکاتلند رفت و جهت کسب و تقویت داده‌های پژوهشی خود درباره تعاملات اجتماعی انسان‌ها، مردم ساکن جزیره را زیر نظر گرفت.

نویسنده این کتاب درنهایت تعاملات اجتماعی را مشابه رویکرد بازیگرهای تاتر دانست و تشابهی بین این دو احساس کرد؛ در همین راستا نقش‌های متفاوتی که هر روزه توسط آدم‌های مختلف به اجرا درمی‌آید و بر پیش‌برد جامعه تاثیرگذار است را مورد تحلیل قرار داد که نتایجِ این تحلیل شگفت‌انگیز است!

خرید کتاب نمود خود در زندگی روزمره

کتاب درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

این کتاب به نویسندگی «رمزی تانگ»، یک منبع کلاسیک در مورد نظریه و اندیشه فمینیستی است که مقدمه‌ای روشن، جامع و دقیق به سنت‌های اصلی نظریه فمینیستی، از فمینیسم لیبرال، فمینیسم رادیکال، و فمینیسم مارکسیستی و سوسیالیستی گرفته تا فمینیسم متمرکز بر مراقبت، فمینیسم روانکاوانه، و اکوفمینیسم ارائه می‌دهد.

همچنین این کتاب بحث‌های گسترده‌ای در مورد فمینیسم ترنس را برای مخاطب کتاب های جامعه شناسی باز می‌کند.

ابزارهای یادگیری هم مانند سؤالات بحث‌برانگیز پایان فصل باعث ایجاد تفکر فمینیستی در سرتاسر این کتاب می‌شود که به همین دلایل، کتاب درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی منبعی ضروری برای دانشجویان و متفکرانی است که می‌خواهند ریشه‌های نظری و پیچیدگی‌های بحث‌های فمینیستی معاصر را درک کنند.

کتاب نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

کتاب جامعه‌شناسی زنان

«پاملا آبوت» و «کلر والاس» اساتید جامعه‌شناسی بهترین دانشگاه‌های انگلستان بوده‌اند و کتابِ پیشِ‌رو، چکیده‌ای حاصل سال‌ها تجربه زیسته آن‌ها است.

کتاب‌های زیادی با تکیه بر موضوع فمنیست، به‌ویژه در سال‌های اخیر به چاپ رسیده‌اند؛ اما برای رسیدن به درکی عمیق از این مکتب، نیاز است مقدمه‌ای از آن را به قابل‌فهم‌ترین صورت ممکن مطالعه کنید؛ این بینش و مقدمه را کتاب” جامعه شناسیِ زنان” بهتراز سایر کتاب‌های تازه‌نفس در اختیارتان قرار می‌دهد.

خرید کتاب جامعه شناسی زنان – پاملا آبوت

کتاب تاریخ اجتماعی معرفت

«پیتر بورک» در این کتاب که مجموعه سخنرانی‌ها و یادداشت‌های او است، ضمن تبیین جهان‌بینی شگفت‌انگیز خود، نظریه‌های طبقاتی امیل دورکیم و ماکس وبر را هم مورد بررسی قرار می‌دهد و با هدف آگاهی از نظام معرفتی یک جامعه که جهت‌دهنده آن جامعه برای رسیدن به اهداف گوناگون است، تلاش می‌کند که پرده از واژه آشنای «آشنایی‌زدایی» و مفهوم عمیقِ آن بردارد!

خرید کتاب تاریخ اجتماعی معرفت

تجربه مطالعه پرفروش ترین کتاب های جامعه شناسی، اگر با هدف “آگاهی” و نه صرفا به‌دلیل همسو شدن با جماعتی که ادعای اشتیاق برای مطالعات اجتماعی را دارند، صورت بگیرد، می‌تواند محکم‌ترین قدمی باشد که به‌لطف آن حال خودمان، جامعه و دیگران را بهتر کنیم. وب‌سایت کتابانه فرصت خرید کتاب های جامعه شناسی از نویسندگان معتبر دنیا را برای دوست‌داران این حوزه از کتاب‌خوانی فراهم کرده است. البته این مقاله را پیش از خرید بخوانید تا با جزئیات شگفت‌انگیز کتاب های جامعه شناسی بیشتر آشنا شوید.

لطفا شما هم از تجربه‌های‌تان برای انتخاب بهترین کتاب های جامعه شناسی بگویید تا دیگر مخاطبان کتاب‌فروشی آنلاین کتابانه را هم در لذت مطالعه کتاب‌ها شریک کنید!

مطالعه‌ی بیشتر: بهترین رمان های روسی را بشناسید!


چرا باید کتاب های جامعه شناسی مطرح دنیا را بخوانیم؟

گاهی اوقات انسان‌ها ساخته جامعه خویش هستند اما “سازنده” هم می‌توانند باشند! کتاب های جامعه شناسی را بخوانید و اجازه دهید رویای آگاهی جمعی در جامعه‌تان آهسته‌آهسته تعبیر شود.

بهترین کتاب های جامعه شناسی را از کجا تهیه کنیم

وب‌سایت کتابانه نه فقط در حوزه جامعه‌شناسی، بلکه در همه زمینه‌ها کتاب‌های جذابی را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد؛ البته قیمت منصفانه و دریافت سفارش در سریع‌ترین زمان ممکن را هم به این مزیت اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت