اهمیت لغات (Vocabulary)

اهمیت لغات (Vocabulary) در آموزش زبان انگلیسی

کتاب‌های Vocabulary برای یادگیری زبان بسیار مهم هستند؛ زیرا زیربنای تمام مهارت‌های دیگر زبان را تشکیل می‌دهند. گسترش مهارت لغات (Vocabulary) می‌توانند گامی در جهت پیشرفت سطح زبان‌آموز باشد و روند آموزش را سریع‌تر کند. در ادامه به اهمیت واژگان (Vocabulary) و تاثیرآن بر تقویت سایر مهارت‌های آموزش زبان می‌پردازیم.

 اهمیت واژگان (Vocabulary)

برای افرادی که تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اند و در سطوح مقدماتی قرار دارند، یادگیری لغات مرتبط با سطح خود به آنان کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر وارد سطوح بعدی شوند. در مرحله اول: یادگیری معانی لغات به‌صورت تکی، مرحله دوم: درک کاربرد و نقش واژگان در جملات و در نهایت استفاده و کاربرد لغات در زندگی روزمره، سه مرحله مهمی هستند که کاربرد واژگان (Vocabulary) در برقراری ارتباط سالم و موثر را به‌خوبی نمایان می‌کند.

 بنابراین کاملا واضح است که ارتباط قوی، معناداری بین دایره واژگان (Vocabulary) زبان‌آموز و مهارت‌های او در استفاده از زبان وجود دارد. در این مورد تفاوتی میان زبان مادری و زبان دوم افراد وجود ندارد. به‌همین علت است که برای تقویت اصولی و استاندارد مهارت‌های زبان ابتدا باید به‌طور خاص و ویژه روی افزایش مهارت واژگان (Vocabulary) تمرکز کرد.

تاثیر لغات بر مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی

زمانی که شما دایره گسترده‌ای از واژگان دارید، بدون شک تاثیر مثبت آن‌‌ را در بهبود مهارت‌های چهارگانه یعنی مهارت‌های شنیداری(Listening)، گفتاری (Speaking)، خواندن (Reading) و نوشتاری (Writing) می‌گردد. هم‌اکنون در ارتباط با تاثیر واژگان در هر مهارت توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

تاثیر واژگان بر مهارت خواندن (Reading)

دانش واژگان (Vocabulary) شاید مهم‌ترین عامل در درک مطلب محسوب شود. در این مورد تفاوتی بین افراد بومی و غیربومی وجود ندارد. شاید برای شما هم جالب باشد که نتایج یک پژوهش زبان‌شناسی در سال 2015 ثابت کرد که 87% نمره‌ی افراد در مهارت خواندن درک مطلب آزمون‌های آیلتس و تافل رابطه مستقیم با دایره واژگان آزمون‌دهندگان داشته است. در این مورد صرفا 9% مهارت خواندن و درک مطلب وابسته به دستور زبان (Grammar) است.

این پژوهش اهمیت لغات را صرفا در مهارت خواندن و درک مطلب نشان می‌دهد؛ حال‌آنکه گستره لغات در مهارت‌های دیگر نیز از اهمیت مشابه برخوردار است. پس بهتر است در کتار استفاده از کتاب‌های Reading به لغات انگلیسی هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

تاثیر لغات بر مهارت شنیداری (Listening)

واضح است که اگر کسی هرگز یک واژه خاص یا حتی یک لغت آسان را از قبل ندیده و یا نشنیده باشد، تشخیص آن واژه و درک معنی آن بسیار سخت خواهد بود. برای زبان‌آموزانی که در سطوح آکادمیک و پیشرفته زبان هستند ممکن است شناسایی یک کلمه ناآشنا از طریق مرتبط کردن آن با هم‌خانواده‌هایش صورت پذیرد، اما حتی برای آنان هم این امر دشوار خواهد بود. بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که دانش واژگان حتی اگر تنها عامل تقویت مهارت شنیداری (کتاب‌های Listening) نباشد، قطعا نقش مهمی را در این رابطه ایفا می‌کند.

تاثیر لغات بر تقویت مهارت صحبت کردن (Speaking)

در خصوص گسترش مهارت صحبت‌کردن کتاب‌های Speaking زیادی منتشر شده است. در مورد اهمیت دایره واژگان در تقویت مهارت صحبت‌کردن (Speaking) بهتر است مثالی ساده بزنیم: حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که به زبان مادری خودتان درحال صحبت با شخصی هستید یک کلمه خاص نوک زبان‌تان است اما نمی‌توانید آن ‌را به‌خاطر آورید.

این موضوع اغلب موجب کوتاه شدن مکالمه گشته و در درازمدت موجب کاهش اعتماد به‌نفس می‌گردد. در زبان دوم، اگر فردی نتواند یک واژه خاص را در مکالمه‌اش به‌یاد آورد  قادر نخواهد بود پیام خود را به‌طور کامل منتقل کند. در این صورت ارتباط سالم و موثر برقرار نخواهد شد. به‌همین دلیل است که دانش واژگان مهم‌ترین عنصر در توانایی افراد برای برقراری ارتباط درنظر گرفته می‌شود.

تاثیر واژگان بر مهارت نوشتاری (Writing)

کاملا واضح است افرادی که دایره گسترده‌ای از واژگان دارند، خیلی راحت‌ می‌توانند سخن‌شان را به شکل کتبی ارائه کنند. شما تنها درصورتی قادر هستید مفهوم مورد نظرتان را با معانی دقیق به زبان مقصد بنویسید که واژگان متعدد در خصوص آن مفهوم و مفاهیم مشابه به‌خاطر داشته باشید.

درخصوص مهارت نوشتاری (کتاب‌های Writing) نیز یک پژوهش گسترده در سال 2008 توسط لارس استوهر، زبانشناس و متخصص، در زمینه یادگیری زبان انجام شد. استوهر ثابت کرد افراد به ازای هر 20 واژه انگلیسی تا 5% در مهارت نوشتاری (Writing) موفق‌تر خواهند بود.

چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی

نقش واژگان در آزمون‌های آیلتس  (IELTS)و تافل (TOEFL)

حال که با نقش پررنگ واژگان در کاربرد روزمره زبان انگلیسی آشنا شدیم، می‌خواهیم نیم‌نگاهی نیز به اهمیت واژگان در آزمون‌های مهم و معتبر بین‌المللی همچون آیلتس، تافل و آزمون‌های هم‌سطح داخلی همچون تولیمو و ای.پی.تی داشته باشیم.

شاید این سوال برای شما نیز پیش‌آمده باشد که آیا واژگان از اهمیت زیادی در آزمون‌های بین‌المللی مختلف برخوردارند؟ یا آیا واژگان می‌توانند تاثیر مثبت مشهودی در آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی داشته باشند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها، تنها یک کلام باید بگوییم: بله!

داشتن دایره گسترده از واژگان، یکی از ابزارهای حیاتی برای همه افرادی است که قصد آمادگی و شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی دارند. با یک بررسی ساده دفترچه آزمون آیلتس، می‌توان دریافت که واژگان 25% الی 30% از کل امتیاز افراد را در بخش Writing و Speaking را تشکیل می‌دهند. این تاثیر در بخش‌های Reading و Listening یک‌ونیم تا دوبرابر بیشتر خواهد شد. لغات در آزمون بین‌الملی تافل نیز تاثیر مشابهی دارند و از این جهت تفاوتی میان این دو آزمون وجود ندارد.  

در آزمون دکتری ای.پی.تی شرایط کمی متفاوت است، چرا که برخلاف سایر آزمون‌های زبان انگلیسی، EPT فاقد بخش شنیداری می‌باشد. اما یک بخش که صرفا واژگان را مورد سنجش قرار دهد به آن اضافه گشته که همین موضوع اهمیت لغات را در این آزمون چندین برابر می‌سازد.

بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که دایره لغات عظیم، قوی‌ترین و مهم‌ترین سلاح افراد برای شرکت در آزمون‌های آیلتس  (IELTS)و تافل (TOEFL) می‌باشد. به همین علت است که کسانی که بیش‌تر زمان خود را صرف گسترش دایره لغات می‌کنند نسبت به سایر افراد نمره به‌مراتب بالاتری در بخش‌های مختلف آزمون‌ها به دست خواهند آورد. در فروشگاه کتابانه دسته‌بندی اختصاصی برای کتاب‌های IELTS & TOEFL , وجود دارد که برای علاقه‌مندان این حوزه قابل اهمیت خواهد بود.

چندین نکته در خصوص اهمیت کلمات در آزمون‌های مختلف

نکته اول

 صرفا حفظ کردن یک لیست عظیم و طولانی از واژگان کمکی به افزایش نمره آزمون آیلتس، تافل یا حتی آزمون واژه محور ای.پی.تی نخواهد کرد. این آزمون‌ها را به‌هیچ وجه نباید با یک امتحان معنی واژگان اشتباه گرفت چراکه واژگان تحت مهارت‌های اصلی زبان مورد سنجش قرار می‌گیرند.

 فرض کنید یک نفر برای شرکت در یک مسابقه دو، فیلم‌های فراوان از مسابقات دو را تماشا کند؛ کاملا واضح است که تحلیل این فیلم‌ها شاید کمک زیادی به افراد کند تا با قوانین و نحوه اجرای مسابقه اطلاعاتی را به‌دست آورند اما نمی‌تواند جای تلاش و کوشش و تمرین واقعی را بگیرد.

 واژگان نیز نقش مشابهی برای آزمون‌ها ایفا می‌کنند و افراد برای آن‌که تاثیر واژگانی که فرا گرفته‌اند را مشاهده کنند باید کاربرد و نقش هر واژه در جملات و موقعیت را یاد بگیرند.

نکته دوم

نکته‌ای که باید درنظر گرفت، زمان گذاشتن و مستمر بودن آموزش واژگان است. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید هیچ اتفاقی یک شبه رخ نمی‌دهد و باید بگوییم این نکته درخصوص یادگیری واژگان زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند. بنابراین لازم است بدون هیچ عجله‌ای سعی کنید که واژگان را عمیق و مفهومی یاد بگیرید و هرگز فراموش نکنید که کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است.  

نکته سوم

نوع واژگانی که در آزمون‌های گوناگون اهمیت پیدا می‌کند، بسیاری از داوطلبان آزمون‌های بین‌المللی به‌خصوص آزمون آیلتس و تافل بر این باورند که هرچه کلمات طولانی‌تر و دشوارتر باشند، مهم‌تر هستند و باید روی این لغات توجه شود نه واژگان آسان‌تر. این درحالی است که بیش‌تر واژگان کاربردی که در کتاب‌های مختلف واژه‌محور مربوط به این آزمون‌ها ذکر شده، واژگانی کوتاه و آسان ولی بسیار کاربردی هستند. بررسی کاربرد لغات از کتاب‌های مختلف فرهنگ لغت نیز همین اطلاعات را تایید می‌کند.

 به‌خاطر داشته باشید هدف اصلی از یادگیری هر زبانی، برقراری ارتباط موثر می‌باشد و آزمون‌های زبان انگلیسی نیز سعی دارند میزان برقراری ارتباط از طریق مهارت‌های مختلف را بسنجند و برقراری ارتباط نیز با واژگان روزمره و کاربردی صورت می‌پذیرد نه توسط واژگان تخصصی و دشوار رشته‌های آکادمیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی سایت